1978 Mikä merkitys musiikilla on lapsille

4.-5.11.78         (Pyhäinpäivä), Teppana klo 10-16:

         KSL:n Lastenkulttuuriseminaarin musiikkiesitelmä klo 14 (15 min.)

         "Mikä merkitys musiikilla on lasten ja nuorten kehittymisessä?"

         (ideoita kasvatusongelmiin)

- Prinsessa Ruusunen contra Romeo ja Julia

- Tekstin osalta todellisuus, musiikin osalta assosiaatiot, mielikuvat, mielikuvituksen kehitys

- Mielikuvituskin on subjektiivista todellisuutta.

- Mikä on lasten todellisuus/maailma?

- Mikä osuus milläkin asialla on siinä?

- Mikä osuus on lapsen luonnollisella mielikuvituksen kehittämistarpeella?

- Mikä osuus maailmankuvasta on opetettua?

- Onko opetettu mielekkäässä suhteessa: todellisuus/haaveet

- Millainen lapsen maailman rakenne olisi oltava? Olisiko muutettava todellisen-mielikuvituksen-haaveiden välistä suhdetta?

- Musiikin olisi heijastettava näitä opetustarpeita.

 

4.-5.11.78 - Luonnos:

Mikä merkitys musiikilla on lasten ja nuorten kehittymisessä?

Perinne ja uusi musiikki

Taide on informaatiota. Perinne on informaatiota. Informaatiota nimitämme kuvan, äänen, liikkeen, käsityön kieleksi.

I         Perinnemusiikki kulttuurin kuvastajana (~ "kielimässä" kulttuurista)

A)         - Intialaisten sisäänpäinkääntyneisyys

         - Afrikkalaisten työrytmi

         - Saamelaisten sosiologiset motiivit

         - Eurooppalaisten tekninen komplisoituneisuus - uskonto ja rytmit (?)

         - Paimensoitot yms; Tanssi kaikissa kulttuureissa

B)         Individuaalisuus: säveltäjä/johtaja/esittäjä

II         Musiikki kielenä: Psykologia

A)         - Asteikot (kreikkalaiset moodit, Platon; duuri/molli)

         - Rytmit (Polyrytmiikka; bourree)

         - Äänenväri (neekerien falsettilaulu miehisyyden osoittajana)

         - Soinnut (sinfoniabändien suuruus)

B)         Kielen kehittyminen: Vaihtokauppa - suhde ympäristöön

         - Kalevalan/Raamatun kieli; trad. materiaali + nykymusan keinot; osakulttuurit

III         Kulttuurisiteiden katkeaminen (ei yhteistä nimittäjää):

         - Ympäristösuhteen katkeaminen sodanjälkeisessä Suomessa

         - Katkeaminen kehitysmaissa; Intiassa, NL:ssa jne.

         - Absoluuttiset arvojärjestelmät motivaation edistäjänä/katkaisijana

         - Seuraus: Teknisten välineiden avulla toteutettu ylikansallinen massatuotanto          nuorison oman identiteetin luojana yhdistettynä muiden arvojen kieltoon.

         (Ikään kuin jokin puhekieli olisi absoluuttisesti parempi kuin jokin toinen.)

IV         Kansallinen identiteetti ja musiikki

         - Puukulttuurista johtuva henkisen kulttuurin merkitys Suomen historiassa.

         - Miten saadaan syntymään kiinnostuskansalliseen identiteettiin? Vastaus          löytynee musiikin ulkopuolelta maailmankatsomuksellisten asenteiden piiristä.

 

Koti » Jutut 73- » 70-luku - 1973-79 » 1978 Mikä merkitys musiikilla on lapsille