1998 Nainen kansanmusiikissa
7.4.01 "Nainen kansanmusiikissa" (Jyväskylän Kalevalaiset Naiset) -esitelmä.
> Voisiko olla 8.11.98 su klo 13?
Jyväskylän Kalevalaiset Naiset - juhlaesitelmä 8.11.98 su klo 13?
Ilpo Saastamoinen: Nainen kansanmusiikissa
1) Musiikin funktio perinnekulttuureissa:
A) SOIDINMENOT - maskuliininen musiikin tekemisen muoto
kilpailumentaliteetti > uutta luova demonstrointi
B) lapsuus: KEHTOLAULUT - naisellinen musiikki (perinne)
C) nuoruus: LEIKKILAULUT - molemmat sukupuolet
- NALJALAULUT ovat uutta luovia
- SATU- JA KERTOMUSLAULUT;
D) - HENKILÖLAULUT - identiteetin luojia
- MATKALAULUT - maisemakartta;
- ELÄINLAULUT - elinympäristön identiteetti
E) yleinen viihde, AJANVIETE - molemmat sukupuolet
- TILAPÄISLAULUT; TUNNELMA- JA KAIPAUSLAULUT
- TANSSIMUSIIKKI - nykynaiset soitimella!!!
F) HÄÄITKUT, rekryytti-itkut
- nuoret maailmalle (perinnearvo)
G) TYÖLAULUT - miehet maailmalla, naiset kotona
- samanaikainen tekeminen vaatii perinteen toistokulttuurin
- langan keriminen hanhenkurkkuhelistimen ympärille Virossa
- heinänteko - sateenpitolaulut
- naiset perinteenkantajina
- miehet ja matkatuliaismusiikki - uudet tuulet
- Kalenterilaulut - juhlapäivät
H) KIRKOLLINEN MUSIIKKI - shamaanilaulut - sukupuoletonta
toimii soidinmenoina ylisen suuntaan
I) Myyttiset laulut - sankaritarinat - maskuliinisia
J) KUOLINITKUT - naisten perinnettä
Improvisointi - setukaiset
Röhistyslaulu - inuiittinaiset
25.10.2010
Kaikki laulut ovat rakkauslauluja - paitsi kilpalaulanta (sotalaulut, työlaulut)
[26.8.2012: Olen myöhemmin selittänyt, että viimemainitut laulut ovat soidinmenojen "oikean käden" musiikki, joka kohdistetaan kilpakumppaneihin.]