1968 SOULSET I

[1968 SOULSET I]

Soulset 1968-1969

SOULSET: Vain Paronin nauhoilla: MTV: "Tunnussävel" 30.04.68 klo 18.30
- Al Sharp ja Soulset:
1) Sweet soul music,
2) Hold on, I'm coming
Ainoat tunnetut Al Sharpin äänitteet!

SOULSET-KOKOOMA 1968-1969:

22.8.1968 YLE klo 21:30 Soulset: Popjazzia. juont. Jyrki/Jaakko Jahnukainen
Paroni Paakkunainen (fl/bs), Juhani Aaltonen (fl/ts.), Martti Vesala (dr)., Pekka Laitinen (keyb.), Heikki Virtanen (el.bass), Ilpo Saastamoinen (el.g)

1)            Esittely 1:12

2)            Charles Lloyd: Love in (Soulset) 5:19

3)            Paronin haastattelu 0:58

4)            Cannonball Adderley: Mercy mercy 2:32

5)            Selostus + S. Paakkunainen: Soul dance I 3:52 > 13:53

 

30.08.1968          Popjazz-jazzpop; Paroni Paakkunainen & Soulset

6)            Soul finger 2:51

7)            Blues 3:00

8)            Cannonball Adderley: Mercy mercy 3:13

9)            S. Paakkunainen: Soul dance II 3:12 > 26:09

 

17.04.1969            Soulset Poppopissa: [PARAS TUNNETTU NAUHA!]
            Harri Saksala (voc/ts), Paroni (bs), Edward (dr), Ilpo (g), Pekka Laitinen (bass), Heikki Koskinen tp
            (Äänitetty Natsalla 16.4.69 Poppopissa; speakit: Calle Lindholm & Hector)

10)            Esittely 1:02

11)            Soulset: Saunasoul 4:39

12)            Don't turn Your heather on  (voc. H. S.) 3:09

13)            Arthur Conley: Funky street  (voc. H. S.) 3:59

 

1969            Soulset - Puolituntinen soulrytmejä (YLE)
               (Tehty: Finnvox 9.1.1969; I esitys 22.01.69 klo 15:05?; Lähetetty - YLE 4.5.69)

14)            Seppo Paakkunainen: Memphis soul song 3:51 > 42:49
                > Jee jee jee / suomi-rockin arkistoaarteita SIBCD 10, SIBONEY 1998

15)            Roger Collins: She's looking good (voc. Harri Saksala) 2:14

16)            Gilbert Bécaud: Let it be me (voc. Harri Saksala) 3:48

17)            Seppo Paakkunainen - Juhani Aaltonen: Kerrimur (molliblues) 3:05

18)            Carter-Hall-Wilson: Funky fever (H. Saksala) 3:37 > 55:33

19)            Soulset (6.3.69): Saariston Sirkka (H. Saksala) 3:13 > 72:50
                 Mahd. TV-ohjelmasta: MTV (7.-19.7.) klo 21.45 "Soso!" (Soulset)

20)            Long tall Sally (H. Saksala) 2:03 > 74:55

21)            Sirkka Keiski & Soulset (1968-69): A) Vieläkään 2:52

22)            B) En toista kertaa 2:37 > 63:53

23)            Pekka Laitinen: A) Ahdistus (Harri Saksala & Soulset)
              - Sonet T6519 (single) 3:13> 67:10

24)            S. Paakkunainen: Nyt on tie sulle avoin (H. Saksala)
              - Sonet T6519 2:33 > 69:39

25)            Kunhan maksat kyytisi 1:53 Ringa & Kaksoset
                 Westerlund & EMI Years > Hei vain my only one part one - Pop 6 / 21 

26)            Soulset: Brown and hard 4:34 / Soulset - Parlophone PAR 993 (1969)
                [A-side: Soulset: Sauna-soul] -
                Westerlund & EMI Years > Hei vain my only one part one Pop 20 / 23 

 

Kopioita päiväkirjastani:

[Levytyspäivät on merkitty satunnaisesti, koska studiotöitä ei ole yksilöity kalentereissa. Harjoituspäivistä ei ole tietoa esim. ennen I esiintymistä]

1.4.68       Olin vähän aikaa Tapani Kansan yhtyeessä [sitä ennen Reijo Hirvelällä]
                ja siirryin sen jälkeen Soulsetiin.

17.4.68 ke  Kuvaus (Soulset?) [Yksi elämäni harvoja "ohareita"!]
                 Vrt. 28.2.68 klo 10 Foto-Jatan kuvaus (T. Kansan mainoskuvaus?)

[*9.1.2012: "Ilja" -nimitykseni on basisti Matti Bergströmin keväällä 1968 minulle antama nimitys niinä muutamana harjoituskertana, jotka hän ennätti olemaan Soulsetissä ennen kuin Eetu Vesala potki hänet pois bändistä - hänen huomautettuaan Eetua kompin sotkemisesta eräässä synkooppikohdassa.]

21.4.68      - Soulsetillä on TV-keikka lauantaina  [Tampereen TV-2 ~ 20.4.68?].

27.4.68        TV-show - Pasila klo 7.30-11 ja 11-11.30 nauh. [Soulset & Al Sharp]
                = 30.4.68 Mainos-TV klo 18.30 "Tunnussävel"

1.5.              SOULSET-Vappukeikka Senaatintorilla (SKDL)

5.5.68        - Olen ollut jonkin aikaa Soulsetissä mukana. Kova yhtye. Al Sharp oli mukana TV-ohjelmassa.

8.5.              klo 11.30-14 Pukeva-keikka (Soulset)

30.5.68 to     Uusi Maailma -kuvaus (Soulset)

1.-9.6.          Kiertue (Soulset) (Lappiin lähtö 31.5. pe klo 12);

            1.6. & 2.6. (I helluntai) Rovaniemi (Koivu),

            3.6. II helluntai Kolari,

            5.6. Kemijärvi,

            6.6. Kuusamo,            

            7.6. Oulu,

            8.6. Kemi,

            9.6. Kokkola

14.6.     Loviisa-keikka

16.6.68         - Olimme Soulsetillä Lapissa kiertueella yhdeksän päivää... Heinäkuun lopussa lähdemme todennäköisesti Sofian festivaaleille kahdeksi viikoksi soittamaan.

20.6.     Raisio-keikka (arkkitehtijamit - Soulset)

21.6.     Yyteri -keikka (Soulset)

22.6.     Mäntyharju (Juhannus) (Soulset)

29.6. la  Jyväskylä - Soul-show (Koivuranta-keikka: Soulset & Al Sharp)

6.-7.7.    Oulu (Soulset)

11.7.68 - Koko elämä on mennyt Soulsetin parissa.

10.7.       Kärkölä (1 t.)

13.7.       Mustikkamaa (Soulset-läpimurto Helsingissä)

19.7. pe   Lappeenranta VPK (Wiipurilainen Osakunta, L-n messut) (Soulset)

20.7. la    Luumäki, Risulahti
             ("Soulset, tango-sol. Heikki Virtanen, speaker Seppo Bruun")

25.7.1968 Bulgaria: Sofia 27.7.1968 + Plovdiv
            > 6.8. Festivaalit päättyvät
               8.-9.8. Kiova > 12.8.68 Helsinkiin

12.8.68  - Olemme tehneet kolmen viikon matkan Sofiaan, Plovdiviin, Kiovaan jne... Tshekkoslovakia on miehitetty. Joskus pohdin, miten on mahdollista kirjoittaa niin vähän kuin nykyisin teen. Ja kun kirjoitan, pohdin sitä, kuinka vähän kirjoitan. Nähtävästi kirjoittaminen ei ole enää minulle tarpeellinen elämäntapa. En viihdy Soulsetissä, en viihdy opettajana. Haluaisin työn ja vapaata aikaa... turvatun toimeentulon.

17.8.68     Lohjan lava -keikka klo 20-01 (Soulset soittaa klo 22 tunnin shown)

22.8.68     YLE klo 21:30 Soulset: Popjazzia. [< Äänitetty 20.8. 3t]

24.8.         Tampere-keikka (Soulset)

25.8.         Elimäki (Pihaputiikin keikat? - Soulset)

28.8.         Lohja (Soulset)

30.08.1968 [YLE] Popjazz-jazzpop; Paroni Paakkunainen & Soulset

31.8.          Tampere

13.9.          Turku-keikka

15.9. su      Loimaa (show)

19.9.          Taidehalli-keikka

20.9.           Hyvinkää (show) - Kuvaus klo 15

21.9.           Karhula (show)

22.9. su       Natsa (Soulset & Upsound)

23.9.           Vanha-konsertti klo 19 (AJK & HYY)
                - Soulset, Christer Boustedt (as), Eero Ojasen trio

27.9.                        Meilahden yhteiskoulu -show klo 21,

28.9.                        Köyliö, Aitoo

30.9.                        Sofian TV-ohjelma

5.10.                        Ruotsalainen lyseo -show

10.10.                       Kotka -show

11.10.                       Lappeenranta -show & Express Company

12.10.                       Lohja -show

18.10. 19.30-             Svenska Lyceum (Norsen) - Soulset, Roosters, Jam Session

19.10.                       Ressu -show

24.10.                       Natsan keikka klo 17 (YK-juhla - Soulset-keikka)

26.10.                       Munkkiniemen yhteiskoulu & Apollon yhteiskoulu (klo 21.30)

31.10.                       Lahti, Kuusankoski (Soulset)

1.11.                         Lärkan, Lohja

2.11.                         Dipoli - yökeikka

3.11.68  Elän ehkä nykyisin enemmän, kirjoitan vähemmän. Viihdyn jotenkin Soulsetissä luettuani ylläolevan...

4.11.                        Muotinäytös - Teinitalo klo 15 (Soulset)

5.11.                        Tunnussävel - Mainos-TV (Laajakulma klo 12-17 > Ulos 10.11.)

9.11. la                     Revan & Svenska Lyceum - Munkkivuori -keikat

10.11.su                   'Tunnussävel' tulee TV:stä. (Soulset)

15.11.                       Konserttisali, Turku (Soulset)

16.11. la                    Ranskalainen koulu
                                "Lauantaina 16.11. klo 14 on yllätysten päivä ja niitä jakaa SOULSET"

22.11.                        Myllykoski + Dipoli?

23.11.                        Maunulan yhteiskoulu 20-20.45 + Vuosaari

25.11.68         Soulset-rundi: Joensuu,

            26.11. Iisalmi,

            27.11. Kuopio (klo 20-01 Teku - Järj. KOY) + Varkaus (?),

            28.11. Kajaani (Sampola),

            29.11. Rovaniemi + Kemi (?),

            30.11. Oulu

12.12.             M. A. Nummisen levytys "Suutarin tytär" ja "Liljankukka".

14.12.             Natsa, Hyvinkää (2 keikkaa)

21.12.68          Mikkeli-keikka

 

1969:

3.1. pe                    Harj. Joren (Jori Auvinen) ja Haran (Harri Saksala) kanssa klo16

4.1.                         Korso-Hyvinkää (Soulset)

5.1.                         Vanha/Maestro Hki (Soulset)

12.1.69                    Pieksämäki klo 14 (Soulset) (Suomen kuvalehti)

14.1.                        Kulttuuritalo (konsertit klo 19.00 ja 21.15)
                               Paul Butterfield Blues Band ja Soulset

18.1.                        Hki-Kulosaari (Soulset)

22.1.                        Hämeenlinna (Soulset) + YLE: Puolituntinen soulrytmejä

24.1.                        Lahti +(?) Revan (Soulset)

25.1.                        Tuusula, Tapiola (?) (Soulset)

26.1.                        Kouvola (Soulset)

28.1.                        Turku - konsertti (Soulset)

30.1.                        Kotka (Soulset)

31.1.                        Lappeenranta: Taiteen Talvipäivät (Soulset)

1.2.                          Helsinki (Soulset)

3.2.                          TV-2 Tampere (Soulset) (koko päivä 9-18)

7.-8.2.69         Ruotsin (Tukholma) keikat . Lähtö 6.2. - 9.2. takaisin (Yht. 100 Fim)

            la 7.2. Domino (Tukholma) Comancheros & Soulset

            su 8.2. sama juttu

15.2.la                     Helsinki (Soulset)

22.2.                        Hyvinkää & Kaarela (venäl. yhteiskoulu?) (Soulset)

28.2.                        Kalevalanpäivä - Alppilan yhteislyseo (Soulset)

1.3.la                       Helsinki - kolme keikkaa            (Primula, Vanha Tapiola)

6.3.                          Kotka (Soulset)

8.3.                          Helsinki - 2 keikkaa (Soulset)

12.3.                        Bristol (Soulset) 13-18

14.3.                        Salo - Vanha ylioppilastalo (Soulset)

15.3.la                      Lappfjärd - Merikarvia (Soulset)

16.3.1969                 Jyväskylä - Lannevesi (Soulset?)

19.3.                        WiO (Viipurilainen osakunta) (Soulset) (2 esiintymistä?)

20.3.                        Soulset-rundi:

            20.3. Seinäjoki,

            21.3. Kuortane,

            22.3. Voltti,

            23.-24.3. Oulu,

            25.3. Rovaniemi,

            27.3. Vaala - Kajaani,

            29.3. Puhos (Tohmajärvi),

            30.3. Juvan yht.koulu

1.4.                           Hämeenlinna (Soulset) (?)

3.4.69                        Beatles-filmi Yellow Submarine -kantaesitys (Soulset-keikka)

4.4. Pitkäperjantai -     Vanha ylioppilastalo (Soulset)

10.4.69                      Laajakulma (Nauhoitus vai esitys?)

12.4.                         Turku/Norssi & Rauma/Tipula (Soulset)

15.4.                         American Center (Soulset)

16.4.69                     Natsa (Poppop) (Soulset) - PARAS SOULSET -NAUHA

18.4.                        Vanha - Arkadia/Teku? (Soulset)

19.4.                        Vanha - Porvoo/Ressu (Soulset)

26.4. la                     Vanhan Löytötavara - soulpäivät (20-01 & 19-22)

27.4. su                    Soulkonsertti (Soulset, Soul-69, Kopet)

30.4.                        Tampere (Soulset)

1.5.                          Senaatintori klo 12, Helsingin Työväen vappujuhla
                              (Soulset + Arja Saijonmaa)

4.5.69                      YLE: Soulset - Puolituntinen soulrytmejä

13.5.                        Pekun (Pekka Laitinen) levy (Finnvox 9-13)

14.5.                        Savonlinna (Soulset)

16.5. pe                    Lohjan lyseo (Soulset)

24.5. la                     Lohja (Raikulimaa?) & Riihimäki

25.5.69 I Helluntaipäivä - Kotka & Lappeenranta (Soulset)

            Suunnittelemme popmusiikki-koulutuksen järjestämistä Suomeen Paronin kanssa. > Ks. 13.7.69

31.5.69 la                  Kangasala & Punkalaidun (Soulset)

3.6.                           Mobile 7.30-17 (Soulset) (?)

5.6.                           Uimastadion 18.30 (Soulset)
                              - Suomi-USA -Pellehyppymest.kilpailu (lehtijuttu)

14.6.                         Nilsiä & Viinijärvi (Soulset)

20.6.                         Vääksy (Soulset)

5.7.69 la                    Tampere & Saarijärvi (Soulset)

7.7. su                       MTV klo 14-18.30 - Ohjelmasta: MTV  su klo 21.45 "Soso!" (Soulset)

10.7.?                        Parola-keikka

13.7.69.  - Suunnittelemme popmusiikkikoulutuksen järjestämistä Suomeen Paronin kanssa > Ks. 25.5.69.
             > Suomen Jazzliitto ry:n pop-musiikkikoulutus Helsingissä ja tutkimus koulutustarpeista
                heinäkuun lopusta - joulukuuhun 1969.

31.7.69                      OTK-kuvaus klo 14 - Jukka Kuoppamäen bändi: CANDY
                Mikko Kuoppamäki, dr, Olli Nyman, org, IS, g, Jorma Kalenius elb.

1.8.69                        Luumäki, Hausjärvi (Soulset - viimeinen keikkani)?

 

LEHDISTÖ:

13.7.68            Mustikkamaan pop-festivaali (Soulset- läpimurto Helsingissä)

Kansan Uutiset - Ilpo Saunio: Helsingin pop-festivaali: Soulset illan sensaatio

Yhtaikaa Porin jazzfestivaalin kanssa pidettiin Helsingissä Mustikkamaalla Suomen pop-festivaali, jonka ulkomusiikillista kulkua on jo lehdessämme selostettu. Musiikillisesti ottaen festivaalin anti jäi Soulset-yhtyeen sensaatiomaista ensiesiintymistä huomioon ottamatta varsin vaisuksi...

Ja sitten kuin salama kirkkaalta taivaalta (illan sää oli kyllä toisenlainen) tipahti Seppo Paakkunaisen Soulset esittämään festivaalin ainoan häikäisevän shown. Niille jotka olivat Soulsetin aikaisemmin kuulleet tai tunteneet sen muusikot, tapahtuma ei ollut yllätys vaikka yllättävää oli sittenkin vielä, että Soulset pystyi aikaansaamaan näin totaalisen "fiilingin". Monituhantinen yleisö pakkautui yhteen paikkaan - loukkaantuneiden määrästä ei ole tietoa - ja tanssi ja huusi mukana. En usko, että sitten Rolling Stonesien Yyterin-vierailun Suomessa on vastaavaa vauhtia saatu yleisöön - ero Kulttuuritalon sivistyneeseen, hiljaiseen ja arvostelevaan konsertti-yleisöön on huimaava.Soulsetin esikuvat ovat selvinä nähtävissä - jotain tällaista voi odottaakin sen jälkeen kun tapasin Paroni Paakkunaisen Sam & Daven konsertin väliajalla melkein hurmostilassa. Runsaat puoli tuntia kestänyt show oli mitä puhtainta soul-musiikkia nimenomaan siinä muodossa, jossa Sam & Dave sitä esittelivät viime syksynä Kulttuuritalossa. Luonnollisestikaan Soulsetin muusikot eivät pysty esittämään sellaista kellon tarkkuudella svengaavaa orkesterityöskentelyä kuin Sam & Daven säestysyhtye eikä myöskään Al Sharp ole teknisesti Sam & Daven tasolla. Joissakin puhekohdissa punainen lanka katkeili mutta hämmästyttävän hyvin pystyttiin jälleen palautumaan kiinteään eteenpäinmenoon. Se mikä Soulsetissa kuitenkin nämä pikku heikkoudet korvaa, on yhtyeen tavaton vitaalisuus ja tuoreus. Olin aikanani ihastunut Sam & Daveen vain heidän teknisten suorituksiensa takia, kokonaisuus tuntui liian koneelliselta ja ulkokohtaiselta. Soulsetin soitossa ei ole akateemisuuden häivääkään, nämä ihmiset elävät mukana kaiken sen mitä soittavat.

Populaarimusiikille on ominaista tietty lyhytjännitteisyys ja spontaanisuus. Soulset on tällä hetkellä samassa asemassa kuin Blues Section vuosi sitten - meillä on yhtye joka on pystynyt synnyttämään uusia ideoita, joka sulautuu yhteen loistavasti ja joka on juuri nyt elinkykyisyytensä huipulla. Soulset on tällä hetkellä niin huimasti kaikkien muiden suomalaisten populaarimusiikkia soittavien yhtyeiden yläpuolella, että vertailut ja arvo-järjestykset tuntuvat turhilta. En myöskään epäile asettaa sitä Euroopan huipulle - soul-musiikkia soittavia yhtyeitä ei sitä paitsi tässä maanosassa paljon lienekään. Mutta vertailukohdaksi ei tällöin saa ottaa eräitä puhtaasti musiikillisia taitoja. Soul perustuu enemmän jatkuvuuden ja "fiilingin" luomiseen kuin musiikilliseen uudesti luontiin. Improvisoinnin tilalla ovat riffikuviot ja samantapainen rytminen ja melodisrytminen yleisön kiihotus kuin englantilaisilla traditionaalista jazzia esittävillä kokoonpanoilla oli jo vuosia sitten. Tämä ei tarkoita sitä, ettei soulin soittamiseen vaadittaisi taitoa - on huomattava että Soulsetin jäsenet ovat nimenomaan korkealla ammattitaidollaan loistavia muusikkoja - kysymys on vain taidon suuntaamisesta eri alueelle kuin esimerkiksi Blues Sectionin, Baby Grandmothersien, Persson Soundin tai Creamin tapauksissa. Paroni Paakkunainen ja Soulset ovat luoneet Suomeen jotain uutta, ja populaarimusiikista puhuttaessa uuden luominen näyttää Suomessa merkinneen jatkuvasti myös absoluuttisen tason nousua.
ILPO SAUNIO

14.7.68 Kansan Uutiset: Uudet ihmiskontaktit kiinnostavat nuoria taiteilijoita festivaaleilla.

(Päiväämätön) Stump:
Soulshow on ehkä kovinta porukkaa keksimään toisilleen koiruuksia. Huhut kertovat Paroni Paakkunaisen "nukahtaneen" ylirasituksesta keikka-autoonsa, ja kun Paronia ei saatu hereille hänet vietiin Hesperian sairaalaan, jossa muut yhtyeen jäsenet kertoivat Paronin sairastuneen vakavasti. Paroni heräsi sitten myöhemmin huomattuaan ympärillään ison liudan lääkäreitä jotka kilvan tutkivat häntä. Tähän Paroni tokaisi: Olen Paroni Paakkunainen eikä minua mikään vaivaa, johon lääkäri vastasi: minäkin olen Napoleon 12 maatkaa nyt vain ihan rauhassa.

Rovaniemellä Soulshow oli vetänyt venettä Rovaniemen torilla ja vieraillessaan lapinkiertueensa aikana yöbaareissa olivat pojat lyöneet täytekakkuja ja kananmunia toistensa päähänsä.

- "Soulset Bulgariaan"
Yllättävän karvapäälistanousun suorittanut Paroni Paakkunaisen Soulset yhtye lähtee Jormasien sijasta Bulgariaan Sofian festivaaleille. Soulsetilla on Bulgariassa yhteensä neljä suurta konserttia…

 

19.7. pe  Lappeenranta VPK (Wiipurilainen Osakunta, L-n messut) (Soulset)
"Messumusiikkia huomenna: Jazz ja pop lyövät kättä.".. Ilpo Saastamoinen on yhtyeen notkeasorminen kitaristi. Erään julkaisun mukaan hänen "maukasta kitaran-soittoaan on kilvan kehuttu Helsingin eri tanssipaikoissa ja klubeissa."

 

Stump: Soulset soitteli kultaa Sofiassa.
Mukana myös M. A. Numminen, Anki ja Muksut

Monet varmaan ihmettelevät, miksi Soulset on ollut hiljaa kuukauden päivät. Mistään hiljaiselosta ei kuitenkaan ole kysymys, sillä yhtye suoritti 3 viikkoa kestäneen kiertueen Bulgariaan ja voitti samalla kultamitalin Sofian
festivaaleilla.

Ei yllätys
Vaikka olimmekin ennen kilpailuja melko varmoja voitostamme, alkoi pienoinen epäily kaivaa mieltämme kuultuamme muita osanottajia. Taso oli ihmeteltävän korkea. Varsinkin ranskalaiset, saksalaiset ja englantilaiset yhtyeet olivat kaikki alansa hallitsevaa porukkaa", kertoi Paroni Paakkunainen. "Myös Jugoslaviasta ja Tshekkoslovakiasta oli pari varteenotettavaa porukkaa mukana".

Yleisöennätys
Saavuttamansa suuren suosion ansiosta pyydettiin Soulset yhtyettä esiintymään Sofian stadionille. 80 000 -päinen yleisö huusi suoraa huutoa yhtyeen esiintyessä keskelle stadionia rakennetulla lavalla. Koko show televisioitiin Intervisioon ja kansainvälistä tunnelmaa lisäsivät ne sadat lehtimiehet, jotka häärivät lavan ympärillä.

…Soulset piti jatkuvaa showta yllä ja parin päivän jälkeen lähetettiin outojen pitkätukkaisten miesten keskuuteen yksityisetsivä. Poliisi seurasi Soulsetiä missä he ikinä esiintyivät. Jos tämä poliisisetä olisi ymmärtänyt suomea, hän olisi varmasti anonut siirtoa Grönlantiin jääkarhunmetsästäjäksi. Kerran Edward Vesala oli vähällä nostaa kyseisen poliisin kauluksesta bussin tavarahyllylle. Muutenkin Soulset piti hauskaa poliisien kustannuksella ja varsinkin Edwardin ja roadmanageri Rekan harrastuksena oli liikennepoliisien koppalakin silmille lyöminen.

Numminen keskeytettiin           
Töitä Soulsetillä oli enemmän kuin tarpeeksi ja joka ilta antoi yhtye vähintään kaksi konserttia tuhatpäisille yleisömäärille. Pari kertaa jouduttiin koko show keskeyttämään yleisön riehaannuttua liikaa…

Soulshow kuin Suomessa
Soulshow esitettiin Sofiassa aivan samanlaisena kuin täällä Suomessa. Systeemi alkaa kvartetilla Laitinen-Vesala-Virtanen-Saastamoinen. Paakkunainen ja Aaltonen yhtyvät leikkiin ja Al Sharp esiintyy viimeisenä. Seppo Bruun kuuluttaa ja hoitaa valot. Nopeasti välkkyvät valot aiheuttivat ihmetystä yleisön ja lehdistön keskuudessa.

Juhlia ja juhlia
Bileitä ei myöskään unohdettu ja joka yö juhlittiin hotellin toisessa kerroksessa olevassa kerhohuoneessa musiikin ja mastikan voimalla. Ohjelmasta huolehtivat tshekkoslovakialaiset yhtyeet, Anki ja Soulset. Nämä juhlat olivat erittäin suosittuja mukana olleiden iloksi ja unta yrittävien suruksi. Yleensä mentiin nukkumaan vasta kuuden seitsemän maissa aamulla.

Huimia summia
Soulsetin instrumentit ja vaatteet kiinnostivat suuresti bulgarialaisia popmuusikoita. Mainittakoon, että Edward olisi saanut rummuistaan noin nelinkertaisen hinnan paikallisessa valuutassa. Pop paidoista tarjottiin huimia summia, jopa kaksisataa-viisikymmentä markkaa. Kyllä kauppa olisi käynytkin, mutta kun Bulgarian valuutta on täysin arvotonta Suomessa (pankit eivät vaihda) ja aiemmin mainittu etsivä vartioi koko ajan yhtyeen puuhia, kuivuivat bisnekset sikseen. Edward ja Seppo  Bruun yrittivät kerran eksyttääkin etsiväystäväänsä, mutta poliisisetä juoksi perässä kuin vainukoira. Myös kaduilla liikkuessaan olivat suomalaiset esiintyjät jatkuvan valokuvauksen kohteena.

Stadion-esiintymisen jälkeen filmattiin mm. Edward Vesalaa oikein perusteellisesti; tupakan kanssa ja ilman, edestä ja takaa, istumassa ja seisomassa jne.

Esiintymistarjouksia
Onnistuneiden konserttien jälkeen alkoivat eri maiden silmäätekevät kiinnostua Soulsetista ja esiintymis-tarjouksia tuli joka puolelle. Ainakin Tanskaan on jo kiertue järjestetty samoin on suunnitteilla matka Saksaan.

Kolme päivää kestäneen junamatkan jälkeen seurue saapui Vainikkalaan, jossa suomalainen hernekeitto, maito ja piimä tekivät kauppansa. Koko retki oli muusikoille ja laulajille pelkkää juhlaa ja vaikka työtaakka oli kova, oli tuloskin sen mukainen. Tyytyväisyyteen oli syytä, sillä ensimmäisen kerran suomalainen popyhtye on saanut jotain merkittävää aikaan kansainvälisillä markkinoilla.

 

Päiväämätön aikakausilehti:
- Suomen nuorekkaan delegaation järjestämä musiikillinen gaalailta oli meikäläisille festivaalien taitekohta. Tässä tilaisuudessa muusikkomme soittivat itsensä nuorison sydämiin ja yhtä varmasti vanhojen sydämistä pois.

Kansallisen Armeijan Teatterin sali oli sinä iltana täynnä yleisöä. Hyvissä ajoin olivat paikoilleen asettuneet kutsuvieraat, etupäässä bulgarialaisia ja venäläisiä musiikin ystäviä. He olivat aikuisia ihmisiä parhaimpiinsa pukeutuneita, olihan toki tilaisuuden nimenä gaalailta. Loput paikat täytti nuoriso, vapaissa asuissa ja vapaalla tuulella.

Suomalaisen popjazzin avantgardistit, yhtye Soulset, puhalsi alkuun kaksi niin railakasta kappaletta että ne nostattivat silminnähden vanhemman katsojakunnan kulmakarvoja ja koettelivat arvokkaita tärykalvoja.

Jatko ei säälinyt yleisöä yhtään sen enempää. M. A. Numminen toi lavalle musiikkia soittavan tietokoneensa ja löysi vehkeistään sellaisen kakofonian, että se olisi Suomessakin tyhjentänyt saleja. Muksujen kauniit laulut sekä Anki ja Oscari eivät enää saaneet plyyshimuuria pysymään paikoillaan.

Kun Soulset aloitti väliajan jälkeen vaikuttavan valoshownsa, värillinen Al laulusolistina, oli katsomo jo tyhjentynyt vanhemmista ihmisistä.

- Teidän konserttinne oli niin ihanan intelligentti, sanoi bulgarialainen tyttö jälkeenpäin.

- Olen mielestäni aina ollut modernin musiikin ystävä mutta eikö tuota Nummisen laitetta voisi vielä hieman kehittää melodisemmaksi, kyseli kanadalainen, joka oli tullut festivaaleille kristillisen organisaation lähettämänä.

 

17.8.68            Lohjan lava -keikka klo 20-01 (Soulset soittaa klo 22 tunnin shown)
"…Nyt Suomi räjähti popmaailman tietoisuuteen, sillä Soulset voitti kultamitalin Bulgarian popfestivaaleissa… huom! Laulusolisti on neekeri Al Shop.

 

25.8.68            Ankin (julkaistu) päiväkirja:

…- Mitä opit Sofiassa?
Soul-Set: - Istumaan kyykyssä… oma maa mansikka, muu maa mustikka… taistelemaan takseista, haukkumaan poliiseja…

Sofiassa olivat mukana muun muassa Soul-Set Paroni Paakkunaisen johdolla. Solistina oli Al Sharp,
kiertuemanagerina Reka ja valomiehenä Seppo Bruun. Soul-Set voitti kultamitalin ja sai ainoana pop-yhtyeenä kunnian soittaa päättäjäisjuhlissa stadionilla 75.000 katselijalle.
Muksut, johon Tapio Lipposen ja Pekka Mäkisen lisäksi kuuluivat tilapäisesti Sakari Lehtinen ja minä,
Anki, sai hopeamitalin. Sakari lauloi myös sooloa ja säesti minua. Onnistuin saamaan itsellenikin henkilökohtaisena palkintona hopeamitalin.

… - Positiivisin ja negatiivisin ilmiö Sofiassa?
Soul-Set: Hyvät ystävät - juhlien organisatio - alkoholin halpuus ja helppo saanti - kuljetus - hyvät ruuat - kehnot WC: t.
- Vanhat mummot, jotka ihastuneina taputtivat käsiään musiikin tahdissa ja huusivat: Soul-Set, Soul-Set…


30.8.68 HeSa - Lauri Karvonen: "JAZZ"
Taannoin Sofian nuorisofestivaaleilla loistokkaasti esiintyneen Soulset-yhtyeen rumpali Martti "Edward" Vesala on kertonut allekirjoittaneelle hiukan tarkemmin tapahtuneesta. Seuraavassa olen pyrkinyt luomaan jonkinlaista kuvaa yhtyeen kokemuksista.

Soulset esiintyi kokoonpanolla: Seppo "Paroni" Paakkunainen ts. ja bs., Juhani "Junnu" Aaltonen ts. ja as., Pekka Laitinen urut, Ilpo Saastamoinen g., Heikki Virtanen bs., Martti "Edward" Vesala dr. ja Al Sharp voc.

Pop-festivaali oli sinänsä oma kokonaisuus eikä sillä ollut kovin kiinteätä yhteyttä muuhun festivaalitouhuun. Ts. yhtyeet eivät joutuneet sekaantumaan politiikkaan. Vesala nimenomaan mainitsi, että Soulset ei lähtenyt matkalle poliittisten intressien vuoksi, vaan "otti keikan keikkana".

Alunperin oli tarkoitus esiintyä ainoastaan kolmasti, mutta yhtyeen suuri menestys toi tuota pikaa uusia
esiintymistilaisuuksia ja niinpä Soulset festivaalien loppupäivinä esiintyi säännöllisesti kahdesti päivässä 45 minuutin ohjelmalla.

Esiintymiset olivat sijoitetut yleensä suuriin halleihin, joissa yleisömäärät liikkuivat välillä 5000 -7000, Myös joitakin, ulkoilmaesiintymisiä oli.

Varsinainen kohokohta oli poporkesterien välinen kilpailu. Tähän osallistui 25 yhtyettä eri maista. Ohjelma oli suoritettava 40 minuutissa ja tähän aikaan laskettiin myös vahvistimien sijoittaminen lavalle ja taas sieltä poistaminen. Täten varsinaista soittoaikaa oli n. puoli tuntia. Soulsetilla oli sikäli epäonnea, että aluksi yhtyeen vahvistimet menivät epäkuntoon, jolloin musiikin luonne tietenkin olennaisesti muuttui. Yhtye soitti ohjelmansa silti loppuun. Ystävällis-mielinen arvostelulautakunta antoi orkesterille sitten uuden tilaisuuden esittää kykyjään, nyt toimivin vahvistimin. Tuloksena oli ensimmäinen palkinto.

Taso oli Vesalan kertoman mukaan ollut yllättävän kova. Etenkin Itä-Eurooppa - lähinnä Jugoslavia, Tshekkoslovakia ja Unkari - olivat hämmästyttäneet taidoillaan. Lisäksi lähinnä juuri jugoslavialaiset olivat hankkineet pitävän rutiinin monilla Eurooppaan suuntautuneilla matkoillaan. Niinpä nämä sijoittuivatkin kolmen
parhaan joukkoon.

Festivaaleilla oli myös jazz-sarja. Tiukan ohjelman vuoksi Vesala ei ollut ehtinyt seurata kaikkia yhtyeitä, mutta kuulemansa perusteella hän väitti tasoa heikoksi. Etenkin rumpalit olivat olleet avuttomia. Vesalalla oli aikeita koota yhtye myös tähän sarjaan, mutta koska paikalla ei ollut pätevää jazzbasistia aikeesta luovuttiin. Sensijaan päätettiin keskittyä poppiin ja hoitaa se kunnolla. Jameihin silti kerran osallistuttiin. Vaikuttavin tilaisuus kaiketi oli festivaalien päättäjäistilaisuus stadionilla 90000 henkilön seuratessa tilaisuutta. Muiden maiden esittäessä lähinnä kansantanhuja Suomi yllättäen marssitti esiin Soulsetin. Intervisio välitti ohjelman suorana televisiointina.

Festivaaleihin liittyneinä negatiivisina lieveilmiöinä Vesala noteerasi tshekkeihin kohdistuneen halveksunnan sekä kaduilla itseensä ja kavereihinsa toisinaan kohdistuneen osittain hämmästyneen, osittain pahansuovan pällistelyn. Syynä pitkä tukka ja pop-kuteet. Festivaalien tulevaisuudesta hän ei osannut sanoa mitään varmaa, mutta tiesi poliittisissa kysymyksissä riidellyn kovasti, mikä oli joidenkin suomalaisosanottajien taholta
synnyttänyt skeptisiä lausuntoja jatkoon nähden.

Soulset-yhtye jatkaa entisessä kokoonpanossaan ja tullee talven aikana matkustelemaankin runsaasti. Tarjouksia on saapunut ainakin jo Tanskasta, Saksasta, Portugalista ja Sudanista.
Lauri Karvonen

Päiväämätön - Stump?
SUOMALAISET SIELUILIJAT

Mikä on tämän hetken sielukkain suomalainen popyhtye?
- Soulset, vastaavat asiantuntijat.

Mikä on tämän hetken oikuttelevin suomalainen soittoyhtye?
- Soulset, sanovat silminnäkijät.

Suuret taiteilijat eivät ole helppoja luonteita, sehän tiedetään. Ja Soulset on hyvänlaatuinen yhtye, jonka kaikki jäsenet ovat ammattimuusikoita. Alansa ja soittimensa taitajia, johtajansa Arvi Poikolainen etenkin.

- Kansainvälisestikin Soulset on nyt saavuttanut mainetta ja kuuluisuutta, kotimaisesta arvostuksesta puhumattakaan. Ja kaikki tämä lyhyessä ajassa, neljä kuukautta sitten Soulsetia ei ollut vielä olemassa.

- Onnistuneen kesäisen Bulgarian matkan jälkeen yhtye on saanut tarjouksia eri puolilta Eurooppaa. Tällä hetkellä suunnitellaan kiertueita Tanskaan ja Saksaan. Syyskuun loppupuolella mennään Ruotsiin.

Soulsetin kuuluisan valoshown hoitajana ja yhtyeen ohjelman juontajana toimii Seppo Bruun. Ja vihdoin tärkeä osoite: fan clubin löytää Mike Joensuun kotoa, Tunturikatu, Helsinki. 


Blues News: Helmut Holmström: SOUL
Valot himmenevät. Vesala tarttuu keppeihinsä, Laitinen hyppää urkujensa taakse, "Robin Hood" Saastamoinen ja Hessu Liikanen virittäytyvät mahtavaan kitara-basso-svengiin, joka kiihkeästi etsiytyy kliimaksiinsa, jolloin messinkimiehet Paakkunainen ja Aaltonen ilmestyvät valokeilaan nostaen tunnelman entisestään ennen-kuulumattomiin korkeuksiin. Gretschit, Voxit ja Selmerit vapisevat 1800-päisen yleisön tahdissa ylipappien vahvan beatin armoilla. "Soulfinger" värisee läpi massojen, joiden huutojen repimänä Al Sharp liukuu lavalle "Do You Like Good Music?" Yes, Yes, Yes! Seppo Bruunin valot kiihoittavat yleisön täydelliseen antautumiseen. This is IT! Sharp tanssii laidasta toiseen... "Sitting on the Dock of the Bay". Kansa vapisee, taputtaa ja laulaa hurmiossa. James Brownin "I Got You" saa hikipisarat helmeilemään Alin tummalla iholla. Yleisö on Soulsettien armoilla. Nyt kääntäkää takasivulle - siellä pientä jutustelua parooni Paakkunaisen ja Al Sharpin kanssa.

Istuimme tanssipaikan baarissa kuunnellen T. Kansan ohutta ja alavireistä ääntä odotellen Soulsetin tuloa lavalle. Siinä kansan toikkarointia seuratessa sattui katse kääntymään viereiseen pöytään - siinähän haastateltavaksemme suunnitellut henkilöt istuivatkin. Mikäs siinä, ei muuta kuin vaan tunkeutua seuraan, jakaa herroille malliksi Blues News käteen ja pyytää haastattelua. Sharp ei ollut paikalla vielä, mutta Parooni lupasi saada hänetkin haastateltavaksemme tämän suoriuduttua tunnin pituisesta showstaan. Jätimme Vesalan ja Seppo Bruunin kumppaneineen syventymään Blues Newsiin ja lähdimme keikka-autolle Paakkunaisen perässä. Siellähän pehmeissä nojatuoleissa kananpoikaa syöden juttu luisti hyvin. Etukäteen valmistellut kysymykset unohtuivat pian haastattelun muuttuessa pikemminkin puolihuolimattomaksi huulenheittelyksi. Tästä lankeaa syy Paroonin luonnolliselle ja ystävälliselle persoonalle, jonka huomaa koko ajan.

Blues Newsin edellisessä numerossa kyselimme Hasse Wallin tulevaisuuden- suunnitelmia, jolloin tämä kertoi ryhtyvänsä jazz-kitaristiksi. Uteluumme Parooni Paakkunaisen mahdollisesta tulevasta jazz-urasta hän vastasi näin aluksi tekevänsä yhden jazz-levyn kvartettinsa kanssa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö blues ja soul kannattaisi Suomessa. Päinvastoin pillimiehemme sanoi bluesilla olevan hyvän tulevaisuuden täälläkin ja ettei se tulisi missään tapauksessa kuolemaan samalla tavoin kuin esimerkiksi folk. Blues esiintyy popissa, jazzissa ja rockissa ja se tulee aina elämään muodossa tai toisessa.

Seppo Bruun oli meille kertonut keikkoja olevan 3-4 viikossa, jonka määrän Parooni vakuutti olevan sopivan, ja jatkoi, ettei heillä ole taloudellisia vaikeuksia, vaikka onkin ylläpidettävä seitsenmiehistä porukkaa.

Al Sharpia on Suomessa kohdeltu Paroonin mukaan oikein nätisti kaikilla lavoilla. Oikein kansainvälistä kohteliaisuutta saatiin kokea Rovaniemellä, missä pojat olivat olleet keikan jälkeen "juhlatuulella" ja pääsivät vihdoin kyytiin poliisiautoon. Kun autosta sitten otettiin yhteyttä päämajaan, ilmoittivat kyyditsijät, että olisi hankittava joku englannintaitoinen kuulustelija - "ei täällä mitään rotusyrjintää ole".

Työlupavaikeuksia ei ole ollut. Paroonilta kysyttäessä kuinka Soulset löysi Sharpin hän kertoi, että "kun liikkuu siellä missä tapahtuu, niin löytää" ja lisäsi vielä leikillään, että jos hän kertoisi tämän paikan, niin kaikkihan sieltä tähden itselleen hakisivat - vertaa Sharpin versioon hänen löytämisestään.

Lavalla oli pistänyt silmään urkuri Pekka Laitisen vahvistimessa näkynyt teksti "Ajattele... Kokoomus". Parooni kuitenkin vakuutti tämän olevan vain pilaa ja etteivät he olleet poliittisesti suuntautuneita. Uskonnosta ei virtuoosimme halunnut keskustella, mutta sodasta oli hänellä jo paljonkin sanottavaa. Samoin radiosta: "Sävelradio on skeidaa, aina kun radion avaa, tulee sieltä jotain paskaa - pitäisi olla enemmän musiikillisia äärihyppyjä, jotka ravistaisivat ihmiset hereille..." Zabu Eronenhan hommaa Suomeen vapaata radiota ja Parooni lupasi olla mukana auttamassa asiaa, sillä hän kertoi, että kunhan lupa vapaaseen radioon saadaan, tulisi Soulset ilomielin soittamaan konserttiin, jolla kerättäisiin varoja hommaan alkuunsaamiseksi.

Huumausaineiden Parooni uskoi pystyvän auttamaan inspiroimalla joitain artisteja - ei kehittämään heidän taitojaan, vaan saamaan heidät löytämään piilossa olevia taitojaan. "Asiasta pitää puhua suoraan... Itse pystyn parhaiten inspiroitumaan nousuhumalassa - kuten nyt".

Vesala kävi tässä vaiheessa ovella ja sanoi, että pitäisi lähteä soittamaan. Parooni vielä lisäsi, että ihminen, joka on elänyt loistossa ja yltäkylläisyydessä koko elämänsä ei pysty tulkitsemaan bluesia - pitää olla blues-tausta. Sitten Parooni häipyi lavan suuntaan todistamaan, että hänellä on......

Parooni Paakkunainen tutustutti meidät tummapintaiseen soulvieraaseemme Al Sharpiin. Haastattelimme Alia keskellä yleisöjoukkoa jonkun neitoihmisen aina silloin tällöin tullessa pyytämään nimikirjoitusta käteensä. Soulset jammasi jazzahtavaan tyyliinsä taustalla, mutta Sharpin työ oli tältä päivää ohi, paita puvun alla oli rennosti auki.

Hän on kotojaan Sudanista, mutta muutti sieltä aikoinaan Yhdysvaltoihin ja sitten Saksaan. Yhdysvalloissa hänet aiottiin pistää tappelemaan Vietnamiin. (Yhdysvaltain kutsuntalait ovat sellaiset, että vaikket olisikaan maan kansalainen, voit joutua Vietnamiin, jos olet alle 26-vuotias) Tästä tulistuneena Sharp muutti Eurooppaan, ja tällä hetkellä hän asuu Tukholmassa vaimonsa ja nelivuotiaan lapsensa kanssa.

Hänen musiikillinen päämajansa on myös Ruotsissa. Hänen oma soul-yhtyeensä kiertelee tällä hetkellä Eurooppaa, ja sen kanssa Sharp onkin keikkaillut ympäri mannerta - varsinkin Saksassa. Kysyttäessä Alilta, kuinka hän tapasi Soulsetit, hän kertoi olleensa kiertueella Ruotsissa kun pojat kohtasivat hänet. (vrt. Paakkunaisen vastaukseen) Tätä kirjoitettaessa on Soulset [?] jo päättänyt kiertueensa, joka ulottui aina Lissabonista Sudaniin ja muualle Afrikkaan. Hiljattain hän voitti Soulsetin kanssa kultamitalin Sofian musiikkifestivaaleilla. Kahdeksas syyskuuta soul-artistillamme on levytyssopimus Lontoossa joko EMI:n tai CBS:n studioissa. Jos ja kun levyt julkaistaan Suomessa, tulette huomaamaan, että Sharp on myös hyvä säveltäjä ja sanoittaja Hän on viime aikoina sanoittanut 18 laulua ja säveltänyt musiikin kokonaisuudessaan noin kuuteen.

Al sanoi 75 %:n varmuudella tulevansa takaisin Suomeen - ehkä jo lokakuussa - mutta lisäsi, ettei ollut varma siitä mikä kokoonpano tulisi häntä säestämään (Seppo Bruun sen sijaan vakuutti, että ko. kokoonpano tulisi 100 %:n varmuudella olemaan Soulset). Suomi on Alin mukaan hyvä maa käydä kerran pari vuodessa; tiuhempaan vierailuun Al sanoi maamme olevan liian hiljainen ja tapahtumaköyhä. "Yleisö on täällä
kylmempää... useat suomalaiset artistit ovat huonoja... olen käynyt katsomassa Johnnyn ja Dannyn Showta, mutta ne eivät ole vielä kansainvälistä luokkaa... mutta varsinkin Paakkunaisella ja Aaltosella on soulia... lavat Suomessa eivät täytä hyvän shown vaatimuksia... muuten ihmiset ovat olleet erittäin ystävällisiä."

Sharp kertoi soulinsa tulevan luonnollisesti, sitä ei tarvitse pingottaa esiin puku-huoneessa ennen esiintymistä. Hän myös uskoi valkoisella miehellä olevan aivan samat mahdollisuudet souliin kuin tummalla miehellä. Soulsetin valot auttavat häntä myös saavuttamaan hyvän mielialan. Mielikokoonpanokseen Al mainitsi kitara-urut-basso-rummut-altto-tenori (yhtä kuin Soulset) plus mielellään trumpetti ja kenties kolmen tytön laulusäestys. Suurina esikuvinaan Al pitää Otis Reddingiä ja Wilson Pickettiä. Hän kunnioittaa myös James Brownia paljon, mutta "hän on lähempänä R&B:tä kuin Soulia... Toisaalta eihän R&B:n ja Soulin välillä niin suurta eroa olekaan, Soul on vain nuorempaa".

 

Rytmi 2, 1968             Soulsetin interventio Bulgariaan

Bulgarian nuoriso antautui täysin kun suomalaisyhtye Soulset (kansikuva) teki intervention Bulgariaan jo sen kahteen suurimpaan kaupunkiin, Sofiaan ja Plovdiviin. Tulemme vapauttajina, veljinä, hyvät toverit, tiedotti Paroni Paakkunaisen pumppu kun suomalainen musiikkikoneisto siirtyi rajan yli ja jyrisi edelleen Bulgarian
sisäosiin. Yhtyeeseen kuuluu vokalisti Al Sharp, saxofonistit Seppo Paakkunainen ja Juhani Aaltonen, urkuri Pekka Laitinen, kitaristi Ilpo Saastamoinen, basisti Heikki Virtanen, rumpali Edvard Vesala ja valomestari Seppo Bruun. Yhtyeen musiikki sai tytöt ulvomaan, pojat vääntämään kämmeniään yhteen ja bulgarialaismiliisin
nostamaan käpälänsä aseista korville. Soulset ei tosiaan armahtanut vastavallankumouksen synkkiä rivejä. Yleisön riemu oli kuin Helsingin rock-gaaloissa ennen vanhaan ja sai Edvardinkin innostumaan ja
pelonsekaisesti lyömään pari hyvältä kuulostavaa kuviota.

Sofian yhdeksännet nuoriso- ja ylioppilasfestivaalit hajottivat suomalaisten kansalliset tunteet kahdelle taholle. Toisaalta jännättiin miten omat vasemmisto-sosialistit pärjäsivät tappeluissa bulgaarialaisen miliisin kanssa. Päivittäin laskettiin mustelmien määriä. Saatiin ennätyskin.

 

Maailma ja me (?) 1968 ss. 94-97 (Musiikki - Risto-Juhani Suokas:)
"Kaksin huipulla - Soulset ja Blues Section soittavat uutta aikaa kotimaisessa popmusiikissa."

...Tällä hetkellä on toinen jazzmuusikoilla vahvistettu kokoonpano Soulset ainakin samanvertainen Blues Sectionin kanssa. Tämä monipuolisen muusikon Paroni Paakkunaisen perustama yhtye on esityksellisessä tuoreudessaan lyömätön. Heidän tarjoamansa show on suomalaisten esittämäksi vähintäänkin yllättävä. Vauhti ja musiikillinen osaaminen on heidän tärkeimpiä valttejaan. Ohjelmisto rakentuu kokonaisuudelle, kaikki
tämä esitetään taidolla ja mukana eläen. Ei ole ihme, että tangokansaksi tunnustautuneet suomalaiset
ovat ottaneet positiivisesti tämän yhtyeen esitykset.

Blues Sectionin esitykset perustuvat lähinnä yksilölliselle improvisoinnille, mutta Soulset asettaa esityksellisen pääpainon soul-musiikille ominaisiin rytmikuviin ja yhteissoittoon sekä näiden yhteisesti aikaansaamaan
tunnelmaan. Kysymys on vain suuntautumisesta toisenlaisiin arvokohtiin kuin Blues Sectionilla - kumpikin suuntaus on antanut verevän lisän suomalaiseen popmusiikkiin eikä voida kieltää sitä tosiasiaa, että jatkuva tason nousu täkäläisissä on, ainakin tähän asti, taattu. Nämä kummatkin yhtyeet edustavat sitä kansainvälistä tasoa, jota suomalaisilla on ollut tarjottavana populaarin musiikin alalla. Tältä pohjalta Soulsetin vieminen Sofian festivaaleille esittämään suomalaisten yhtyeiden tasoa oli täysin oikeutettua ja olihan tuloksena festivaalin kultamitali.

Intro (?): Maanantaina 2.9.68 Al Sharp pakkasi matkalaukkunsa ja häipyi Suomesta. Lähtö tapahtui niin yllättäen, ettei edes Soulset tiennyt siitä mitään.
Al Sharp: ...Emme tulleet kovinkaan hyvin toimeen Soulset-rumpali Edward Vesalan kanssa, ja myöskin raha-asioissa on olut pientä kinaa.

HARRI JA KIKKE
Mikä vaivanneekaan tämänhetkistä pop-eliittiämme, kun mikään vanha ei enää pidä paikkaansa. Tämän ja edellisen INTRON välillä on taas tapahtunut paljon asioita, jotka yhä roikkuvat ilmassa. Heti lehtemme toisen numeron ilmestyttyä Harri Saksala, jonka erosta Topmost-yhtyeestä kerroimme silloin, ilmoitti palaavansa takaisin Toppareihin. Pian tämän jälkeen hän kuitenkin palasi Soulsettiin ja esiintyi sen jälkeen Topmostien kanssa Kulttuuritalon konsertissa. Sitä, mikä tilanne on tällä hetkellä, emme uskalla edes veikata.

Toinen vastaava tapaus on Jormas-basisti Kikke Bergholm. Hänen soittoaan kuullaan eräiden tietojen mukaan Tapani Kansan uudessa yhtyeessä, mutta toinen tieto kertoo Kiken siirtyneen tai ainakin olevan aikeissa siirtyä Soulsettiin! Tässäkin asiassa pitäydymme lupaamasta mitään varmaa.

(INTRO:) • Jori Auvinen, joka soitteli ennen New Joyseissa, pääsi monien tavoittelemalle vakanssille Soulsetin basistiksi.

SOULSET (Sonet T 6519) [Syksy 1968]
A) Ahdistus (Laitinen-Paakkunainen-Laitinen)           
B) Nyt on tie sulle avoin (Paakkunainen-Laitinen)

JR (= Jussi Raittinen): Soulsetiltä odotin kyllä enemmän. Olen vähän pettynyt. Bändiltä olisi odottanut vahvempaa suoritusta. Kyllä he hyviä kundeja ovat kaikki... Toisella puolella muuten lauloi jossakin välissä joku muu kuin Saksala.

 

M.A NUMMINEN: Liljankukka - Suutarin tyttären pihalla (CBS 3651) (12.12.68 Levytys)
Katri-Helena: Tässä kappaleessa oli niin lupaavan kaunis alku, eikä osannut lainkaan kuvitella, mitä sieltä olisi tulossa. Tämä on kyllä maailman paras »Liljankukka», ja M. A:n laulullisia ansioita ei kai kukaan kiellä. Hänen oma tyylinsä on niin ehdoton, että toivoisin hänen tekevän näitä tango-levyjä enemmänkin.

- (Suosikki?) - Paroni Paakkunainen myhäilee tyytyväisenä, sillä Al Sharp ei osannut valitettavasti laulaa, mutta Harri osaa.

 

Topmost-haastattelu (Eero Lupari?):

Entä tilanne suomalaisten yhtyeitten parissa, ketkä nyt ovat nimiä?
- Lähinnä Soulset ja Islanders. Ne ovat myös molemmat hyviä bändejä.

Syy hajoamiseen?
- Harri oli jo kauan puhunut lopettavansa ja siirtyvänsä Soulsettiin. Emme kuitenkaan ottaneet asiaa vakavasti, kunnes hän eräänä päivänä lähti. Suurin syy oli tietysti raha, meillä ei ollut niin paljon keikkoja kuin Soulsetillä.

(Ajattelimme kuitenkin jatkaa neljään mieheen, mutta sitten Poku [Tarkkonen] siirtyi Eero Raittisen yhtyeeseen ja emme voineet muuta kuin lopettaa. Heimo [Holopainen] soittaa nyt ainakin jonkun keikan Soulsetin mukana, Eero on Islandereissa ja minä olen ollut Frankiesien parilla keikalla. Olemme kuitenkin suunnitelleet yrittää uudestaan Topmosteina, aika näyttää koska.)

Soulset on siis päivän nimi. Nimi joka on kova ja joka on saanut aikaan tällaisen sekamelskan. Soulset esittää tietenkin soulmusiikkia ja on kuulemma rautainen. Kokoonpanossa soittavat viimeisten tietojen mukaan Paroni Paakkunainen - Edward Vesala, Pekka Laitinen, Juhani Aaltonen, Ilja Saastamoinen ja laulusolistina Harri Saksala. Heimo Holopainen on myös ollut mukana jonkin aikaa.

Soulset on myös levyttänyt, kappaleet ovat Pekka Laitisen Ahdistus ja Paroni Paakkunaisen Nyt on tie sulle avoin. Saapa nähdä miten levyyn suhtautuu Suomen popnuoriso.

 

8.9.68                        Sos.Dem. - Hannu Sinnemäki: Popin kansallinen kriisi.
Johtavat pop-yhtyeemme alkavat olla viiden vuoden ikäisiä. Huipulle voi silti nousta muutamassa kuukaudessa, kuten Soulset äskettäin teki. Yhteistä kaikille on kuitenkin kova soittorutiini, joka on hankittu joko popin tai

jazz- ja tanssimusiikin piirissä. Kun rutiini on hankittu, sitä aletaan arvostaa ja korostaa. Mitä kaikkea herkullista silloin saadaankaan aikaan, seurauksena on myös esitysten hioutuminen rutinoiduiksi tai herpaantuminen pinnallisiksi sekä koko soittoasenteen "ammattimaistuminen". Suomessa tätä prosessia edesauttaa se, että yhtyeemme lähes yksinomaan kopioivat ulkomaisia kappaleita.

Soulset edustaa popimme kapeaa huippua. Sekä ohjelmistonsa laadussa että tasossa se on miltei
tavoittamaton. Mutta se ei vedä aloittelijoita mukaan. On enteellistä, että se on pop-yleisön suursuosikki, Suomen 60-luvun tanssimusiikin vallan-kumouksellinen. Paroni Paakkunainen ei ole tehnyt tyhjää elettä paiskatessaan tangoviulunsa seinään.
HANNU SINNEMÄKI

19.9.68 - Ulla Käkönen: Nuori UM (Uusi Maailma N:o 19) "Soulset voitti Sofiassa"
(s.78 + uimapuvuissa s. 79)
Kuva: Veikko Vatanen [Soulset - UM-68]

Sofian nuorisofestivaalien yhteydessä pidetyt yli 20 eri maan väliset popyhtyeiden kilpailut voitti yhtye nimeltä SOULSET. Jo ennen kilpailuja monet osanottajat olivat arvailleet yhtyeen kotimaata ja olleet varmoja siitä, että sen täytyy olla jokin johtava popmusiikkimaa, ehkä Englanti. Hämmästys ilmaistiin usein avoimesti, kun kuultiin Soulsetin tulevan Suomesta. Kukaan ei ollut tottunut uskomaan, että tuntematon Suomi pystyisi tuottamaan näin kansainvälistä tasoa olevan yhtyeen.

Kansainväliset markkinat ovatkin Soulsetin päämäärä, ja Sofian voitto oli siksikin arvokas. Yleensä kun popyhtyeiltä kysytään niiden päämääriä, vastaus sisältää kauniin "haluamme kehittyä niin hyviksi kuin mahdollista" -ajatuksen. Tämän lisäksi Soulset ilmoittaa haluavansa eurooppalaiselle tasolle, pyrkivänsä tulemaan tunnetuksi muuallakin kuin Suomessa. Sofiassa päästiin alulle; alustavia tarjouksia tuli monista maista aina Sudania myöten. Ilmeisesti Soulset tulee viettämään suuren osan ensi syksystä ulkomailla, Tanskan-keikka on jo päätetty aivan varmasti.

Nimi Soulset kertoo, mistä tässä on kysymys: Amerikasta levinnyt vahva-tunnelmainen ja jazzvaikutteinen neekerimusiikin laji on Euroopassa ja jo meilläkin kasvavaa suosiota. Suosionsakin puolesta sitä voisi
verrata jazziin; se ei ole joka-miehen musiikkia, mutta ne, jotka sitä rakastavat, vannovat sen nimeen sitä tulisemmin. Soulsetin perustaja ja johtaja Seppo 'Paroni" Paakkunainen löysi soulin Ruotsista ja halusi
levittää sitä Suomeenkin.

- Toinen syy Soulsetin perustamiseen oli se, että sillä hetkellä oli työttömänä hyviä muusikkoja. Soulset on ammattiyhtye, sen runkona on kavereita, jotka ovat ammatti-muusikkoina soittaneet ennen tätä hyvin monissa nimekkäissä bändeissä. Suurin osa suomalaisista popyhtyeistä ilmoittaa soittavansa vain harrastuksesta, opintoja rahoittaakseen ja niin edelleen. Me ryhdyimme alusta alkaen hommaan tosissamme.

PARONI PAAKKUNAINEN, muusikkona, sovittajana ja säveltäjänä vaikuttanut, on perustaja ja johtaja - "mutta musta ei tarvitse laittaa mitään paisutteluja yhtyeen kustannuksella". Hieman enemmän kuitenkin: hienoa koulumenestystä siihen saakka, kunnes tuli vaikea ikä, joka sotki itsestään selviä koulukuvioita. Musiikinharrastus alkoi viulusta ("oli meillä kotonakin ollut viulu seinällä, mutta en mä koskaan kiinnittänyt siihen muuta huomiota kuin että ajattelin korkeintaan: katos viulu; musiikinopettaja sai innostumaan").

Viulu kuitenkin vaihtui saksofoniin ja klarinettiin sekä intomieliseen jazzinharrastukseen.
- Meitä oli sellainen muutaman pojan joukko jotka harrastimme nurkka-avantgardismia - vaikka emme silloin vielä edes tarkalleen tienneet, mistä jazzissa on oikeastaan kysymys.

Vuonna -59 alkoi keikkaelämä tanssiorkesterin mukana. - Silloin oli tosin muotia rock, mutta on huomattava, että me soitimme mieluummin tangoa ja beguinea kuin mitään "roskaista" poppia. Tuollainen on muuten vieläkin tyypillinen näkemys joidenkin muusikkojen keskuudessa: jazz on Se Jokin, mutta leipärahat ansaitaan mieluummin tanssiorkesterissa kuin sorrutaan "turhanpäiväiseen" popmusiikkiin. Naurettava käsitys.

Käsitys popmusiikista on kuitenkin muuttunut ja muuttumassa. Paakkunainen ja yhtyeen toinen jazzhullu Edward Vesala puhuvat käännynnäisen innolla ja vakaumuksella popmusiikin todellisesta olemuksesta, siinä tapahtuneista muutoksista, sen vaikeuksista, popyhtyeen omasta soundista, Suomesta popmaana, popmusiikista omana selvästi erotettavana musiikinlajinaan. Paakkunainen on tutustunut myös klassilliseen, hän opiskeli kolmen vuoden ajan huilunsoittoa Sibelius-Akatemiassa, mutta ei katsonut saavansa siitä irti haluamaansa. - Käsitykset olivat lievästi vanhoilliset, sitä rataa, että Tshaikovskikin haiskahtaa niiden mielestä epäilyttävästi viihdesäveltäjältä.

AL SHARP, yhtyeen tummaihoinen laulusolisti, löytyi soulin mukana Ruotsista. Hän on alkuaan sudanilainen, asunut eri puolilla Eurooppaa ja oppinut samalla hämmästyttävän määrän kieliä, nyt jo suomeakin niin, "ettei häntä enää kukaan pysty silmien edessä haukkumaan". Erikoisharrastus: kortinpeluu.

EDWARD VESALA, rummut on varsinainen jazzfanaatikko, joka on nyt suostunut jazzpitoiseksi muuttuneeseen poppiin ja kuulemma kehittymässä hyvää vauhtia kunnon poppariksi. Mutta samanaikaisesti toimii Edward Vesalan jazzkvartetti, joka soittaa avantgarde-jazzia ja esiintyy ulkomaisia kilpailuita myöten.
Paakkunainen: - Huulenheittäjä.

JUNNU AALTONEN, saksofoni, samalla lahjakas yleismuusikko ja myös Vesalan jazzkvartetin jäsen. Esittää keikoilla sille tuulelle sattuessaan villiä koreografiaa.
Paakkunainen: - VOITTI  - samalla lahjakas yleismuusikko ja myös Vesalan jazz- kvartetin jäsen. Esittää keikoilla sille tuulelle sattuessaan villiä koreografiaa.
Paakkunainen: - Herkän ajatustyön kypsyttämää huumoria ...

PEKO LAITINEN, urut, opiskelee lakia. Hän on myös omaksunut nykyajan letkeän elämäntyylin, mikä merkitsee sitä, että jos on vain puoli minuuttia aikaa, hän mieluummin myöhästyy kuin ryhtyy juoksemaan henkensä edestä.
Paakkunainen: - Intelligentti kaveri, vaikka sen nyt voisi sanoa jokaisesta muustakin...

ILJA SAASTAMOINEN, kitara, on porvarillisesta ammatistaan musiikin hyväksi luopunut entinen kansakoulunopettaja, jolle koulun ilmapiiri oli liikaa. Nyt hän opiskelee musiikkia yliopistolla.
Paakkunainen: - Sanotaan nyt: intelligentti.

HESSU VIRTANEN, basso, on yhtyeen nuorin, mutta miten nuori, sitä hän ei mielellään ilmoittele. Hän käy vielä koulua, on pojista hiljaisia ja hämmästyttävää kyllä taloudellisin.

- Paakkunainen: - Mitä me muut ollaan vähemmän. Siitä tulee vielä joskus miljonääri.

Paitsi musiikkia nämä luonteiltaan hyvinkin erilaiset kaverit yhdistää huumori, huulenheitto, jujujen keksiminen. - Joskus se on tuollaista kermakakku-naamaan -tyyliä, joskus pelkkää herjojen heittämistä.

 

INTRO: Al Sharp jätti Soulsetin: Maanantaina 2.9. Al Sharp pakkasi matkalaukkunsa ja häipyi Suomesta. Lähtö tapahtui niin yllättäen, ettei edes Soulset-yhtye tiennyt siitä mitään.

> Päiväämätön:Harri Saksala Toppareista Soulsettiin: "Taloudelliset syyt pakottivat minut lähtemään"

> Päiväämätön: MINNE MENET SUOMALAINEN KITARAMUSIIKKI?

... Kikke Bergholm, ollut mukana kitarayhtyeiden ensi ajoista asti, aloitti monta vuotta sitten Scaffoldseissa, soittanut sen jälkeen monissa muissa yhtyeissä. Kikke oli Jormaseissa yhtyeen parhaina päivinä ja pysyi mukana loppuun saakka.

...Entä tilanne suomalaisten yhtyeitten parissa, ketkä nyt ovat nimiä?
- Lähinnä Soulset ja Islanders. Ne ovat myös molemmat hyviä bändejä...

Syy hajoamiseen (Kisu Jernström)?
- Harri oli jo kauan puhunut lopettavansa ja siirtyvänsä Soulsettiin. Emme kuitenkaan ottaneet asiaa vakavasti, kunnes hän eräänä päivänä lähti. Suurin syy oli tietysti raha, meillä ei ollut niin paljon keikkoja kuin Soulsetillä. Ajattelimme kuitenkin jatkaa neljään mieheen, mutta sitten Poku [Tarkkonen] siirtyi Eero Raittisen yhtyeeseen ja emme voineet muuta kuin lopettaa. Heimo soittaa nyt ainakin jonkun keikan Soulsetin mukana, Eero on Islandereissa ja minä olen ollut Frankiesien parilla keikalla. Olemme kuitenkin suunnitelleet yrittää
uudestaan Topmosteina, aika näyttää koska.

Soulset on siis päivän nimi. Nimi joka on kova ja joka on saanut aikaan tällaisen sekamelskan. Soulset esittää tietenkin soulmusiikkia ja on kuulemma rautainen. Kokoonpanossa soittavat viimeisten tietojen mukaan Paroni Paakkunainen, Edward Vesala, Pekka Laitinen, Juhani Aaltonen, Ilja Saastamoinen ja laulusolistina Harri Saksala. Heimo Holopainen on myös ollut mukana jonkin aikaa.

Soulset on myös levyttänyt, kappaleet ovat Pekka Laitisen Ahdistus ja Paroni Paakkunaisen Nyt on tie
sulle avoin. Saapa nähdä miten levyyn suhtautuu Suomen popnuoriso.