1965 Monologi
MONOLOGI 28.11.65
TAITEEN TAVALLISUUS ON TAVALLISEN TODELLISUUDEN EPÄTAVALLISUUTTA.
TAVALLINEN TODELLISUUS ON TAVALLISESTI TAITEEN EPÄTAVALLISUUTTA...
Kynä valmiina täyttämään tämän rivin
tämänkin rivin
ja tämän - osittain -
sen tähden että tauot näkyisivät
tehden tästä kirjoituksesta epätavallisen
lehtiartikkeleihin
(geometrian ja fysiikan kirjoihin,
rakenteelliseen runouteen,
siihen - aikaisemmin kirjoittamaani)
nähden.
Kaikki kirjoittaminen on pakenemista
kaikesta edellä kirjoitetusta
vailla pelkoa -
jatkuvaa pakenemista
aikaisemmista pakenemistapahtumista,
kaikesta siitä
mitä tuossa edellä juuri olen kirjoittanut,
jotta olisin valmis toistamaan
tämän rivin,
osittain tämänkin
todistaakseni
etten ole toistanut mitään sellaisenaan
että olen uudessa tilanteessa
koska toistan
vanhan tilanteen tapahtuman uudelleen.
Minun spiraalikehäpäätelmälläni
on takanaan, menneisyydessä
yhä useampia ja useampia kierroksia.
Palatessani takaisin
on pöytälamppuni palanut jo kauan
on kellon osoitin siirtynyt
kiertyäkseen takaisin
saman paikan ohi
kiertyäkseen ohi...
On pöly... on laskeutunut sattumanvaraisesti
ovat puut uunissa palaneet miten sattuu
on aleatorinen äänilevy pyörinyt
(Sen historian spiraaliornamentit
lisääntyvät kierros kierrokselta)
on muste kynästäni siirtynyt tähän paperille
täyttämään näitä rivejä.
Satua...
Satua tämä kaikki,
johon minä uskon jälleen
ja taas minä toistan samoja rivejä - tätä
ja tätä.
Tuntien tämän tilanteen uudella tavalla
kirjoitan samat sanat: "Samat sanat".
Mutta nyt,
kun minä kirjoitan
"samat sanat"
ajattelen minä jo jotain aivan muuta,
enkä minä ikävysty enää koskaan ...
loppu poissa (?) 28.11.65 [Ottaa käsikirjoituksen uudestaan esille.]:
Nyt minä voin lukea kirjoitukseni uudelleen alusta
ja sen jälkeen minä kirjoitan tämän,
jota edellä ei ole kirjoitettuna,
mutta joka on syntynyt
kaiken edellä tapahtumisen seurauksena.
Tällä välin olen jo vaihtanut
uuden äänilevyn, "Djangon",
joka etenee ja pyörii
vaihteen vuoksi sitä menneisyyttä,
joka toistuu nykyisin niin harvoin,
että sen palautuminen on vaihtelua minulle -
kaiken uuden toistuvan vaihtumisen keskellä...
Nyt minä olen jo taas vaihtanut uuden levyn
ja kello käy
ja sähkö ja kipinät uunissa
ja joulu lähestyy...
ja olen vaihtanut sen uuden levyn
niin monta kertaa,
että se rapisee,
vaikka sen pitäisi toistua samanlaisena.
Ja nyt minä AJATTELEN,
että tämähän voisi olla jokin... näytelmä
(se että minä kirjoitan)
se että minä kirjoitan tästä kirjoittamisessa
juuri tässä ja nyt.
Mistä te sen tiedätte,
onko tämä jo aikaisemmin keksittyä...
Mistä te sen tiedätte,
olenko minä
[jo vaihtanut levyn - tai]
vielä vaihtanut kertaakaan levyä
tai että minä kirjoitan
että kirjoitan
että joku - ehkä minä - kirjoittaa
näitä rivejä täyteen juuri nyt
eikä silloin
kun tämä voisi ehkä olla (jo) kirjoitettu.
Kenties minä elän
tätä näytelmää parhaillaan
tässä teatterilavalla,
joka saattaa yhtä hyvin
olla minun huoneeni,
jossa kello ei ole enää yhtä paljon (vähän?)
kuin minun - tätä sanoessani tai kirjoittaessani -
jossa hehkuvat puut palavat...
[tai: jossa palavat puut hehkuvat...]
Mistä minä sen tiedän,
näenkö minä teidät
siellä katsomossa istumassa
vai olenko minä omassa huoneessani
(vain) kuvitellen näkeväni teidät.
Mistä te sen tiedätte,
jos minä sanon tämän olevan
vain omaa yksityistä elämääni
ja minä saatan lähteä tuosta ovesta
ja jättää teidät tänne ihmettelemään sitä,
että olette tulleet taidetilaisuuteen
ja minä petän teidät tuomalla teidät elämään.
Ei kukaan pysty sanomaan minulle eikä teille
että onko tämä todellisuutta vai mielikuvitusta,
kun minä väitän,
että teidän on lähdettävä
täältä kävelemään kiireen vilkkaa
tai minä kutsun poliisin...
Mistä te sen tiedätte,
että minä käytän
näin yksinkertaisia sanoja siksi,
etten osaa monimutkaisia
tai jos vain haluan herättää huomiota
yksinkertaisuudellani
tai jos minä haluan teidän ymmärtävän minua
mahdollisimman selvästi,
kun käsken teitä häipymään hiiteen täältä
ja vähän äkkiä...
Ja te luulette kaiken olevan teatteria,
kun minä otan yhtä niskasta kiinni
ja kunnes minä heitän hänet ulos.
(Kuvitellusti: Kas näin!)
Mistä minä sen tiedän,
kun en näe
tätä kirjoittaessani ketään ympärilläni.
Mistä minä sen tiedän,
olenko oikeassa,
kun kirjoitan tähän,
että tämä on totta loppujen lopuksi
ja että olen siis paljastanut
tämän salaisuuden,
että totta on tämä että mielikuvitusta...
Mistä te sen tiedätte,
että minä voin jatkaa
tätä todellisuutta niin pitkälle,
että kun minä ajan teidät
nauraen ulos ja sanon,
että siitä ovesta pääsee
taiteen mielikuvitusmaailmaan
tästä todellisuudesta,
jonka te tässä mielikuvitustuotteessa näette.
Kuka sen arvasi,
että tuon oven takaa
on kaikki pyyhitty olemattomiin
ja että te olette näyttämöllä
ja minä katsomossa
nauraen teidän yksitoikkoiselle esiintymisellenne.
[näytellä yleisöä joka istuu katsomossa]
On vahinko,
että minulla ei ole täällä kavereita,
jotka voisivat nauttia tästä
ilmaiseksi niin kuin minä -
jopa minulle pitää maksaa siitä,
että katson teitä,
että minun pitää tuijottaa
teidän vakavia ilmeitänne
että te maksatte siitä
että minä katson teitä,
vaikka minä itse asiassa kirjoitankin
tätä koko juttua mielikuvituksessani.
Oletteko aivan varmoja siitä,
ettei teitä ulos astuessanne
pueta takaisin keijukaishameisiinne
ja laiteta kotiinne...
vai alanko minä viheltää teille
ja heitellä teitä tomaateilla?
Oikeastaan olen ikävystynyt siihen,
että minut on tähän näyttämölle kirjoitettu
roolini mukaan sanelemaan,
että katson teitä,
siksi minä kirjoitan,
koska minun täytyy
myös jollain keinoin päästä tästä pois
ja sen minä voin tehdä
vain kirjoittamalla koko tämä juttu loppuun,
jonka jälkeen minä vasta tiedän,
miten minun on toimittava.
Se on oikeastaan aika vaikeaa,
koska minun on kuviteltava teidät siihen,
missä te olette
ja minut sinne huoneeseen
sinne näyttämölle.
(Muuten - tähän näytelmään kuuluu,
että tuolla ulkopuolella on eräs kaveri,
jonka roolina on tyhjentää ilmat autonrenkaistanne
ja sekoittaa päällysvaatteenne eteisnaulakossa -
sitä paitsi kello on jo yli puolenyön,
joten olette myöhästynyt bussistanne.)
Sitten minun on kuviteltava tuohon uuni
ja mistä minä tiedän,
olivatko ne puut, (jotka se kaveri sinne viskasi)
juhlasalin flyygelin kannesta.
Tässä minä tietysti kirjoitan
siellä olevan vain sähkölamppuja.
Mutta nyt minä en saa
näytelmän kirjoittajan tekstistä selvää,
enkä minä osaa nyt kirjoittaa mitään
enkä minä jaksa tuijottaa
teidän jäykkää ilmettä koko iltaa,
vaan minun on mentävä ensin nukkumaan.
Sitten menen kysymään
näytelmän kirjoittajalta neuvoa,
miten tätä jatketaan,
joten teidän on odoteltava hetki,
aivan pieni hetkinen,
ettei minulta - poissa ollessani -
jää mitään näkemättä.
Minä saatan tulla aivan kohta takaisin.
Mutta siltä varalta, ettei niin käy,
(niin) voitte kuvitella mielessänne,
että juoksen kenties oikotietä vaatenaulakkojen luokse,
koska en halua jättää loppukohtausta näkemättä,
koska en viitsi kirjoittaa sitä tähän.
Voitte kenties piankin kyllästyttyänne ja ulosmentyänne
nähdä minut oviaukon suulla
hymyilevänä katselevan teidän toimintojanne,
kun te vedätte päällystakkia niskaanne
tietämättä, onko tämä näytelmä vielä loppunut
vai kirjoitanko minä tätä parasta aikaa.
Ainakin ensiksi minun on siirrettävä kelloni
oikeaan aikaan (23.45)
ja kouhittava uuni.
Minun on sanottava tämä,
jotta ette olisi varmoja,
palaisinko minä vielä tähän samaan paikkaan
nauramaan teille,
koska te olette luulleet tulleenne
katsomaan minua tänne,
mutta asia onkin...
Nyt minä sanon,
että minä lähden tästä ensimmäisen kerran,
jotta te uskoisitte minun tulevan takaisin.
Silloin minulla olisi mahdollisuus jäädä tulematta
ja tulla tähän takaisin vasta sitten,
kun te olette lähteneet pois
ja katsoa sitten kaikessa rauhassa
kaikki se mielenkiintoisin huipennus,
joka teiltä jää näkemättä,
koska olette lähteneet näyttämöltä
kesken esityksen.
Kuitenkin - että te tietäisitte,
mitä pitää tehdä,
niin lupaan jatkaa tämän kirjoittamista aivan heti,
kun olen vaihtanut äänilevyn,
vetänyt kellon
ja kouhinut uunin.
_____
En minä oikein tiedä tätä touhua
tuntuu siltä ja aina tuntuu
että kunhan vain
jo vain kun jo tapahtuisi se,
mikä vain ei ole vielä tapahtunut...
Olen vähän huolissani itsestäni,
sillä tiedän, että olen siinä vaiheessa,
että kun tulisi ja tapahtuisi
että pääsisi jo eroon
tästä korkeasta käsitteellisestä ajattelusta
ja saisi elää niin kuin kuka tahansa.
Olisi pullo punaviiniä
ja nainen,
jonka kanssa voisi keskustella ihmisen läheisyydestä
ja todeta, kuinka kuka tahansa kenet tahansa...
jonka kanssa ei tarvitsisi paeta
objektiivisen kauneuden maailmaan
maailman subjektiivista ajallista kauneutta...
jolle saattaisi tulla ehdottaneeksi naimisiinmenoa
riippumattomina, itsenäisinä ihmisinä,
minkä tietää jo etukäteen onnistuneeksi.*
(*Huom. 13.5.2010 - Toisin kävi... )
Minun tekisi mieli
- kaikesta huolimatta - puhua siitä,
että olen kyllästynyt siihen ajattelemiseen,
niihin ajatuksiin, josta puhun
ja käsittelevät kyllästymistä
niihin hienoihin ajatuksiin,
joihin kyllästymisestä puhun
jo kahdettatuhannetta vuotta
ja kuitenkin ne ovat uusia vastauksia
vanhoihin kysymyksiin -
ovat vielä yhä kiinnostavia.
Kuitenkin minun on pakko kysyä kaikilta
ja puhua itseni kaikille tyhjäksi
että pääsisin eroon...
tästä puhumisesta, ajatuksellisesta erittelystä,
kuinka rikkonaiseen kallioon
ja pora ja dynamiittipötkö ja
sytytyslankrruummmpfsss
pohja vettä varten juoksee
ei koskaan paikallaan apaattisena enää...
vaikkapa lukemaan tämän kokoelman
viimeistä kertomusta siitä,
kenelle on ollut millaista elää
nämä välillä olevat lehdet
ja paljon muuta kuitenkin
_____
Käsikirjoituksen mukaan
minun pitää kirjoittaa
tai puhua tästä kirjoittamisesta.
Mutta minusta se oli niin huono idea,
että pidän teidän totisuuden tarkkailemistakin
mielenkiintoisempana,
vaikka ikävystyttävää sekin on.
Olen kyllästynyt
konemaisesti toistamaan käsikirjoitusta
ja siksi ajattelen tässä nyt
vain ikiomia asioitani
ja minusta on paljon mukavampi
ja luonnollisempi olla
kun ei tiedä itsekään,
mitä kohta voi tapahtua.
Teidän mielestänne tämä on mielikuvitusleikkiä,
että minä katselen TEITÄ.
Mutta oletteko sitten aivan varmoja,
kun alkaa toinen näytös
ja te menette ulos kävelemään todellisuuteen,
missä MINUN mielikuvitusteatterini alkaa.
Ja minä seuraan
teidän jokaista liikettänne ja elettänne tarkkaan,
riisun teidät mielessäni
vaatteistanne ja henkisistä verhoistanne,
kuvittelen ne salaisimmat
ja yksityis- sekä arkaluontoisimmatkin ajatukset,
mitä teidän tämäniltaiseen elämäänne sisältyy.
Se mikä on teidän todellisuuttanne,
on minun mielikuvitustani
samoin kuin on minun todellisuuttani
ja itseni määrättävissä
mitä minä tässä teen,
sen jälkeen kun olen hylännyt partituurin
tai käsikirjoituksen
tai mikä-se-nyt-on.
Ettekä te tiedä,
olenko minä todella niin tehnyt.
Kenties minä laadin käsikirjoituksen siten,
että panen tämän esittäjän esim. herra X:lle,
joka oletettavasti esityksen kirjoittamisen aikaan
istuu juuri tässä salissa.
Luultavasti eteisvahtimestari
tulee silloin saliin kesken teatteriesityksen
ja kuuluttaa, että herra X:ää pyydetään puhelimeen
(mikäli soitan hänelle salamapuhelun tai henkilöpuhelun),
eikä kukaan läsnäolijoista tiedä,
onko näytelmäkirjailija kirjoittanut
tämän kaiken tapahtuvaksi
vai olenko minä päättänyt sen
juuri tätä kirjoittaessani
(näin saattaa tapahtua).
Nyt kun minä kirjoitan tätä juttua,
on jo toinen päivä
ja olen pannut tulen uuniin jälleen
ja kellokin on yhtä paljon.
Mutta todellisuudessa
minä olen istunut tässä
vain muutamia minuutteja
teitä mielikuvituksessani katselemassa
ja pohtien sitä,
kuuluuko eteisvahtimestari tähän näytelmään,
jota minä kirjoitan,
vai tuleeko hän sinne
näyttämölle virkansa puolesta,
koska minä olen sopinut hänet niin tekemään.
Toinen kysymys on se,
että jotkut teidän joukossanne
saattavat ryhtyä puhelemaan
vuorosanoja keskenään,
miettimään [äänekkäästi] äänekästä käytöstäni
julkisella paikalla.
Joku teistä saattaa sanoa ääneen,
etten ymmärrä
teidän näyttelemisenne vivahdusrikkautta,
vaan ikävystyn,
jolloin joku teistä
saattaa mielenosoituksellisesti
poistua salista eteisnäyttämölle,
jossa vahtimestarin rooliin paneutunut henkilö
on jo teitä odottamassa,
ellen minä ennätä täältä
kirjoittaa itseäni tulemaan sinne,
tuomaan teille ruusuja
ja hymyilemään heti,
kun vain olen kirjoittanut
nämä rivit loppuun,
jolloin roolin esittäjä
voi poistua hetkeksi katsomosta
tai kuka tahansa katsoja - siis minä -
voi poistua näyttämöltä.
Eikä meistä kukaan tiedä,
onko poistunut henkilö
näyttelijöihin vai katsojiin kuuluva,
koska hänen bussinsa
menee pian joka tapauksessa,
eikä kukaan meistä tiettävästi
saa tästä jutusta minkäänlaista palkkaa.
Ei siitä ainakaan ole mitään tietoa
tätä kirjoittaessani,
enkä minä edes tiedä,
esitetäänkö tätä juttua koskaan todellisuudessa,
koska tämä on niin mieletön - sen tähden,
että minulla ei ole mitään käsikirjoitusta,
jonka mukaan voisin toimia tässä
ja tietää, milloin ja miten
tämä juttu loppuu.
Minä vain tiedän,
että minun on kirjoitettava tätä juttua
ja katsella tuolla salissa olevaa
näyttelijöiden joukkoa.
Eikä näytelmän ohjaaja ole kertonut minulle,
ketkä siellä ovat todellisia katsojia,
ketkä näyttelijöitä
ja ketkä katsojiksi naamioituneita roolihenkilöitä
ja ketkä tavallisia katsojia,
joita luulemme näyttelijöiksi sen tähden,
että he katselevat ympärilleen salavihkaa,
kääntävät päätään juuri teitä kohden,
siirtelevät jalkojaan vaivautuneina,
koska eivät tiedä,
kenen selkään on kiinnitetty lappu,
jossa lukee: Haista home!
Tämähän on tietysti karkeaa pilaa,
mutta näyttelijän -
hänen on kestettävä niin paljon.
Minun tehtäväni on tietysti
olla tämän jutun kirjoittaja.
Enkä vielä tiedä,
keitä ohjaaja on aikaisemmin valinnut
teidän joukostanne tekemään erilaisia liikkeitä
ja kenen tehtävänä on istua vakavasti,
selkä suorana, väkinäisesti hymyillen,
kun kaikki muut salissa näyttävät pitkää nenää.
Tiedättekö, miten hauskaa minulla on,
kun minä kuvittelen kirjoittavani tähän
kaiken sen, mitä te teette todistaaksenne,
että olette VAIN katsomassa
tätä minun näytelmänkirjoittamistani.
Juuri siksi asiaan kuuluu,
että näyttelijöiden joukossa on henkilöitä,
jotka teitä petkuttaakseen katsahtavat sivulleen
teihin, juuri teihin päin
ja hymyilevät - ikään kuin katsoakseen,
oletteko TE eräs näyttelijöistä,
joka on salannut tehtävänsä koko ajan.
Koska haluan nähdä koko jutun yhdellä kertaa,
olen kirjoittanut itseni tähän
kirjoittamaan näytelmää,
jonka henkilöitä en edes tiedä,
koska olen antanut näytelmässäni
ohjaajan hoitaa sen tehtävän.
Muiden roolihenkilöiden tehtävänä on
todistaa mahdollisimman uskottavasti
olevansa katsojia
erilaisten syiden ja selitysten avulla -
puhumattakaan pukeutumisensa tavanomaisuudesta
ja tunnettuina siitä,
etteivät tavallisesti näyttele aktiivisesti.
Minäpä kirjoitankin itseni
tekemään summittaisia kysymyksiä,
koska kuulemma useimmilla penkkiriveillä
on tällaisia selittelijätyyppejä...
(KYSYMYKSIÄ ja niitä seuraavia VASTAUKSIA - otanta vai koko yleisö?)
Minun rooliini kuuluu,
että tehtäväni on sanella tämä käsky,
jonka mukaan kaikkien niiden,
jotka aivan varmasti eivät kuulu tähän näytelmään,
on nostettava kätensä pystyyn.
Itse nostan tietysti käteni,
koska olen vain tämän jutun sanelija, kirjoittaja,
koska olen hylännyt rooliini kuuluvat vuorosanat
ja alkanut ITSE kehittää tätä leikkiä eteen päin.
Olen kyllä unohtanut,
pitikö alkuperäisen juonen mukaan
salissa olla sijoitettuina
sellaisiakin henkilöitä,
joiden tehtävänä on tässä tapauksessa
nostaa kätensä pystyyn.
Katsotaanpa...
Kaikki VAIN katsojina olevien
on tässä kirjoituksessa käsketty nostaa kätensä NYT.
Epävarmuuteni johtuu siitä,
että tämä juttu on suunniteltu kulkemaan
saneltavanani olevan kirjoituksen perusteella,
eikä sen mukaan,
mitä minun tämän tekstin mukaan
nyt pitää puhua...
- Mahdollinen näytelmän aihe... Ajan ja paikan variointia!
7.12.2011 - Käsikirjoitukseni, joka on päivätty: 28.11.1965 sisältää puolessa välissä kommentin: "Kirjoitettu ennen 28.11.65". Teksti kertoo siitä, että kuvittelen olevani näyttelijä, joka toistaa edellä mainittua kuvitteellista kertomusta. Tässä tilanteessa minun on kuviteltava mukaan myös katsoja-kuuntelijat, joiden oma mielikuvitus lopulta ratkaisee, mikä tässä on totta ja mikä kuviteltua. Teksti on kuviteltu sellaiseksi, ettei siitä täysin voi sanoa, onko se etukäteen kirjoitettu vai onko se ainakin osittain paikan päällä, esitystilanteessa improvisoitu. Jätän lopullisen version siis näyttelijän itsensä päätettäväksi. Juuri siksi ei ole mieltä minulle opetella kirjoittamaani tekstiä ulkoa, koska silloinhan tietäisin heti, jos näyttelijä esityksessä improvisoi repliikkejään. Silloin esityksestä putoaisi jokin oleellinen osa kokonaisuutta pois. Parasta olisi, jos näyttelijä itsekään ei etukäteen tietäisi, aikooko hän improvisoida esityksensä repliikkejä vaiko ei.
Tässä minä siis istun 7.12.2011 ja yritän kuvitella/muistella tuota hetkeä 28.11.1965, jolloin istuin Taimoniemen koulun yläkerrassa Viitasaarella ja taltioin tuota alkuperäistekstiä - kuvitellen vuorosanoja, joita näyttelijä esittää kuvitellulle teatteriyleisölle, joka ei oikeastaan tiedä, onko näyttelijän puhe kirjoitettua vai improvisoitua.