Runot I 1963-64
RUNOT (28.4.63 - 2014)
Esipuhe 25.11.2013: Kun olen vuosien varrella kirjoittanut nämä oheiset - hieman jo karsitut - tekstit, en ole ajatellut teoreettisia lukijoita, koska heitä ei silloin vielä ole ollut olemassa, vaan lähinnä itseäni, omaa viihtyvyyttäni, jota olen kyennyt parantamaan sanojen avulla. Ei siis ole minun vastuullani, jos lukija näiden tekstien parissa väsähtää niiden vaikeuden ja moniselitteisyyden vuoksi.
Päiväkirjojen kirjoittamisessa rutiini kirjalliseen ilmaisuun kasvoi niin suureksi, että tarve tulkita tuntojaan suorasanaisen runouden muodossa kasvoi itsestään. Se puhkesi kukkaan 1963 keväällä armeijassa Lappeenrannassa juuri vapun alla. Vasta viime vuosina olen laiskistunut ja tarmoni on suuntautunut hieman toisaalla. Pakonomaista kirjoittamisen tarvetta ei enää ole. Enää joskus - esim. matkustaessani yksin junassa - testaan tuota välinettä. Yleensä totean, että se on kuin vanhan miehen pissaaminen: melkein pitää pinnistellä että jotain tulisi ulos, joten se ei ole enää puhdasta iloa tuottava seikka. Se on kuin soittaminen aivoverenvuodon jälkeen. Käden motoriikka on muuttunut tuntoherkkyyden puutteen vuoksi niin suurpiirteiseksi, ettei oikean käden liikkeet enää ole tarvittavassa määrin "pikkutarkkoja" (tässä yhteydessä ainoa oikea sana!), jotta soitto tuottaisi enää tyydytyksen tunteen onnistumisesta.
Runot ovat minulle aikanaan olleet eräänlaisia harjoitelmia irtautua tavanomaisesta vakiotodellisuudesta - joskus parin snapsin avustamana - ennen varsinaista kisaa, uuden elämänfilosofian hahmottamista. Se on edellyttänyt vanhojen ajatus-rakennelmien purkamista. Tässä työssä runous on ollut minulle ensiarvoisen tärkeä apuväline, jonka vapauttamat ajatusresurssit ovat voineet muuntua uudeksi musiikki-filosofiaksi, uudeksi uskonnolliseksi maailmankuvaksi ja lopulta uudeksi elämänkatsomukseksi - juuri nyt kun iän puolesta alan olla valmis koputtelemaan kuoleman portteja. Ajoitus siis savolaisittain sanottuna "hiippoopi täävvellisyyttä". Melkein siis olen onnistunut ajatusten kypsymisen lopulliseen muotoonsa ja niiden täydellisen tarpeettomiksi henkilökohtaisesti tulemisen ajoituksessa samaan hetkeen.
Olisi ollut hienoa kuulla muistosanoissaan lause: Hänen elämänkatsomuksensa kypsyi valmiiksi juuri kun Tuoni koppasi hänet hedelmävakkaansa".
Ja voisin kuvitella itseni viime voimillani haudasta mullan alta parkaisevan: "Väärin! Ei Tuoni ole HÄN - minun ulkopuolellani oleva - vaan Tuoni OLEN MINÄ. Se on minussa, niin kuin minulle ei ole "Isää Jumalaa" itseni ulkopuolella, koska MINÄ ITSE OLEN JUMALA, koska olen OSA jumaluutta niin kuin koko universumi, joka muodostuu ainoastaan tiedon vastaanottokykyisistä ja sen lähetyskykyisistä systeemeistä, siis ELÄVISTÄ OLENNOISTA, jotka siis ovat universaalin elämän alkeishiukkasia, jollaisia me kaikki olemme. Ja jos jotain ns. "pahuutta" ilmenee, on se myös osa tuota kaiken kattavaa jumaluutta, elämää, jota minun enää on mahdoton käsittää personifioituna niin kuin eri uskonnot tekevät." jne.
Jotain tuollaista muminaa sieltä mullan alta kuuluu. Mutta kukaan ei omalta surultaan enää saa sanoista mitään selvää. Minä en oikein ehkä enää itsekään saa itsestäni selvää, sillä olen jo aloittanut oman metamorfoosini, muodonmuutosprosessini uuteen elämän muotoon, josta en vielä tiedä mitään. Mutta ei minun tarvitsekaan. Kuolema on kuin avioliitto. Se pitää kokea itse, koska sitä ei voi kuvata toiselle. Tuon kokemuksen kautta pääsemme siis "vihkiytyneitten" joukkoon, paitsi että olemme silloin menneet naimisiin TIEDON kanssa. Onko niin, että ME itse olemme tuo neitseyden menettävä osapuoli, koska on vaikea kuvitella, että TIETO olisi neitseellistä. Nämä kysymykset ilmeisesti selitetään, selvitetään tai ainakin niitä pohditaan haudassa - maanpäällisten pohdintojen lisäksi. Siihen saakka muusikon sanoin: CODASSA TAVATAAN!
26.11.2013: Varsinkin runokoosteen 82-87 runot ovat sellainen sanasäkki, että itselläni on vaikeuksia lukea edes yhtä kokonaista runoa kerralla läpi. Tekstit eivät ole tarkoitettu ilmeisestikään ajanvietteeksi, eivät edes ristisanatehtäväksi. En tiedä, saako niistä kukaan mitään järkevää irti. Itselläni ainakin on vaikeuksia niiden suhteen näin jälkikäteen. Muistan vain, että ne oli helppo kirjoittaa, koska muutoin en olisi ryhtynyt siihen työhön. Olen vahvistanut joitakin katkelmia, joita sittemmin käytin Karhunpeijaiset -tekstin koostamiseen.
Ehkä nämä tekstit paljastavat joskus jotain myös sävellystöideni syntyprosesseista sekä varsinkin filosofioideni synnystä - erityisesti kuvatessaan, kuinka vanha maailma on täytynyt ensin hajottaa riekaleiksi, jotta jotain uutta kykenisi noista sirpaleista uudelleen järjesteltyinä syntymään.
PÄIVÄKIRJANI 1954 (kirj. 5.11.63)
Laskitko sinäkin mäkeä kanssani
Uudenvuodenaattona puhelinlankojen alla
‑ joissa oli paljon paksumpi lumipeite
kuin nykyisin on.
Siihen aikaan kunnioitin Leseä* kovasti...
ja ihailin hullun mielettömyydellä kaikkia heitä isoja tyttöjä salaa.
Sanattomasti heitä rakastin.
Myös Piae Cantiones ‑lauluja lauloimme kirkossa.
Naapurissa asuivat isot tytöt**.
Joskus olin siellä vähän ‑ joskus kauan
ja aina minä punastuin, koska he katsoivat punastumistani.
Vapisin ja änkytin hyvääyötä ja juoksin,
melkein itkin, koska tiesin että he tiesivät
että punastuin siksi että tiesin heidän tietävän
ja silti HE KATSOIVAT MINUA!
Joinakin päivinä nukuin jopa yhdeksään.
Olivat ne persanan kivoja päiviä.
Tykkäsin ainakin kaksi viikkoa
tuosta kyttyräselkäisestä tytöstä.
Kun potkurit särkyivät tuli kesä.
Linnunpesäkin löytyi suolta.
Kotona leikkimökki ja pikkuveli.
"Irja on kerta kaikkiaan vastustamaton",
ajattelin leikkiessäni hippasta sahajauhoissa.
Poltin jo tupakkaa kuin aikamies
vaikka ties mitä oltiin ‑ putkisotasta.
Kai sitä kaksin tultiin tansseista
ja kitarasta puhuttiin kunnioittavasti.
Sinä syksynä oli niin kirkas kierrejää...
on niin vaikea muistaa...
* Lasse Vesterinen asui VII ja VIII luokan aikansa Arisalon naapurissa Kemppaisella.
[**Ritva ja Leena]
PÄIVÄKIRJANI VUOSI 1955
(Kirjoitettu 8.11.63)
Siihen aikaan annoin kevätauringon
katsoa suurennuslasien läpi filmirulliani.
Minä puolestani silmäilin salaa heitä,
joihin ihastuin vuoronperään
keräten välillä postimerkkejä
ja opetellen häviämään Leselle shakissa.
Sinä talvena näin,
että E... ei ollut nukkunut
lauantaiyötään yksin.
Lennättelimme lantteja kevään kuraisilla teillä
ja kävelimme iltaisin
‑ viileinä lumettomina kevätiltoina -
ajatellen elämän ulkokuorta.
Siirryin jo sikarikantaan.
Vaikka hävisinkin pajatsossa,
oli keskiarvoni 8,3.
Taivaallista! ‑ totesin.
Seurasin silmä kovana,
kuinka poskivalssia tanssittiin.
Kesällä olin niputushommissa Keiteleellä,
umpisukkelossakin käyden,
kalojen valtakunnassa
‑ huvikseni tietenkin ‑
vaatteet päällä.
Syksyllä tanssittiin jo kuin aikamiehet
ja painittiin naapurin tyttöjen kanssa.
Luokkakokouskin meni hulinaksi.
Joskus maalasin ‑ häpeä tunnustaa.
Ja naapurin tytöt olivat parhaat tuttavani.
Kyllä siellä yöt juteltiinkin
‑ tapeltiinkin sovussa.
Opin jo hippaamaan Monrepo'ta
ja opettajani varasivat jo tansseja etukäteen!
Sinä jouluna sain 46 korttia.
Joululoman aikana kuoli Teiskosen Harri*.
Vuoden sävel:
"Kujan seinistä kaikuna soi
Elbajon Elbajon Elbajon...
Sinun kanssasi tanssiessain
tietä nuoruuden huolettoman
meidät pilvien reunalle vie
Elbajon Elbajon Elbajon..."
(*Päiväkirjani 15.1.56: Kävin tyttöjen luona. Olimme kirkossa Harrin hautajaisissa. Surullista. Olin sitten koko päivän naapurissa. Juttelimme ja pelasimme korttia. Illalla olimme Työpiksellä joraamassa. Siellä oli paljon tyttöjä. Ja hauskaa oli...)
PÄIVÄKIRJANI 1956 [29.11.63]
Taisin olla vähän pihkassa Marja‑Liisaan.
Luistinrata näki meidät usein kaksin
ihastuksemme pimeinä talvi‑iltoina,
kun maailmantuska pyrki tutuksi
ja esittäytyi: "Mister Sandman".
Kun vappuna olin oikeintanssinut,
en voinut lakata ihmettelemästä,
miksi Marja‑Liisa suuttui minuun yks kaks.
Kesällä kävin siskoni kanssa
päivät pinojen päällä nukkumassa
‑ muodollisesti merkinlyönnissä ‑
antaen auringon polttaa
ja itikoiden syödä.
Sinä vuonna
olin jo valmis suutelemaan ensi kerran.
Uskallusta kun puuttui,
ajatella vain sai.
Kävin sentään katsomassa
ikuista lunta ja Skibottenia,
Tornionjoen yötä ja aurinkoa.
Vasta elokuussa se tapahtui:
Suutelin naista* pimeässä huoneessa.
Värisin, tunsin Paratiisin auenneen,
enkä halunnut enää koskaan lopettaa sitä
‑ onneksi henki loppui kesken.
Vaiteliaina ajoimme valoisassa kesäaamussa pyörällä kotiin -
täynnä elämänvoimaa, väsymystä myös.
Kesäaamusta nousi uusi kiehtova nuoruus
täynnä salaperäisyyttä.
Mutta oven takana valvoi äiti
‑ KYTTÄSI, sanoin minä.
Nuori kun olin,
riippumaton ja vihainen.
[*A. Lintuharjusta Tossavanlahteen päin]
Kun koulu alkoi, olin jo mestari:
kaksi tyttöä päivässä (kerran).
Päivät olivat aurinkoisia
vaikka rahat olivatkin lopussa.
Tein uudelleen sinunkaupat kitaran kanssa.
Sekin päivä oli aurinkoinen
kun Arvo‑eno haudattiin.
Sen näki jyrkistä varjoista kirkon luona
ja meidän silmissämme,
vaikka olikin viiltävän kylmä tuuli
‑ ja hautakin kai.
Kerran Tenho‑eno vei minut väkisin tilaisuuteen
jonka nimi oli konsertti.
Tein mielelläni mainoksia Porthan‑juhliin*
kunhan Seija** vain auttoi.
Tuolta syksyn keskeltä löytyy myös syy
myös rakastamaani ensilumeen.
Sinä iltana näin "Paikka Auringossa" [-filmin]
ja Elisabeth Taylorin.
Silloin oli myös kierrejäät, pakkaset,
tuskat selvitettäessä elämän kysymyksiä.
Lämpimät huoneet,
kysymykset ja pakkaset
sekä maailmantuska, elämä.
Oli hauskojakin päiviä,
kun öiselle patjasodalle
annettiin teinipäivien nimi.
Tuon vuoden lopussa äiti nyysäsi
Salmen päiväkirjan ja pelikortit.
*Viitasaaren yhteiskoulun jokavuotiset perinteiset juhlat.
** Seija oli autoilijan nuorempi tytär Keskitieltä
RUNOT:
28.4.63 - sunnuntai - Ilpon nimipäivä. (Lappeenranta)
[KEVÄTKUKAT - Elämäni ensimmäinen kirjoittamani runo!] > Ks. Lapsuus ja nuoruus 1942-1963
Ihailen
hänen tunnettaan minussa
sitä, että olemme ystäviä
tuntematta toisiamme.
Vain hymyilemme
yrityksilleni tuntea hänet,
joka muillekin hymyilee niin lähellä -
ja kuitenkin kaukana
hymyilee.
Taivas, enhän ole ihastunut.
Muiston vain haluan
punastuvista poskista
kaupungista
unelman mieleeni.
22.5.63 RAJALLA
Ikuisuuden rannalla -
nähtyäni saunan, heinäseipäät
rantatieni varrella.
...
Laineen sydän sykkii,
punoo helminauhaa sävelistään,
ruohikon kastepisaroista
hiljaisuuden
rinnalle
tyyneyden
rantalaiturilla.
...
Vihreät ruoho-ornamentit
sateen värittömän äänen herättäminä.
Oi rauhan maa.
23.5.63 SUNNUNTAI-SADE
Järven pinnalla mutkittelevat juovat
kohti taivaan rajaa,
missä äsken rannan siniviiva näkyi.
Ei näy enää.
Vain vihreä ruoho
sateen värittömän äänen herättämänä.
...Siniviiva
Mitä kauempana sitä houkuttelevampi
täydellinen kokonaisuus.
29.5.63 - PIENI TYTTÖ
Kirsti pieni painaa päänsä
oman vaarin olkapäähän.
Kulta[iset] hiukset nuoren neidon
vapaina lepäävät
utuisina unessaan.
Itsekseni ilkamoin - utelin ikäänsä.
Voi - en kerro!
Vaikka puhe jo pilkisti kieleltä, suusta.
Kainona katseensa käänsi.
Huh - miksi mietin moista.
Elämä -
mitä välität sen iästä
(sehän on ikuista),
jos ei murheet paina.
Miks utelet uhalla
joka nuoruuttas et tunne
muista et mennehiä.
Ja kuitenkin -
lapsuuden leikeistä kyselet?
Turha sulle on selittää:
MINUN on tää maailma
minun leikit
minun mietteet äärettömät
minun -
jotka aikaan kahlitset
rajoitat lapselta riemun.
1.6.63 - SUMU
Jatkuvasti vaalenee jo valkea yö
mutta ei viilene,
pitenee vaan.
Sinertyy sysimusta mäntykin,
mustan puolensa menneeltä päivältä peittää.
Kun saaren varjo selvänä vedessä siintää,
laskee Hallavaari lehmänsä laitumelle.
Leikkimään lapsensa päästää
myös Äiti Usva.
Sieltä savunsinisen puron suusta
hiljaiset henget mietteissään menevät
- kalvaina -
kutsuvat kylmänleikkiin kumppaneitaan,
hiipivät pimeässä vastaan
- puolitiehen,
odottavat leikkijöitä luokseen
vastarannalla.
Pian tapaavat tutut
ja tanssi alkaa peittää
saaren pilviinsä.
Vain tyynnä seuraa selkä musta
idän puolla,
rauhassa ratsastajilta.
Pimeän lapset uhmaavat utuiset
valoa rannan, metsän takaa
ja kilpaa keltaisen veden kanssa
vähitellen valon savuun vaihtavat.
Odottaa usva kajon katoamista pihallaan,
saattelee pois viipynyttä vierastaan
- liiaksi lammen lämmittänyttä.
Mutta pian se kutsumaton kiertäjä tulee
uudestaan pimeän puolelta -
yhä uudestaan ja uudestaan
- uusi päivä.
15.6.63
...Matkan jälkeen he etsivät
sinisiksi soitettuja säveliään,
sinisiä laulujaan
kiviseltä tieltä
kesän löytääkseen mukaansa
menneisyytensä kukkatarhoihin
ja muistelivat mennyttä päivää.
21.6.63 - Juhannusaatto
Oudon valkea Juhannustaivas.
Seison sisällä sadetakki ylläni
aikoen lavalle laulamaan.
16.7.63
Musta flyygeli napolinkeltaisella pohjalla
Musta flyygeli vaaleanvioletinsinisellä pohjalla.
Ja hän lauloi haltioituneena
nyökätäkseen yleisölle
tulemattomista taputuksista.
28.7.63
...Uppoudut katujen sydämeen.
Vaellat pitkin harmaita katuja,
valkoisia, tummia, mustia katuja,
joiden varrella talovarjojen värisevät stereosieraimet
nuuhkivat yksitellen sinua
viileiden askeltesi tahdissa...
Uppoudut varjoisten värisevien katujen sydämiin,
sydänten mustuaisiin.
......
Ne vain ovat jäljellä
ne kermankeltaiset fosforoidut katujenpätkät
kiemurtelevina sinimustassa yössä
- juuri ne,
jotka van Gogh näki sielussaan:
tähdet.
......
Yön viltti kietoutuu tiukemmin kaupungin ympärille.
Epäsäännöllinen kuorsaus ratapihoilta,
puistoista, linja-autoasemilta, satamista.
Yksinäinen auto poraa viimeisen reiän
yksinäisen kadun fosforoituun uneen,
kunnes nukahtaa yksinäisen kadun hikiselle kyljelle.
Sataman laituripylväissä lokit uneksivat,
hätkähtävät junan ääntä,
nukahtavat kuin maalla makaavat sorsat,
säikähtävät jälleen
huohottavan veturin etääntyviä kipinöitä yötaivaalla
nukahtaakseen uudestaan savuhuovan alle.
Moottorijunan aivosähköfilmi tasaantuu,
syke häipyy kuulumattomiin.
Yö ympäröi sen, uni.
Venyneet kuvajaiset,
kunnes mustan aallon saksi...
Laituripuun katkennut vaikerrus, käpertyminen.
Aika liimautuu yön kihokkiin.
Vajoavia varjoja, vettä.
Liikkumaton hampurilaispaperi kadulla
ei tiedosta mitään.
Kunnes aamutuulen itsepintainen ravistelu,
ylösnousemus torin laidalla.
Kadunlakaisija
ja saalistuksen päättymistä odottanut aurinko
saapuu viimein punaisista pilvistä.
Se pyyhkii pois unipeitteet,
haihduttaa yön nesteet,
virkistää aamun viileydellään.
Kunnes tulee uusi helle,
huomispäivä.
29.7.63
Varjoa vettä punaista valoa
vettä keltaista valoa
Varjoa vettä keltaista valoa
keltaista valoa
vettä sinistä valoa
vettä
vettä
(tummanharmaata huminaa).
10.8.63
Myrskysade kävelee katolla, tanssii.
Tuuli tuijottaa [minua] ikkunasta katsoo,
ahdistaa minut sisälle räikeään valoon
jotta tuntisin itseni vielä yksinäisemmäksi
pimeyden keskellä.
Revenneitä ajatuksia,
katkenneita elämänlankoja,
aaveita leijuu ilmassa.
Vaimeita. Arkoina.
Katkennutta arkaa ilmaa,
jonka sade on särkenyt.
Tästä tuuli etsii ääniä,
käy läpi variaatioita
ja säveltää suhinoiden sinfonian
yhdessä yössä.
Minua puistattaa.
Ei tuuli minua puistata
vaan pimeys minua,
vaikka se ei liiku - on vain.
Sadepisarat keskustelevat ikkunaruutujen kanssa
ja verhot värähtävät
kuultuaan tuulen äänen.
Taivaanrannan täyttää kiiltävä kajo,
sadesumu,
jonka keskeltä aallot
tulevat lähemmäksi, suuremmiksi
hajotakseen rantahiekkaan vaahtona.
Turhaan.
Turhaan.
Joka puolella ne hiipivät,
natisevat,
kuiskuttelevat,
koputtelevat.
Pelkäävätköhän valoa?
En halua olla pimeyden keskipiste.
Sammutan valon ja etsin pimeimmän nurkan.
Olen nyt osa pimeyttä.
Annan tummien äänten tulla
lähemmäksi ja lähemmäksi,
suuremmiksi ja suuremmiksi.
Eikä minua kukaan löydä.
-----
2.10.63 KIRJE NYKYRUNOILIJALLE
Ajatukseni hyppivät hyppivät
korkealle ne pomppivat
laulaen pomppivat hyppivät
Hu-hu-hu-hu-huu kun ne hyppivät
temmeltävät JUMPS jumps, kun ne
pomppivat JUMPS kun ne hyppivät
yläilmoille ilmoille (ilmoille).
Lepoa ei tunne ne ilmoille
vaan kun ne rientävät rauhattomat
ylös y l ö s YLÖS Y L Ö S
kohti kuoleman kalpeaa kuuta
liki taivasta tummenevaa.
Ei ole mulla RAUHAA, on vaan
ajatuksia temmeltäviä, jotka
keinuu kuohuu kiehuu,
NYT on ne paikalla.
EI EI ei eijeijeijeiJEI!
Rauhaton on elo ihmisen nykypäivän
kiireensä keskellä on rauhaa rauhattomalla,
joka paitsi on ajatuksia, aatteita silmiä aivoja
rauhaa rauhaa rauhaa vain.
Voinko mä muuta tuolt oottaa
paits jokapäiväistä leipää kun syö.
Pomppivat pomppivat taasen
ne nuo laiset paholaiset
Voi veljet kun hyppii
hermostuneena taas kiertää ja kihertää
tuo rauhaton sielu.
Ei anna se (rauhaa) naulaa se nauraa
kun kiinni mä yritän sen saada.
3.10.63 ERÄS HAUTAKIRJOITUS - IN MEMORIAM
Seison keltaisten lehtien keskellä
ruskean lammen rannalla
turpeella kelluen upottavalla
ilman pohjaa syvyyden yllä
tyvenen veden
alla hiljaisen taivaan.
Käsissäni kannan naavoja
harmaita kuolevia naavoja
joista elämä tuulen mukana
väristen henkii pois
tyvenen sisään
odottavan veden.
Viime voimillaan ne kietoutuvat
sormieni ympärille
sillä ne pelkäävät pimeyttä
syvän synkkää soittoa:
- Ei sinne! Ypö yksinkö jään
kun ystävät kuolleiksi muuttuvat
veen vihreän viitoihin
varjoihin
kuusten koivujen taivaiden.
Kaikki ne peittää mun kuolevan henkeni.
Pois POIS P O I S!
MIHIN VIET MINUT MUUKALAINEN?
KASTUVAT JO KENKÄSI.
Ruusuinen taivaan liemi jäätyy
ruskeiden peltojen päällä.
- POIS!
Etkö muista äskeistä ikuisuutta?
Rukoilitko sen sienen luona
joka turpeana ruhona
keskellä makasi kylläisenä
ruohojen keskellä matojen
jotka rakastavat tuskassaan kivettyneitä kallioita
puiden pimeinä juurina - kuolinvuoteellaan?
OLE, HILJAA sieluni.
Minussa on kylmää kuumetta
enkä halua kuulla itseni kieltäneen
tuota myrkkykukkaa -
tai tattihan se vain oli.
Sitä paitsi et ole sieluni.
Pidä nimi minkä sait:
NAAVA on nimesi,
elämäsi piti olla lammessa jo.
- Näytätkö nyt sen taivaan ja maan?
- KAS TÄSSÄ JA TÄSSÄ JA TÄSSÄ!
Ruusuinen taivaan liemi hohtaa
kahvinruskeiden violettien peltojen päällä.
SYNKKYYDEN MUSTA SOINTU KAIKUU
AVARUUDESSA
KUMEANA MAAN SISÄSSÄ:
SE ON NÄYTETTY.
6.10.63 SUURI SINFONIA
Sadelintu - seuraa nuotteja.
Muut jo tauolla ovat.
Nyt on Ajan soolo - kaikki kuuntelevat,
mutta sinä vain soitat.
Anna Ajan soittaa...
Monotoninen veikko.
Sitä paitsi äänesi on alavireinen.
Orkesteri on sitä varten
että kaikki soittavat SAMOJA nuotteja
pitkiä kirkkaita sumuisia nuotteja
selviä nuotteja säälimättömiä
kirkkaita kovia kateellisia, ha ha haa!
NO KUKA SIELLÄ ETUILEE?
Taasko sinä sadelintu.
Oletko Orfeus vai torvi,
kuuman huilun puhaltaja
vai soitin vai ha-ha-harppu vai?
Menossa on kantaatti
IHMISEN KUNNIA LUONNOSSA
tahti 1963
- suurin teos mitä on koskaan esitetty.
Eikä etuilijoita tarvita.
Meille riittää
kun katsomme nykyisyyden nuotteja.
Seuraava tahti on ensi vuonna
- siihen siirrymme sitten.
Paras vain uskoa taivaaseen
(vai kuka sitä uskoo)
ja IHMISEEN.
Soittajat! Virittäkää viulujenne vanteet.
Uusi päivä on tullut
ja jatkamme harjoitusta
taiteen kimmeltävä kyynel silmänurkassa
- nuotteja kastelematta,
A LA FURIOSO
eli FARISEALAISEEN TAPAAN.
Sadelintu!
Sadelintu älä sotke.
Sinun äänesi ei soinnu muiden musiikkiin.
TUULET!
Potkikaa, tukistakaa häntä,
että hän heräisi.
No niin kuoro, aloittakaa:
"KUILUSTA SINÄ KUTSUT MEITÄ JUMALA."
Sadelintu, saderastas, lokarastas...
mikä sinä olet... HERÄÄ!
Nyt on jo huomenna.
Nyt tarvitaan sinisiä säveliä
ja sinä osaat ne.
Ei käy että joku nukkuu.
Olisit väsynyt
ellei vettä olisi ollut eväänäsi.
ME EMME VOI OTTAA TÄTÄ TAHTIA UUDESTAAN!
Siksi emme suvaitse lintsareita,
siksi, että tämä on kenraaliharjoitus.
TÄMÄ ON JO ESITYS! KÄSITÄTTEKÖ?
Tätä kuunnellaan jo - (joka)
arvostellaan myöhemmin
määräämättömänä aikana.
Eikä se ole lehtiarvostelu.
Tämän ainoan kerran - muistakaa:
Arvostelu on ikuista
- aina -.
On häpeä johtaa heterogeeneja,
on nolo pitää viluvarista mukana
sekoittamassa sointuja ja säveliä.
NYT MENNE HYVIN -
JUURI TÄSMÄLLEEN NIINKUIN NÄYTÄN.
Rauha maassa ja hyvä tahti, ei soraääniä.
Ihmekös tuo - kylmänkoppelo on kuollut.
Hmm... sanoinko kuollut kylm...
Ei vaan sanoinko kyllä kuollut...
anteeksi sanoinko hmm...
ei, vaan hmm...sanoin:
Sadelintu on kuollut, sanoin.
Ja juuri kun oppi muiden menoon.
HAUDATAAN.
Etsiköön sielulleen haudan
halvan peitteen pihlajanlehdistä - rauhan.
On kiire,
kunpa päivä loppuisi pian.
Jatketaan huomenna.
28.10.63
...Houkuttelen kelloa käymään nopeammin
pyytäen aikaa tasoittamaan surun
sekä menneen päivän jäljet,
näyttämään vielä kerran mustan maan,
ettemme unohtaisi
ennen kuin unohduksen lumi peittää tietomme.
Vielä kerran paljastuu musta hiekka
hohtaen menneisyyttä ikävää
säteillen niitä päiviä
jolloin sydämesi lämpö kuin tuli
hohti ajatustesi kanssa
mustaan maahan ikkunaverhojen takaa.
Nyt - etsin lämpöä uunista ja muistoista
luen Jumalasta
opetuslasten Jumalasta Jaakobin
sinun Jumalasta ja minun
mutta myös intialaisten
ja muiden Jumalista luen
etsiäkseni totuutta ja lämpöä.
Välistä sammutan
itserakkauteni ympärillä hohtavan valon
ja olen osa lämmintä hämärää
jolloin näen muutakin kuin itseni;
valkean maan ja syyssateen
joka mielessäni lämpenee jo
- uunin hämäryydessä -
huoneeni, ajatusteni lämpöiseksi.
Syyssateeni.
15.12.63
En ole varma siitä
laskeeko ajatus päänsä nukahtaessaan.
Epäilen myös punaisten pilvien todellisuutta
kun ne vaeltavat unieni iltataivaalla.
Rakkaani ‑ miksi kiusaat minua unessa?
Eikö vain minulle annettu oikeus
‑ sen lain mukaan,
joka erotti meidät kasvamaan
omille tahoillemme ‑
eikö yksinoikeus ole minun,
joka yksin jäin,
puhaltaa ne punaiset pilvet
sielusi meren sineen,
painaa ne unesi kuumeeseen?
Enkö yksin minä saa olla syytön siihen,
että vuoteesi hiljaisuudessa
tunnet elohopean laajenevan
ja sekoittuvan pilvimereen,
josta nousee ihmisen olemus.
Miksi et anna minun levätä
onnellisen tietämättömänä tästä kaikesta
tuon punaisen meren suolana.
Vaikka en ole varma tietämättömyydestäni,
sillä tiedän, että Sinä itse
irrotit ketoneilikan likaisesta sydämestäni
istuttaaksesi sen muistojesi hedelmätarhaan.
Ei ole minun syyni
että se kukkii joskus.
Silloin tällöin tiedän
että se kukkii
antaen värin pilville,
jotka purjehtivat luoksesi
nähtyäsi ne.
En ole varma kukkien lukumäärästä.
Tiedän kuitenkin,
että ne ovat samanlaisia senkin jälkeen
kun olen jo pilviltä piilossa, maan alla.
Eikö riitä, että sinä odotat unifauniasi,
joka kiusaa sinua vain sillä,
ettet voi ajatella hänestä pahaa.
Miksi, miksi sinä kostat aina?
Mikset lähetä minulle näköistäsi seireeniä
tyydytettäväksi uneen kuollakseen,
vaan tulet aina itse.
Ja minä tunnen sinut,
vaikka oletkin joskus naamioitunut Moiraksi,
jolla on pitkä musta tukka
ja surumielisesti hymyilevä katse.
Mikset naamioidu paremmin,
jotta en voisi ajatella sinusta vain hyvää
vaan kyllästyisin sinuun
saatuani sinut.
Olet pettänyt minut.
Vain minun piti hyvyydelläni kiusata.
Mutta sinä kyllästyt siihen jokapäiväisyyteen
etkä välitä enää siitä.
Eikä sinun ollut lupa tehdä samoin,
koska tiesit:
Mitä useammin tulet uniini
sitä enemmän tarvitsen sinua.
Olet pettänyt minut...
koska en voi vihata.
22.12.63
Näitkö sen valkean pellon,
jonka reunalla vuodet seisoivat hiljaisina
pitäen toisiaan kädestä kiinni?
Syleile silmilläsi tuota liekkiä,
joka juoksee huurteisten oksien
runkojen lomassa
labyrintin keskellä sinua etsien.
Koeta noita platinanvärisiä oksia
joilla polttava pallo on tanssinut.
Koeta kuinka pakkanen polttaa sormea,
kylmää oksaa kosketa.
......
Huomenna leikin kanssasi koivikossa, aurinko.
Sillä tiedän, että mitä nopeammin juoksen,
sitä vikkelämmin sinä seuraat minua puiden lomitse.
Olemme kuin kissa ja hiiri.
Ero on vain se,
että sinä leikit
lyöden minua elämällä
ja minä en pelkää sinua
vaan pakenen
jotta saisit minut kiinni.
Tänä yönä taivaan esiriput värähtävät
pohjoisella taivaalla.
Juhlasali on pimennetty
ja avaruuden himmeä ramppivalo
suuntautuu lepattaviin verhoihin
valmiina paljastamaan
suuren näytelmän lavastuksen.
Sinäkin seisot odotuksesta sinisenä
odottaen sankarin tuloa.
Jos hän tulee iltapäivällä,
saapuu hän Pegasoksella.
Iltaisin hän ajaa porolla
ja on vanhentunut parrakkaaksi
jakaen säteitään niillekin
joiden yötä ei tunne.
25.12.63
Kuuntelen joulua
savuavien kynttilöiden tuoksussa
ja sinipunaisen narsissin,
joka ei tuntenut päiviensä olemusta,
paleli vain.
On vielä neljäskin katsoja - kuu
joka näki leudon nuoskan suhinan yössä
ja kaivolle kokoontuneet kummitukset.
Mitä olet oppinut? kysyy sielu.
- Vaitioloa olen oppinut
elämää kunnioittamaan olen,
olen heikkouttani enemmän oppinut tuntemaan
hiukan itsekkyyteni mitattomuutta.
Ihminen
et voine koskaan antaa anteeksi
että olen huonouttani ajatellut.
Jumala - kuten näet -
tänä jouluna
ei kukaan ole puhunut minulle
paitsi tyhjyyden toivottomuus.
1.1.1964 (Päiväkirjavuodet 1957-1963 kirjoitettu 'runoina' tammikuussa 1964)
VUOSI 1957
En muista siitä paljoakaan,
sillä päiväkirja jäi kirjoittamatta.
Aloin soittaa kitaraa orkesterissa
luullen tulkitsevani tunteitani
soittaessani rakastetulleni.
Se ei ollut ensimmäinen pettymys
lentoonlähtöyrityksissäni,
vaikka olin harjoitellut joka päivä.
Joskus tuntuu,
että kasvoin silloin pituutta
ja henkeni lyheni.
Kesällä jatkoin valvottuja öitäni
puupinojen päällä
antaen hämähäkkien kävellä ja kutoa,
itikoiden ja kärpästen nousta aurinkoon
pilvien välistä.
Syksyllä siirryimme "Ellilän" mökkiin asumaan
savuke sormissa
sovitukset mielessä
tiessään läksyt
istuin toisenakin iltana
lampun valossa ilman ajatuksen loistoa.
Siksi kai tarvitsinkin lampun.
Sinä kesänä kävimme Tukholmassa.
Viikon kiersimme museoita
odottaen paluumatkaa laivalla.
VUOSI 1958
Loppiaisena juhlittiin kunnolla.*
Sen jälkeen olen tuntenut korven kyyneleen tuskan.
Orkesterimme oli loistokunnossa:
Aloin TUNTEA mitä jazz on.
Voitin tanssikilpailut.
Halusin oppia tuntemaan tytöt ‑
varmaan yritinkin,
en oppinut ‑ onneksi
vaikka pelasinkin ryysypokkaa
luokkatovereideni kanssa.
(* S., T. ja minä Ellin mökissä talvipakkasella keikan jälkeen. Meillä oli pontikkapullo, joka sai T:n oksentamaan likasankoomme (silloinen tyhjennysastia). T. ei kyennyt kouluun seuravana aamuna, vaikka hänen piti mennä selvittelemään edellisellä viikolla sattunutta tappelua, jossa hän oli lyönyt S:lta silmän mustaksi.)
Kesä merkitsi öisiä retkiä
keikan jälkeen Draken majalle
ja soittoa.
Oli myös pieni retki SavO:n* mukana
tervahöyryllä Pielavedellä.
Se merkitsi ensi tutustumista ylioppilasriemuun.
Tuo kesä oli täynnä valoisia aurinkoisia öitä,
tyyntä järvenpintaa kääntösillan luona
ja lintujen aamuvirkkuja ääniä.
Syksy ‑ tyhjiä sivuja,
tyhjiä puiden oksia,
mielessä tyhjyyttä.
Asuin Reijon kanssa Keskitien varrella
oppien lukemaan uudelleen
ja puhumaan tähdistä tieteellisesti.
(* Savolainen Osakunta, johon tätini Ilona silloin kuului Helsingissä opiskellessaan. Mukana oli tuolloin muistaakseni tunnettu näyttelijä S. K. ja muita)
VUOSI 1959
Aloin Hilkan avulla ymmärtää miksi en tuntenut naista.
Syntyi taulu SOLITUDE, jota katselin iltaisin takkatulen hohteessa.
Ensi kerran kävin Adlonissa Helsingissä*.
Pidin koulussa jazzesitelmiä tai
kirjoitin suutuspäissäni Pestalozzista saksaksi Muikulle**.
Oli päiviä jolloin musiikki ei ollut mielessäni,
vaikka löysinkin "Viettelysten Venetsian" (MJQ).
Olin löytänyt AAMUSUMUN, vaikken sitä tuntenutkaan.
Luulin olevani rakastunut hetken erään sumuisen souturetken jälkeen.
Katselin kauan harmaata vettä harmaana, varmana tulemattomuudesta,
Yesterday'tä (MJQ) ajattelevana.
* jossa Kaarina-tädin mies Olof oli ravintolapäällikkönä,
** Muikku oli määrännyt kotitehtävän minulle rangaistuksena huonosti luetuista läksyistä. Löysin vuokraisännän T:n hyllystä P:tä käsittelevän CL-tason kirjan, jonka kasvatusfilosofiset pääajatukset sittemmin käänsin saksaksi. Muikku ei uskonut, että olin tehnyt tuon vaikean työn yksin.)
Syksyllä elin ensimmäisen elämäni auringonlaskun meren avaruudessa (*).
Se lämmitti kuin öinen nuotio käsiäni ja laulu miesten ja hanhien.
Elokuussa kuoli Sarjaksen Kari (**).
Ensi kerran ajattelin ihmisen tehtävää ja tarkoitusta.
Enkä ymmärtänyt, miksi hyvien, tarpeellisten ihmisten on kuoltava.
Luokkatoverini alkoivat kiinnostua levyjeni elämästä.
Ensi kerran yritimme lähestyä toisiamme.
Todistimme elävämme ihmisen ihaninta aikaa ilman epäilyjä.
[* Tenho-eno otti minut mukaan sorsametsälle opettakavereidensa kanssa Liminganlahdelle. Tenho ampui yhden hanhen, jonka Sirkka-Liisa (Tenhon vaimo) valmisti meille myöhemmin Keiteleen Vuonamon koululla mustaviinimarjahillon kanssa.
** Kari Sarjas oli 50-luvun paras muusikko-pianisti Viitasaarella.]
[Jatkuu osassa II: (Päiväkirjatiivistelmä:) VUOSI 1960]