1984 LOS USTADS I
24.1.84 Viitasaaren sanomat: "Kulkurin valssia viitasaarelaisittain"
"Musiikki jo arvo sinänsä"
Ryhmän ainoa ammattilainen on musiikin säveltäjä Ilpo Saastamoinen, keiteleläinen ammattisäveltäjä, joka on perehtynyt varsinkin kansanmusiikkiin. Parhaiten Ilpo Saastamoinen muistetaan ehkä Piirpauke-yhtyeestä. Keväällä hän aloittaa musisoinnin omalla kokoonpanolla.
I UNOHTUNEET MUSIIKKIKULTTUURIT (10.-11.3.84):
> 26.1.84 la Iisalmen Sanomat - Rauni Paananen:"Unohtuneet musiikkikulttuurit esille"
(Kuvateksti: - Suurin osa maailman kansojen musiikista jää tietoisuutemme ulkopuolelle, kuuntelemme vain noin kymmentä prosenttia, sanoo Ilpo Saastamoinen. Hän on testannut ihmisten musiikkiin suhtautumista Intiaa ja Kuubaa myöten.)
Uljaista kansanmusiikki- ja jazzfuusioistaan sekä mm. kitarakirjoistaan tuttu Ilpo Saastamoinen johtaa Keiteleellä maaliskuussa pidettävää kansanmusiikkiseminaaria. Unohtuneet musiikkikulttuurit -teemalle rakentuvaa seminaaria ovat toteuttamassa Pielaveden ja Keiteleen kansalaisopisto sekä Suomen Kansanmusiikkiliitto.
Monet ovat tottuneet ajattelemaan että kuulemamme musiikki edustaa suurinta osaa maailman musiikista. Todellinen tilanne on kuitenkin toinen. Emme suinkaan kuuntele maailman musiikista yhdeksääkymmentä vaan kymmentä prosenttia. Suurin osa maailman kansojen musiikista jää tietoisuutemme ulkopuolelle, sanoo aina Intiaa ja Kuubaa myöten ihmisten musiikkiin suhtautumista testannut Saastamoinen.
Kahden päivän tiiviin työskentelyn myötä 10.-11. 3. pidettävässä seminaarissa tutustutaan muutamiin maassamme melko vähälle huomiolle jääneiden musiikki-kulttuurien ilmenemismuotoihin. Aihetta lähestytään nuottiesimerkkien ohella levy- ja nauhamateriaalin sekä yksityisesti äänitetyn autenttisen materiaalin avulla.
Seminaarissa käsitellään myös kansanmusiikin sovittamiseen liittyviä kysymyksiä. Demonstraatioissa avustavat Tom Nekljudow (lyömäsoittimet) ja Pekka Nylund (kielisoittimet). Molemmat kansanmusiikin spesialistit soittivat Piirpauke -yhtyeen joitakin aikoja sitten hajonneessa kokoonpanossa. Nekljudow ja Nylund vetävät seminaarissa myös ryhmäharjoituksia: Työväen musiikki-instituutista on mukana kansanmusiikin erikoistuntija Ilpo Saunio. Hän kirjoitti yhdessä Kalevi Immosen kansa Pororumpu ja balalaikka -kirjan, joka ilmestyi 1980. Musiikin alueen kouluttajana laajaltikin tunnettu Ilpo Saastamoinen toimii seminaarin luennoitsijana.
Aiheistoltaan seminaari on rakennettu mielenkiintoiseksi. Esille tulevat saamelaisten, kainuulaisten ja pohjoissavolaisten kansanmusiikki, turkkilainen mustalaismusiikki rytmeineen ja skaaloineen. Pakistanin muslimimusiikki, gruusialainen kuorolaulu, intialaiset skaala ja rytmit, Balkanin alueen rytmit ja tahtilajit sekä mm. katsaus Afrikan rytmiikkaan.
Seminaari on suunnattu lähinnä aikuisille musiikin harrastajille, kuorolaisille, koulujen musiikinopettajille, kansanmusiikista yleensä kiinnostuneille ja jatkuvasti sen parissa työskenteleville, harrastaja- ja ammattilaismuusikoille.
Vastaavantyyppistä seminaaria ei alueella ole aiemmin järjestetty. Mikäli kokemukset ensimmäisestä seminaarista ovat myönteiset, tapahtuman kehittämistä traditioksi harkitaan.
...Konsertteja, kirjantekoa
Ennen seminaaria Ilpo Saastamoinen kiertää pohjoista ja itäistä Suomea soittaen koululaiskonsertteja pitävässä triossa yhdessä Nekljudowin ja Nylundin kanssa. Kiertue alkaa Viitasaarelta 23. helmikuuta. Pohjoisimpia paikkakuntia ovat Muonio, Kolari ja Kemijärvi, eteläisimpiä Mikkeli.
Parhaillaan Saastamoisella on oikoluettavanaan ensimmäisen Kitarakirjansa ruotsinkielinen painos, sekä hänen englannista suomeksi kääntämänsä Suuren kitarakirjan teoriaosan oikovedokset. Kysymyksessä on Denyerin Kitarakirja, jonka WSOY julkaisee suomeksi ja jonka käännöstyöstä Saastamoinen teki lähes puolet.
Saastamoisella on työn alla myös kansanmusiikkia käsittelevän oppikirjan kirjoittaminen [> "Kansat soittavat" 1985].Oppikirjan kustantajana on Tammi. Kansanmusiikkikulttuureja esittelevästä kirjasta on tarkoitus tehdä myös kevyen musiikin harrastajia kiinnostava. Ja kaiken aikaa taustalla muhii hieman isompi työ odottamassa tarvitsemaansa aikaa.
Työskentely nuorison parissa on Ilpo Saastamoiselle varsin tuttua mm. monista viikonloppuseminaareista. Nuorisolle on suunnattu myös ensi lauantaina Pielaveden Laurinpuron koululla klo 9 käynnistyvä musiikkitapahtuma. Se kuuluu osana kansalaisopiston toimintaan.
Pielaveden mieskuorolle Saastamoinen säveltää Kalevalan ja kuoron juhlavuodeksi Antero Vipunen -teemaa. Viitasaaren teatterille hän on jo saanut valmiiksi uuden musiikin Kulkurin valssi -näytelmään. Harjoitukset ovat menossa, ja kantaesitys kuullaan 22. maaliskuuta. - RP.
16.2.84 to Pielavesi-Keitele (Ed. kääntöpuoli): Keiteleen horisontti -
"Unohtunutta musiikkikulttuuria piirpaukelaiselta pohjalta"
(16.2. PieKei: "Kansanmusiikki on aikaansa edellä")
(Kuvateksti: Ex-piirpaukelaiset, kitaristi Pekka Nylund, rumpali Tom Nekljudow ja basisti Ilpo Saastamoinen lähtevät kiertueelle esittämään ominta erikoisaluettaan - eri kansanmusiikkikulttuureista koottua materiaalia länsimaisille soittimille sovellettuna. Ensimmäinen konsertti kuullaan koulukonserttina Keiteleeltä. )
"Piirpauken kaikkien aikojen terävin ja iskukykyisin kokoonpano hajosi kesällä. Erinomaiset instrumentalistit - kitaristi Pekka Nylund, rumpali Tom Nekljudow ja basisti Ilpo Saastamoinen saivat tarpeekseen. Ikävä tuli..." Näin totesi Jukka Hauru Helsingin Sanomien pop/jazzpalstallaan joulukuussa 1983.
Syksyn -83 aikana kolmikko päätti jatkaa esiintymisiä "puoliakustisesti" ja musiikillisena lähtökohtana edelleen pääasiallisesti kansanmusiikki yli rajojen -improvisoinnilla maustettuna.
Tuloksena oli aikavälille 23. 2-11. 3.[84] keskittyvä konserttikiertue - pääosin Pohjois- ja Keski-Suomessa käsittäen kolmisenkymmentä konserttia kouluissa, konserttisaleissa ja ravintoloissa.
Ex-piirpaukelaiset aloittavat ja päättävät konserttikiertueensa Keiteleellä. Ensimmäinen konsertti kuullaan koulukonserttina helmikuun 23. päivänä. Kiertue päättyy Keiteleellä pidettävään kansainvälisen kansanmusiikin juhlavuoteen liittyvään seminaariin 10.-l1. 3. Seminaarin teemana on "Unohtuneet musiikki-kulttuurit". Järjestäjinä ovat Suomen Kansanmusiikkiliitto yhdessä Pielaveden-Keiteleen kansalaisopiston kanssa.
"Unohtuneita musiikkikulttuureja" lähestytään nuottiesimerkkien ohella runsaalla levy- ja nauhamateriaalilla varustettuna. Päivien aikana käsitellään myös kansanmusiikin uudelleensovittamiseen liittyviä kysymyksiä - teorian ohella ryhmissä tapahtuvien harjoitusten avulla. Demonstraatioissa avustavat Tom Nekljudow (lyömäsoittimet) ja Pekka Nylund (kielisoittimet), jotka molemmat tunnetaan kansanmusiikkispesialisteina kesällä -83 hajonneesta Piirpauke -kokoon-panosta.
Ilpo Saunio Työväenmusiikki-instituutista vierailee luennoimassa jostain aiheeseen liittyvästä osa-alueesta.
Seminaarin aihesisällöstä mainittakoon Pohjois-Savon, Kainuun ja saamelaisten kansanmusiikki, Balkanin alueen tahtilajit, Turkin mustalaismusiikki, Gruusian kuorolaulu, Intian ja Pakistanin asteikot ja rytmit sekä katsaus niin latinalaisen Amerikan synkopoituun musiikkiin kuin aasialaisen teatterilaulun ja nykymusiikin yllättäviin yhtenevyyksiin (ollaanhan lähellä erästä suomalaista nykymusiikin keskusta - Viitasaarta).
Seminaari on tarkoitettu aikuisille musiikinharrastajille, kansanmusiikista kiinnostuneille nuorille soittajille, talvellakin - avoimin korvin (nuottikorvan paleltumatta) kulkeville kuorojohtajille, eri tasojen musiikinopettajille sekä luonnollisesti myös ammattimuusikoille... itse kaiken alkua - pelimanneja unohtamatta.
ESITE I kevät -84
12.1.1984 Keitele
Asia: Konserttitarjous "Kansanmusiikkia improvisoiden"
Esiintyjät: Tom Nekljudow - lyömäsoittimet
Pekka Nylund - kitara + kielisoittimet
Ilpo Saastamoinen - bassokitara
Yllämainitut soittajat muodostivat 3/4 PIIRPAUKE-yhtyeen Keski-Eurooppaa myöten tunnetusta 1980-83 kokoonpanosta (Intia, Turkki, BRD, Sveitsi, Itävalta, Tanska, Luxemburg, Hollanti, Ruotsi, Suomi).Sen hajottua päätimme trio -kokoon-panolla jatkaa eri kansanmusiikkikulttuurien esittelyä improvisoinnilla maustettuna. Päätös on nyt toteutunut Pohjois- ja Keski-Suomeen suuntautuvan konserttikiertueen muodossa 23.2. - 11.3.84.
Yhtyeen ohjelmisto muodostuu eri kansanmusiikkikulttuurien materiaalista (Japani, Turkki, Kaukasia, Lappi jne.) esitettynä "puoliakustisesti", so. lyömäsoittimet ja puheselostukset akustisina, kitara ja basso vahvistettuina. Iltakonsertin pituus on 2x45min.
Esite II: - Kansanmusiikkia improvisoiden
"Piirpauken kaikkien aikojen terävin ja iskukykyisin kokoonpano hajosi kesällä. Erinomaiset instrumentalistit - kitaristi Pekka Nylund, rumpali Tom Nekljudow ja basisti Ilpo Saastamoinen saivat tarpeekseen. Ikävä tuli..." Näin totesi. Jukka Hauru Helsingin Sanomien pop/jazzpalstallaan joulukuussa 1983.
- Edellä mainitut soittajat muodostivat 3/4 Piirpauke-yhtyeen Keski- Eurooppaa myöten tunnetusta 1980-83 -kokoonpanosta. Tuona aikana he esiintyivät Intiassa (Bombayn jazzfestivaalit -80), Turkissa (Bodrum ja Kucadaci -82), Saksan liittotasavallassa (valtaosa konserteista 80-83), Sveitsissä, Itävallassa, Luxemburgissa, Hollannissa, Tanskassa ja Ruotsissa kotimaisten konserttien ohella. Radio-, TV- ja elokuvaesiintymisten lisäksi yhtye teki kolme levyä, joista viimeisellä "Piirpauke Live in Europe 82-83" myös nykyinen triokokoonpano esiintyy sovittajana.
Syksyn -83 aikana päätettiin myöhemmin jatkaa esiintymisiä kolmenmiehen voimin, "puoliakustisesti" ja musiikillisena lähtökohtana edelleen pääasiallisesti kansanmusiikki yli rajojen - improvisoinnilla maustettuna. Tuloksena on aikavälille 23.2. - 11.3.84 keskittyvä konserttikiertue - pääosin Pohjois- ja Keski-Suomessa yhteensä n. 30 konserttia yli 20:llä paikkakunnalla kouluissa, konserttisaleissa ja ravintoloissa.
Kiertue päättyy Keiteleellä pidettävään kansainvälisen kansanmusiikin juhlavuoteen liittyvään seminaariin 10.-11.3., jonka järjestäjänä toimii Suomen Kansanmusiikki-liitto yhdessä Pielaveden-Keiteleen kansalaisopiston kanssa.
Päiväämätön - Folk & Country 1/84: BÄNDIUUTISIA
Näitä on kertynyt pääasiassa kotimaasta:
Vanhasta Piirpauke-yhtyeestä lähteneet Tom Nekljudow, Pekka Nylund ja Ilja Saastamoinen ovat perustaneet uuden, oman yhtyeen. Sen nimi on Los Ustads.
Bändin ohjelmisto on valittu periaatteella 'Turkista itään'. Eli musiikki on turkkilaista, afganistanilaista, Intialaista ym ym. Siitä yhtyeennimikin: Ustad-sanahan tarkoittaa suurin piirtein käsitettä 'vanha mestari' intialaisessa kansan-musiikissa.
Kokoonpano on täysin akustinen ja siinä Nekljudowin Tomppa ei soita tavanomaista rumpusatsia, vaan mm. intialaisia lyömäsoittimia. Tom muuten tätä ladottaessa [?] on matkoilla Pakistanissa, joten bändin ohjelmistoon on taatusti odotettavissa uusia ideoita, kun hän palaa.
Los Ustads: (20.2. > Harjoitteluviikko: 20-22.2. "Kansanmusiikkia improvisoiden")
KIERTUEAIKATAULU:
23.2. (to) Keitele (kouluk.)
24.2. (pe) Viitasaari (2 kouluk.)
25.2. (la) Haapajärvi
26.2. (su) Ylivieska klo 18, kaupungintalo (III kulttuuripäivät)
27.2. (ma) Oulu (Lyseon ja Lassinkallion kouluk. + Haarikka, iltak.)
28.2. (ti) Kemi (2 kouluk.) + Ylitornio
29.2.(ke) Kolari (kouluk.) & Muonio (kouluk. + iltak.)
1.3. (to) Kemijärvi (2 kouluk.) + Kuusamo (iltak.)
2.3. (pe) Puolanka (2+1?)
3.3. (la) Vaala
4.3 (su) Sotkamo (Tulikettu)
5.3. (ma) Valtimo (kouluk.) + Nurmes, Bomba
6.3. (ti) Kontiolahti (2 kouluk.) + Kuopio (iltak.)
7.3. (ke) Mikkelin mlk. (2 kouluk.) + Mikkeli (iltak.)
8.3. (to) Jyväskylä
9.3. (pe) Suolahti (kouluk.)
10.3. (la) Keitele
Yhtye esittää ohjelmistossaan ominta erikoisaluettaan - eri kansanmusiikki-kulttuureista koottua materiaalia länsimaisille soittimille sovellettuna ja improvisoinnin osuutta korostamalla - perinteitä kuitenkaan unohtamatta. Aineisto ulottuu saamelaismusiikista muun pohjoismaisen kansanmusiikin kautta mm. Kaukasiaan, Turkkiin, Intiaan ja Japaniin saakka.
Yhtyeen esiintymistavasta antanevat vihjeen seuraavat arvostelupoiminnat viime vuosilta:
"Kitarakomeetta Nylund on parissa vuodessa kohonnut "huippujätkien" kastiin. Sahti-yhtyeessäkin hän jo herätti huomiota kauniilla soitollaan, ja nyt ovat solistinen mielikuvitus, intensiteetti ja tekniikka päässeet todella valloilleen. Soolojen elävä ja eläytyvä musikaalisuus hakee Suomessa vertaistaan." (HeSa/Jukka Hauru 28.4.82)
"Saastamoinen on maamme huippubasisteja." (Oulu-lehti 28.2.83)
"Jotkut hänen [IS] juttunsa olivat lievästi ilmaisten hämmästyttäviä."... "Nekljudow sykki nyt kuin eläin tajulla ja räiskähtelevällä mielikuvituksella... Illan huippuja olivat [Saastamoisen, Nekljudowin ja Nylundin yhteisesti sovittamat] Haridz Segjah (Azerbaidzanista) sekä Kaksi Bulgarialaista Mustalaislaulua." (HeSa/Jukka Hauru Piirpauke-konsertista 20.11.82)
"...lisäksi hänellä (TN) ei näyttänyt olevan käsissään lainkaan niveliä, lopputulos oli huikea (Savon Sanomat -82)
"Tom Nekljudowin taidot ylittivät reippaasti suomalaisen keskitason. - Tuo oli kyllä ammatti-kateellisesti sanottu. OK, hän on huippu."(Kaleva/J. Kesti 26.11.81)
Spesialisteja lukuun ottamatta harvat muistavat enää, että tämän kansainvälisen kansanmusiikin esitysperinteen alkuunpanijana pidetään yhtyettä "Dopplerin Ilmiö" (1971-74), jossa perustajansa Ilpo Saastamoisen lisäksi soittivat Paroni Paakkunainen, Esko Rosnell, Pekka Sarmanto ja Olli Ahvenlahti. Opetusministeriön lähettämänä tämä yhtye ensimmäisenä suomalaisbändinä vieraili Kuubassa 1974, mutta ei valitettavasti ennättänyt levyttää Saastamoisen siirryttyä kapelli-mestariksi Kajaaniin johtamaan maamme ensimmäistä kunnallista big bandia. Joka tapauksessa voidaan sanoa, että yli kymmenvuotisen historiansa aikana "unohtuneiden musiikkikulttuureiden" esitysperinne on tullut jäädäkseen. Keski-Euroopassa se jo tunnetaan omana erityisenä musiikinlajinaan. Sen tulevaisuuden perusta on siinä, että jonain päivänä ihmisten silmät avautuvat näkemään ja korvat kuulemaan...
[Toukokuun lopuksi Nekljudow, Nylund ja Saastamoinen suunnittelevat kiertuetta Pohjanmaalle ja Etelä-Suomeen. Sitä ennen Nekljudow ennättää käydä Pakistanissa tablarumpujen soittoa opiskelemassa, Nylund esittää Lähi-Idän kansanmusiikkia Marketta Saarisen kanssa ja Saastamoinen muokata toistatuntisen Kalevala-sävellyksensä partituuria Kalevala-juhlavuoden esityksiä varten sekä laatia Tammelle lajissaan ensimmäistä eri kansanmusiikkikulttuurien soitto-opasta.
Joidenkin järjestäjien kanssa on myös keskusteltu trion vierailusta Lapissa - etenkin Ruotsin puolella keskikesän markkina-aikaan.]
23.2.84 (to) Keitele (koulukonsertti)
> 29.2.84 Pie-Kei (VP?) "Itämaista meininkiä - saamelaista joikua"
(Kuvateksti I: PN kitara, TN rummut ja IS bassokitara aloittivat torstaina kiertueensa esiintymällä Keiteleen koululaisille.
Kuvateksti II: Tom Nekljudow näpäyttelee "kattiloistaan" kansanmusiikkirytmejä idästä ja lännestä.)
Kansanmusiikkitaitureiden Ilpo Saastamoisen, Pekka Nylundin ja Tom Nekljudowin kohtaaminen konserttilavalla Keiteleellä käynnisti odotuksen. Kaverukset aloittivat kaksi ja puoli viikkoa kestävän kiertueensa esiintymällä koululaisille viime torstaina. Kymmenes päivä maaliskuuta on aikuistenkin vuoro, sillä trio päättää kiertueensa konserttiin työväentalolla.
Mitä sitten on odotettavissa? Ainakin monipuolinen ja värikäs näyttö eri maiden kansanmusiikista. Kiertueensa ensimmäisessä konsertissaan ex-piirpaukelaiset vasta harjoittelivat yhteissoittoa. Kolmenkymmenen konsertin jälkeen lie jo odotettavissa muutakin kuin harjoittelua. Keiteleläisille tarjoutuu siis mainio tilaisuus nauttia ammattitaidolla hiottua kansanmusiikkia, jonka juuret ulottuvat milloin Turkkiin, milloin taas Lappiin tai Intiaan.
Trio aloitti Keiteleen koulukonserttinsa torstaina afganilaisella vuoristomelodialla. Eksoottiset soittimet ja sävelet vetivät yleisön suuta ensin muikealle mutrulle ja sitten hämmästelevään hymyyn. Jugoslavialaisen kansansävelmän aikana katsottiin vieruskaveria ja nauraa tirskuttiin itämaiselle tunnelmalle.
Vasta turkkilaisen vauhdinpidon myötä pääsi soittoniekkojen yhteispeli jylläämään kunnolla. Syke oli tuttua niille, joilla oli mahdollisuus kokea samojen soittajien meininki Piirpauke-konsertissa runsas vuosi sitten.
- Katsotaan nyt tämän kiertueen jälkeen jatketaanko triona vai täydennetäänkö kokoonpanoa kvartetiksi. Ei me olla harkittu edes nimeä yhtyeelle, sekin selviää sitten aikanaan, lupailee ryhmän nykyinen "kukko", Ilpo Saastamoinen.
Kolmikon työnjako esiintymisissä on entinen. Ilpon bassokitaran isällinen jumpsahtelu tasoittaa Pekka Nylundin kauniin kirkasta melodiointia milloin sähkökitaralla, milloin taas perunakattilan näköisellä idän ihmevekottimella [zümbüs].
Kummiukko Tom Nekljudow on jättänyt tavanomaisen rumpusettinsä ja istahtanut jalat ristissä lattialle omia ''kattiloitaan" [tablat] taputtelemaan. Tomilla lie harvinaisen vakaa pyrkimyspuhdasoppisuuteen uusien instrumenttiensa hallinnassa, sillä hän matkustaa meneillään olevan kiertueen jälkeen Pakistaniin saakka saamaan rummutusoppia.
Nekljudow näyttäisi viihtyvän yhtä hyvin turkkilaisen, kun saamelaisenkin rytmin parissa. Viime mainittu on kuuleman mukaan vieläpä erityisen monimutkaista soitettavaa.
Jotain makoisaa siis on tiedossa maaliskuun kymmenennen päivän yleisölle.
26.2.84 su Ylivieska, kaupungintalo klo 18 - Los Ustads
> 2.3.84 Kaleva - EV: Itämaista improvisoiden
Ylivieskan III kulttuuripäivät alkoivat mielenkiintoisen konserttivierailun merkeissä. Kansanmusiikkia improvisoiden -tunnuksen alla soittanut trio Ilpo Saastamoinen, Pekka Nylund, Tom Nekljudow toi kaupunkiin tuulahduksen orientin harvinais-laatuisista rytmeistä ja eksoottisten maiden soittimista, joihin konsertin merkeissä on täälläpäin harvoin tilaisuus tutustua.
Afganistanilainen vuoristolaulu, Etelä-Intian tanssijoiden säestyslaulu, Azerbaidzanin tuliset rytmit, Turkkilainen tango... jo tällainen ohjelmisto asettaa korkeita vaikeusasteita erikoisjakoisine rytmeineen. Mm. improvisointi turkkilaista 9-jakoista tahtilajia vasten, joka tällä kertaa esiintyi muodossa 1, 2, 3 + 1, 2 + 1, 2, 1,2 tuo vaikeita ulottuvuuksia ammattimuusikonkin improvisointiin. Vieraileva trio piti tällaisetkin rytmit hallussaan, teknisestikin kestävät soolot toivat ornamentteineen hehkua aitoon itämaiseen tyyliin.
Aserbaidzanilaisessa sävelmässä Tom Nekljudow väläytti pitkässä käsirumpusoolossa tarkkarytmisen läpileikkauksen tenori-, sopraano- ja bassorummun kiehtovista mahdollisuuksista. Ilpo Saastamoisen sähkösoittimet soivat vankan säestysrytmin tai värikkäidenmelodiakuvioiden maalailussa ja Pekka Nylundin bouzouki tai turkkilainen saz antoivat eksoottista sävelloistoa vieraiden rytmien kiehtovaan musiikki-maailmaan.
Jonkin verran tutumpia olivat trion ohjelmassa saamelainen joiku, joka myös tuntuu tarjoavan yllättävät mahdollisuudet improvisointiin, sekä voimakkaita synkooppeja sisältänyt ruotsalainen pelimannimusiikki.
Ammattimiesten parissa ei parituntinen oudompaa musiikkia tuntunut lainkaan pitkältä. Ylivieskan III kulttuuripäivillä vieraillut trio on alallaan luokkaa, jota kuulisi useamminkin improvisoidun kansanmusiikin merkeissä.
> 23.2.84 Länsiraja: "Kansanmusiikkia improvisoiden Länsirajalla".
(Alkuosa muualla toistettua lehdistömatskua)
... Toukokuun lopuksi Nekljudow, Nylund ja Saastamoinen suunnittelevat kiertuetta Pohjanmaalle ja Etelä-Suomeen; Sitä ennen Nekljudow ennättää käydä Pakistanissa tablarumpujen soittoa opiskelemassa, Nylund esittää Lähi-idän kansanmusiikkia Marketta Saarisen kanssa ja Saastamoinen muokata toistatuntisen Kalevala
-sävellyksensä partituuria Kalevala-juhlavuoden esityksiä varten sekä laatia Tammelle lajissaan ensimmäistä eri kansanmusiikkikulttuurien soitto-opasta.
Joidenkin järjestäjien kanssa on myös keskusteltu trion vierailusta Lapissa - etenkin Ruotsin puolella keskikesän markkina-aikaan.
> 27.2.84 Pohjan Tornio: "Typistetty Piirpauke Ylitorniolle".
28.2.84 ti Kemi (2 kouluk.), Ylitornio
> Kulttuurisihteeri Arja Ruonamaa: Ylitorniolaiset kuulijanne olivat konserttiinne erittäin tyytyväisiä, yleisin kommentti on ollut "kerta kaikkiaan mahtavaa musiikkia".
Kiitokset vielä kerran!
27.2. Oulu - Lyseon ja Lassinkallion kouluk. + Haarikka - Los Ustads
> 29.2.84 Kaleva - Veli-Matti Saari: Itämaisen musiikin alkulähteillä
(Jukka Kyrömies-Kuvateksti: TN (vas.), IS ja PN.)
Entisen Piirpauke-yhtyeen kolme neljännestä eli Pekka Nylund, Ilpo Saastamoinen ja Tom Nekljudow konsertoivat maanantaina Oulussa kolmessa eri paikassa. Lyseolla ja Lassinkallion lukiossa järjestettyjen päivätilaisuuksien jälkeen oli vuorossa kiertueen ensimmäinen klubi-ilta Haarikassa.
Kokoonpanon idea syntyi viime syksynä Piirpaukkeen hajottua. Ilpo Saastamoisen mukaan kukin kaveri on elämänsä aikana tutustunut monissa eri yhteyksissä itämaiden rajattomiin musiikkilähteisiin. Hän henkilökohtaisesti löytää kansanmusiikista suurimman inspiraation ja rajattomien improvisaatioiden mahdollisuudet. "Pyrkimys on päästä sovituksissa autenttisuuteen. Tosin joskus väliin putkahtaa jazz-soolo ja se harmittaa. Niistä pyritään kuitenkin koko ajan eroon. Kappaleet syntyvät ennen kaikkea yhteistyönä, tämä ei ole mikään yhden miehen bändi."
...Yhteistyötä jatketaan periodeittain, ensi kesänä festivaalien ja ehkä Pohjois-Norjan kiertueen merkeissä.
Kuin turkkilaisessa basaarissa...
Moni paikalle saapunut kuuntelija odotti varmasti kuulevansa vanhoja Piirpaukkeen kappaleita kolmimiehisinä sovituksina. Mutta jo lavalla näkyvät soittimet panivat epäilemään aivan muunlaista musiikki-iltaa: intialaiset tabla-rummut, nauhaton zymbys-kitara, oud eli arabialainen luuttu... Sähköisen jazzin sijasta kuultiinkin sovituksia intialaisesta, turkkilaisesta ja afganistanilaisesta kansanmusiikista.
Esitykset pohjautuivat hyvin pitkälle vietyihin improvisaatioihin, joista suurimman vastuun kantoi Pekka Nylund kielisoittimissa. Mieleen tuli väkisinkin John McLaughlinin Shakti-yhtye, vaikkei ryhmä esikuvia tunnustakaan. Esityksiä kuunnellessa saattoi vain arvailla kuinka suunnattoman työn kaverit ovat tehneet valitessaan, sovittaessaan ja harjoitellessaan näitä kappaleita. Teknisesti ei esityksille varmasti kukaan löytänyt moitteen sijaa.
Eri asia sitten on pitivätkö ihmiset kuulemastaan. Itämainen kansanmusiikki kun ei ole niitä helpoimmin lähestyttäviä aloja. Toisaalta klubitilanne ei ainakaan tällä kertaa tehnyt oikeutta yhtyeen taidoille. Pakollinen puheensorina ja hälinä hukuttivat välillä alleen herkimmät ja hienoimmat osuudet. Kuitenkin se, mikä teknisissä seikoissa hävittiin, voitettiin tunnelmassa. Olo oli ajoittain kuin turkkilaisessa basaarissa konsanaan.
VELI-MATTI SAARI
27.2. Oulu - Lyseon ja Lassinkallion kouluk. + Haarikka - Los Ustads
> 29.2.84 Kansan Tahto - Risto Pennanen: Kansanmusiikkia - vapaasti
Pekka Nylund, Tom Nekljudow ja Ilja Saastamoinen - kuulostaako tutulta? Piirpaukesta viime vuonna lähtenyt kolmikko oli kiertueella viidettä päivää esiintyessään Pelmun illassa Oulun Haarikassa maanantaina.
Vaikka Pelmu oli jättänyt ilmoittelun vähiin, oli paikalla yllättävän runsaasti yleisöä, josta suurin osa oli kai aidosti kiinnostunut yhtyeestä. Paikkana Haarikka ei kuitenkaan ollut ihanteellinen intiimille musiikille, jonka kuuntelemista hälinä häiritsi.
Yhtyeen ohjelmisto oli melko pitkälle samantyylistä kuin vanhan Piirpauken, mutta soinniltaan akustisempaa ja kevyempää. Pöydällä istuneen Tom Nekljudowin patteristo oli varsin erikoinen pohjoisintialaisten tabla- ja bayan-rumpujen lisäksi hän soitti pientä patarumpua, joka voisi olla turkkilainen kudum. En nähnyt käyttikö Nekljudow oikeaoppista tablatekniikkaa, mutta hänen rytmin ja melodian yhdistävä tyylinsä kuulosti aidolta, Pekka Nylundin käytössä oli 12-kielinen kitara, kreikkalainen bouzouki ja turkkilainen kalvokantinen zymbüs-luuttu. Ilja Saastamoinen soitti kitaraa, bassoa ja sähkömandoliinia.
... Ensimmäinen soittojakso koostui afganistanilaisesta, jugoslavialaisesta, turkkilaisesta ja latvialaisesta kansanmusiikista, jota esitettiin aidon ja tuoreen tuntuisesti. Erityisen ihailtavaa yhtyeessä on sen kyky improvisoida kunkin musiikkikulttuurin omilla ehdoilla, mikä ei suinkaan ole helppoa. Monimutkaiset tahtilajit ja asteikot eivät sido näiden muusikoiden ilmaisua.
Soitinten balanssi ei ollut paras mahdollinen, koska efektilaitteiden patterit olivat kuluneet tyhjiin.
Väliajalla jututin Ilja Saastamoista, joka kertoi yhtyeen ohjelmiston tulevan suurimmaksi osaksi jäsenten eri maissa äänittämistä kaseteilta. Kappaleet valitaan ja sovitaan yhdessä.
Kolmikon lähtöä Piirpaukesta Ilja kommentoi lyhyesti: Piirpauke on yhden miehen bändi, nimeä mainitsematta. Kokoonpano, jossa me soitimme, oli yhtyeen historian pitkäikäisin, ja vaihtuvuuttahan pitää olla.
Toisen jakson juonnoista en parhaalla tahdollanikaan saanut selvää, koska mikrofoni ei ollut aina päällä. Aluksi kuultiin pitkä, hypnoottinen improvisaatio, sitten Iljan ja Nylundin soittama ruotsalainen sävelmä. Kolmas kappale oli Piirpauken Live in Europe -tuplan kruunaava Haridz Segjah, joka on luullakseni libanonilaista tai syyrialaista klassista tahmila-musiikkia. Koko yhtyeen soittamaa teemaa seurasi Iljan oud-luuttua jäljittelevä vapaatempoinen improvisaatio. Samalla koitti hetki, jolloin periferiassa asuvien täytyi kiirehtiä bussiin. Kotona otin vahingon takaisin kuuntelemalla levyn Taqsim - Improvisation in Arab Music (Lyrichord LLST 7374).
Kiertueensa päätteeksi yhtyeen jäsenet opettavat Suomen Kansanmusiikkiliiton ja Pielaveden-Keiteleen kansalaisopiston järjestämällä kurssilla, joka käsittelee maassamme vähälle huomiolle jääneitä musiikkikulttuureja.
RISTO PENNANEN
> 28.2.84 Savon Sanomat: Musiikkiseminaari Keiteleellä > 10.-11.3.84 (Esite)
Suomen Kansanmusiikkiliitto ja Pielaveden-Keiteleen kansalaisopisto järjestävät 10-11.3.84 Keiteleellä kansanmusiikkiseminaarin, jonka teemana on 'Unohtuneet musiikkikulttuurit'.
Aihesisällöstä mainittakoon pohjoissavolainen, kainuulainen ja saamelainen kansan-musiikki, Balkanin alueen tahtilajit, Turkin mustalaismusiikki Gruusian kuorolaulu, Intian ja Pakistanin asteikot, Latinalaisen Amerikan synkopoitu musiikki aasialaisen teatterilaulun ja nykymusiikin yhtäläisyydet.
Seminaarin johtaa Ilpo Saastamoinen. Ilpo Saunio Työväenmusiikki-instituutista vierailee luennoitsijana ja havaintoesityksissä avustavat Tom Nekljudow (lyömäsoittimet) ja Pekka Nylund (kielisoittimet).
5.3.84 ma Valtimo + Bomba (Nurmes)
> 8.3.84 Karjalan Maa - S. Korhonen: "Kansanmusiikin herkkua Bomballa"
Elävän musiikin tarjonta, varsinkin näin talvisaikaan on ollut Nurmeksessa perin velttoa. Maanantai-iltana saatiin kuitenkin parannus, oikea tehoannos, eläväistä, monivivahteista ja aina uuden tuntuista kansanmusiikkia.
Asialla olivat entiset piirpaukelaiset Tom Nekljudow, Pekka Nylund sekä Ilpo Saastamoinen, uudessa kokoonpanossaan nimeltä "Los Ustads".
Pojat ovat noin kuukauden mittaisella rundillaan matkanneet halki Suomen. Nurmekseen he virittelivät kansanmusiikkitunnelmia tullen pohjoisesta, Lapista ja Kainuusta.
Autenttisia kansansoittimia käyttäen pojat soittivat kansanmusiikkia Azerbaidzanista, Ruotsista, Norjasta, Jugoslaviasta, Turkista, Afghanistanista sekä Etelä-Intiasta. Myös soittimet ovat harvemmin nähtyä näillä leveysasteilla: oud ja zümbüs ovat kielisoittimia Turkista kun taas kreikankävijöille lienee tuttu bouzouki-soitin. Intiasta tulee tabla-rummut ja Turkista darabuka-rumpu. Tutuimpia lienevät akustinen kitara, sähköbasso ja sähkömandoliini. Pekka Nylund hoiteli useita kielisoittimia Ilpo Saastamoisen ollessa basson varressa ja Tom Nekljudow rummutti käsirumpujaan.
Piirpauke-yhtyeen hajottua pojat eivät jättäneet tutuksi tullutta kansanmusiikkia ja sen esittämistä. Entiseen kokoonpanoon verraten rummusto ja "sähkölankkukitara" puuttuvat, mutta tiheätunnelmaista kansanmusiikkia jaksaa kyllä hiljentyä kuuntelemaan nytkin.
Ulkomaankiertueita pojilla on suunnitteilla, samoin kuin levytyskin.
> 8.3.84 Ylä-Karjala - S. Korhonen (Bomban konsertti, Nurmes 5.3.84):
"Kiertueella Muoniosta Mikkeliin" - Kansanmusiikki-ilta Bomballa"
(Kuvateksti: TN, IS ja PN eli Los Ustads, vauhdissa.) (zümbüs, ud, tablat)
Kolmen suomalaisen tunnetun musiikintaitajan - Tom Nekljudowin, Pekka Nylundin ja Ilpo Saastamoisen muodostama Los Ustads vieraili Nurmeksessa maanantai-iltana. Läpi Suomen kattavalla kiertueellaan pojat soittavat kansanmusiikkia kansan-soittimin ympäri maailman. Mieleen jäänyt konsertti loi tiheää tunnelmaa hämyisessä Bomba-talossa, ja mielikuvitusmatkoja tehden musiikin siivittämänä matkusti aina Länsi-Intiasta Jugoslaviaan.
Piirpauke-yhtyeen hajottua viime kesänä pojat päättivät jatkaa kansanmusiikin esitystä; rumpali Tom Nekljudowin mukaan musiikki on jo niin verissä, että siihen uppoaa aina uudelleen.
Pojat kertoivat olleensa Suomen kiertueella 23. helmikuuta lähtien. Nurmeksen keikka sattui kiertueen puoliväliin ja jatkuu vielä pari viikkoa eteenpäin. Nurmekseen pojat tulivat pohjoisesta, kiertue ulottui aina Muonioon saakka. Aiemmin maanantaina pojat soittivat Valtimon ala-asteella, kuulemma ensimmäistä kertaa, ja tulos miellytti. Yleisö on joka paikassa erilaista, mahtuuhan päivään 2-3 eri konserttitilaisuutta.
Ilja kertoi kiertueen kulkevan 'Muoniosta Mikkeliin' parillekymmenelle eri paikka-kunnalle ja mittariin kertyy lukemaksi useita tuhansia kilometrejä. Ulkomaan kiertueita ja levytyskin on suunnitteilla, aineistoahan syntyy demonauhoille itse konserteista.
Entiseen Piirpauke-yhtyeeseen verraten trio on volyymiltaan pienempi; esimerkiksi rummusto puuttuu ja vaihtui käsirummuiksi, "patakattiloiksi".
Soitinlista on toki mittavaja mielenkiintoinen, kuuluuhan siihen kielisoittimet zümbüs ja oud Turkista sekä kreikkalainen bouzouki, intialaiset tabla-rummut sekä turkkilainen darabuka-rumpu. Mukana on myös akustinen kitara, sähköbasso sekä sähkömandoliini. Poikien illan musiikkianti oli myös monipuolinen ja perin kansainvälistä: afganistanilaista, jugoslavialaista, turkkilaista, azerbaidzanilaista, etelä-intialaista, norjalaista joikumusiikkia sekä ruotsalaista kansanmusiikkia. Myös suomalaista kansanmusiikkia ohjelmistoon on tulossa.
Bassoa soittava Ilpo Saastamoinen kertoi kotipaikkakunnallaan Keiteleellä järjestettävän kansainvälisen kansanmusiikin seminaarin 10.-l1. maaliskuuta. Seminaariin on tulossa festivaalien järjestäjiä mm. Kaustisilta. Luennoitsijaksi seminaariin on lupautunut Ilpo Saunio. Ilja Saastamoinen kertoi, että jos seminaarista saadaan vastakaikua, siitä olisi tarkoitus järjestää jokavuotinen tapahtuma.
Hiljaisen tunnelman musiikkia
Rumpuvirtuoosi Tom Nekljudow kertoi jokaisen yhtyeen jäsenen keräävän musiikki-aineistoa matkoiltaan, ja varastoa on kertynyt runsaasti. Itse paljon matkusteleva Tom sanoi pitävänsä kansanmusiikista: "Korva on jo niin kasvatettu siihen rytmiin". Länsimaisen musiikin Tom sanoi olevan niin pinnallista ja yleensä rahankeruu-mielessä tehtyä, ettei siinä juuri syvällisyyttä tapaa. Mutta myös aitoihin kansan-musiikkialueisiin länsimainen villitys on leviämässä, Tom sanoi. Esimerkiksi keskellä Saharaa saattaa tavata tyypin, joka soittaa Abban kasettia, hän kertoi.
Kansanmusiikki on tunnelmaltaan sellaista, ettei hälyä ympärillä kaipaa - puhutteleva musiikki vaatisi hiljaisuutta ympärilleen. Kansanmusiikin Tom kertoi olevan lähteenä kaikenlaiselle musiikille, jazzista rockin keinuntaan. Jopa jaavalainen tai tiibetiläinen musiikki on kuin itse rockia, Tom kertoi.
Tomilla, Pekalla ja Iljalla on yhtyeensä lisäksi muitakin rautoja tulessa; Pekka Nylund kiertää yhdessä Marketta Saarisen kanssa, Ilpolla on big band ja opetustyö, Tom puuhaa IMU ry:n kanssa. Innostuneena Tom maalaili kuvia eteen IMU:n eli Improvisoidun musiikin yhdistyksen "harjoituksista". Seitsemän miehen poppoo ryhtyy soittamaan ilman teemaa tai juonta ja levytysvalmista musiikkia syntyy joka kerta. Seitsemän miehen, Raoul Björkenheimin, Toppo Isopuron, Tom Nekljudowin, Jone Takamäen, Antti Hytin, Jarmo Savolaisen ja Pekka Nylundin porukasta kolme ensimmäistä muodostaa vielä Arbuusi-yhtyeen, joka on esiintynyt jo vuosia.
Illan musiikkianti johdatteli kuulijaansa maasta toiseen ja samalla sai makua siitä, miten kansanmusiikki taitajainsa käsissä soi. Sieluun satuttaen, elävästi ja monivivahteisesti. Toivon mukaan pojat kiertueillaan piipahtavat täällä jatkossakin.
[7.3. Mikkelin konsertti, jossa Piirpauke -nimi on sotkettu mukaan.]
9.3.84 Savon Sanomat - Anssi Mehtälä: "Piirpauke [!] on vielä voimissaan"
Piirpauke on siitä harvinainen suomalainen jazzyhtye, että se on koko olemassa-olonsa ajan nauttinut suurta suosiota ja myöskin pystynyt sen säilyttämään. Kuitenkin tämä on tapahtunut yhtyeen omilla ehdoilla. Vaikka kokoonpano onkin vuosien varrella muuttunut useaan kertaan, on Piirpauken omasta tyylistä pidetty tinkimättömästi kiinni. Musiikillisiin kompromisseihin suosion tavoittelemiseksi ei yhtyeen ole tarvinnut sortua.
Jo yhtyeessä soittaneiden muusikoiden tasoon nähden Piirpauke on esimerkillinen jazzkokoonpano. Lukuisat suomalaiset huippuinstrumentalistit ovat antaneet oman panoksensa sen musiikkiin. On myös muistettava, että Piirpauke on ainoana kotimaisena jazzyhtyeenä yltänyt hitteihin; kaikki muistanevat sävelmät Imala Maika ja Konevitsan Kirkonkellot. Ulkomailta on myös kuulunut ylistäviä lausuntoja, ja etenkin 70-luvun loppupuolella pojat heittivät keikkaa ahkerasti Keski-Euroopassa.
Viime kesänä hajosi Piirpauken ehkäpä paras kokoonpano. 75 prosenttia tästä joukkiosta eli kitaristi Pekka Nylund, basisti Ilpo Saastamoinen ja rumpali Tom Nekljudow päättivät kuitenkin jatkaa soittamista vanhan nimen alla [???], ja nyt onkin meneillään pitkä kiertue Pohjois- ja Keski-Suomessa. Kuopioon Piirpauke ehätti tiistaina, Mikkeliin keskiviikkona. Rundi päättyy lauantain konserttiin Keiteleellä, Saastamoisen kotipaikkakunnalla, missä pidetään myös kaksipäiväinen kansan-musiikkiseminaari.
Musiikillisesti Mikkelin konsertin ohjelmisto ei suuria mullistuksia tarjonnut, tutut ainekset eli kansanmusiikki sähköisinä sovituksina ja runsaasti soolotilaa antava improvisointi olivat tallella. Huomio kiintyikin juuri rautaiseen soittotaitoon. Yhteissoitto kulki lähes ajatuksenomaisesti. Vaikka kaikki kolme ovatkin loistavia muusikoita, ei heidän tarvitse todistella sitä koko ajan. Myös taustaa voi soittaa maukkaasti. Sooloja toki kuultiin, ja etenkin Nylundin soitto miellytti allekirjoittaneen korvaa. Ohjelmisto käsitti musiikkia ympäri maailman, aina saamelaisesta kansanmusiikista turkkilaiseen ja japanilaiseen saakka. Yhteisenä tekijänä läpi konsertin kulki kuitenkin oma, Piirpauke-tyyli.
ANSSI MEHTÄLÄ
[Jatkuu osassa II: 1984 LOS USTADS II (26.1.84)]