1978 Mikä merkitys musiikilla on lapsille
4.-5.11.78 (Pyhäinpäivä), Teppana klo 10-16:
KSL:n Lastenkulttuuriseminaarin musiikkiesitelmä klo 14 (15 min.)
"Mikä merkitys musiikilla on lasten ja nuorten kehittymisessä?"
(ideoita kasvatusongelmiin)
- Prinsessa Ruusunen contra Romeo ja Julia
- Tekstin osalta todellisuus, musiikin osalta assosiaatiot, mielikuvat, mielikuvituksen kehitys
- Mielikuvituskin on subjektiivista todellisuutta.
- Mikä on lasten todellisuus/maailma?
- Mikä osuus milläkin asialla on siinä?
- Mikä osuus on lapsen luonnollisella mielikuvituksen kehittämistarpeella?
- Mikä osuus maailmankuvasta on opetettua?
- Onko opetettu mielekkäässä suhteessa: todellisuus/haaveet
- Millainen lapsen maailman rakenne olisi oltava? Olisiko muutettava todellisen-mielikuvituksen-haaveiden välistä suhdetta?
- Musiikin olisi heijastettava näitä opetustarpeita.
4.-5.11.78 - Luonnos:
Mikä merkitys musiikilla on lasten ja nuorten kehittymisessä?
Perinne ja uusi musiikki
Taide on informaatiota. Perinne on informaatiota. Informaatiota nimitämme kuvan, äänen, liikkeen, käsityön kieleksi.
I Perinnemusiikki kulttuurin kuvastajana (~ "kielimässä" kulttuurista)
A) - Intialaisten sisäänpäinkääntyneisyys
- Afrikkalaisten työrytmi
- Saamelaisten sosiologiset motiivit
- Eurooppalaisten tekninen komplisoituneisuus - uskonto ja rytmit (?)
- Paimensoitot yms; Tanssi kaikissa kulttuureissa
B) Individuaalisuus: säveltäjä/johtaja/esittäjä
II Musiikki kielenä: Psykologia
A) - Asteikot (kreikkalaiset moodit, Platon; duuri/molli)
- Rytmit (Polyrytmiikka; bourree)
- Äänenväri (neekerien falsettilaulu miehisyyden osoittajana)
- Soinnut (sinfoniabändien suuruus)
B) Kielen kehittyminen: Vaihtokauppa - suhde ympäristöön
- Kalevalan/Raamatun kieli; trad. materiaali + nykymusan keinot; osakulttuurit
III Kulttuurisiteiden katkeaminen (ei yhteistä nimittäjää):
- Ympäristösuhteen katkeaminen sodanjälkeisessä Suomessa
- Katkeaminen kehitysmaissa; Intiassa, NL:ssa jne.
- Absoluuttiset arvojärjestelmät motivaation edistäjänä/katkaisijana
- Seuraus: Teknisten välineiden avulla toteutettu ylikansallinen massatuotanto nuorison oman identiteetin luojana yhdistettynä muiden arvojen kieltoon.
(Ikään kuin jokin puhekieli olisi absoluuttisesti parempi kuin jokin toinen.)
IV Kansallinen identiteetti ja musiikki
- Puukulttuurista johtuva henkisen kulttuurin merkitys Suomen historiassa.
- Miten saadaan syntymään kiinnostuskansalliseen identiteettiin? Vastaus löytynee musiikin ulkopuolelta maailmankatsomuksellisten asenteiden piiristä.