Runot VII 1974-16.3.79

[Runot VII 20.1.1974 - 16.3.1979]

20.1.74          sunnuntai.

MITÄ SE ON?

Me alamme rakastaa,

me opimme rakastamaan,

me opimme olemaan tovereita,

me opimme rakastamaan tovereita.

 

Me olemme tehneet ihmisen

itsemme kaltaiseksi

me olemme syöneet

elämän puusta

[mutta] meillä ei ole tietoa

elämästä eikä kuolemasta.

 

Tässä on subjektiivisen, merkityksellisen,

tämän hetken tietoni raja,

tämän hetken uskoni raja.

 

Mikä on tämän tiedon varmuusaste? so.

Kuinka paljon uskon siihen? so.

Kuinka paljon se vaikuttaa käyttäytymiseeni?

 

24.1.74

Alan kirjoittaa uudelleen näitä rivejä

joita olen kirjoittanut jo vuosikausia,

mutta joita on yhä jäljellä tyhjinä

odottamassa kynäni kosketusta

muuttuakseen merkityksellisiksi.        

 

Alan uudelleen merkitä näitä rivejä

jotta tietäisin minne olen matkalla

ja mistä olen tulossa.

 

Kuusi pitkää vuotta on kulunut siitä

kun aloitin tämän vihkosen numero 12

josta on täyttynyt vasta vähän yli 130 sivua

eikä mitään merkittävää

ennen kuin vasta nyt

kun olen päättänyt merkitä

taipaleeni kulun uudestaan.

 

Aina kun kello on vähän

on paljon aikaa pohtia menneisyyttään,

näitä tärkeitä vuosia

pinnallisen julkisen elämän pyörteissä.

On paljon aikaa kulunut pohtimatta sitä

mitä varten olen pohtinut asioita

niin monet vuodet

ja mitä teen sitten

kun kaikki on selvää.

 

Tällä välin olen lihonut.

En ole enää nuori mies.

Poltan ja poltan ruumistani ja henkeäni

jota minun tulisi säästää

ihmistä polttaviin kysymyksiin.

 

Minun on tehtävä vielä Kitarakirja,

jotta voisin aloittaa

elämäni oppikirjan kirjoittamisen,

johon minulla jää varmasti aikaa...

 

Uskon, että minulla

- vanhalla miehellä -

on vielä voimia

tehdä elämäni aikana

jotain sellaista,

johon olen valmistautunut

kaikki nämä nuoruusvuoteni.

 

Olen soittanut tänään

"Matkan" ensi-illassa Kansallisoopperassa

ja toivon, että minun matkani

tulisi olemaan pitkä ja antoisa,

että kuolisin luonnollisen kuoleman

jossain kaukana täältä,

arvostetussa iässä,

niin kuin ennustus kertoo.

 

Toivon, etteivät ihmiset jättäisi minua

aivan yksin,

kun totuuden hetki tulee.

Siinä onkin pala purtavaksi meille kaikille -

niin Liisalle kuin Hannullekin.

 

24.5.74

Miten voi harrastaa musiikkia

lukematta tai puhumatta siitä:

tekijöiden aikeista, tarkoitusperistä

ja niiden toteuttamisesta.

On ihmisiä,

jotka tekevät musiikkia lähes ammattimaisesti

luovuttamatta levyjään jakeluun.

Tätä nimitetään ei-kaupalliseksi musiikiksi.

 

On varastoja, joissa on satoja koinsyömiä turkkeja.

Niitä sanotaan ei-kaupallisiksi vaatteiksi.

Jos nämä ei-kaupalliset tuotteet ovat "hyviä",

niitä pidetään taide-esineinä.

 

Minä olen taidetta

koska olen hyvä.

Sinä olet taidetta,

koska kukaan ei välitä sinusta.

Hän on taidetta,

koska hän on koinsyömä.

Me olemme taidetta,

koska meitä ei ymmärretä.

Te olette taidetta,

koska ette ole massatuotteita.

He ovat taidetta,

koska ovat ikuisia.

 

KAJAANIN AIKA:

14.9.74.

Nämä mustetahrat ovat

niin pieni osa todellisuutta

ja on niin vähän muuta asiaa

johon mielensä painaa.

On liian vähän aikaa

pienille töille

jotta ne saisi suoritettua,

jotta suuret työt

alkaisivat kypsyä mielen puussa

tullakseen tehdyiksi.

 

Olisi aika lähteä liikkeelle

yksinkertaisilla sanoilla varustettuna,

varustettuna jollain ikivanhalla viisaudella,

jollain vanhalla tarinalla,

varustettuna rehellisellä yksinkertaisella laululla,

jollaisia rehelliset ihmiset

rehellisyyden hetkinään

laulavat - teoriasta piittaamatta -

varustettuna TODELLISEN sijaintimme

leveys- ja pituuslukemilla.

 

Heitä myyttisi selkään matkamies

ja ala nousta.

Ota myyttisi

ja viskaa se hulmuten korkealle.

Ota selvää

sillä kello käy

ja on niin paljon asioita

täynnä.

 

18.11.74        

Kaikki tapahtuminen on vanhenemista.

Isä vanhenee vuoteessaan

äiti rypistyy tyynynsä kätköihin

lapsi kätkyessä huutaa ajan kulumista.

Suo rämettyy, pelto metsittyy,

metsän kätköissä lahoaa kelokuusi

kello kuusi.

 

Tie jäätyy

matka pysähtyy.

Joskus vesisateen on syy.

 

Päivä lyhenee

pullo tyhjenee.

Jokin verkalleen etenee.

 

Ajan virta venhettä vie

minne vie.

Ihmissuku kyntää

kylvää, siementää

lepää

ajattelee leipää

ja reikää.

Ja sitten

maata.

 

Paneutuu pitkälleen

kuin maho lehmä

märehtii ajan kulua

antaen ajan kulua

ja saaden

 

kuluen hiljalleen pois

tai rymisten

kun jytä soi

hymisten

kun virsi soi.

 

Järvi maatuu

joki saastuu

metsä lakastuu

pelto routaantuu

maa suomettuu

myyrä hautautuu

jähmettyneesti hymyillen...

 

1.12.1976        

KEHTOLAULU   

Nyt ilta on pian yö jo saapunut.

Niin moni on jo uneen uupunut.

Ja kohta saa tuo uusi aamunkoi

vaan laulu vanha mieless mulla soi.

 

Pian aamu on, on yö taas mennyt pois,

ja uusi päivä kohta tulla vois.

Kun sitten taas mä työtä tehdä saan,

niin laulu vanha mielessä soi vaan.

 

Kun päivä metsän taakse painautuu

ja illan rauha mieleen laskeutuu,

niin vaivun jälleen uneen uupuneen.

Unesta sulle uuden laulun teen.

 

Jos herään maailmaan mä murheiseen,

soi laulu maata, kansaa muuttaakseen.

Vain työllä kerran toiveet toteutuu.

Näin päivät kiertää yöt kaareutuu.

(Sävel: Kuhmolainen kansanlaulu elokuvassa "Kylä", sanat: IS)

......

 

Tämä maa ei kaipaa rehellistä puhetta

tämä maa kaipaa kaltaisiaan -

tasapaksuisen tasapainoisia ihmisiä

tasapainotaiteilijoita

jotka katsovat koneet kaltaisikseen.

 

Tämä maa on rikottuja koneita

veitikkamaista verotusta,

päivän peiliä

ja kaupankäyntiä

väestönsuojelijan ja soittajan kustannuksella.

 

Tämä maa ei kaipaa soittajia

muuten kuin muodollisesti.

Tämä maa kaipaa isiä

jotka tekevät omat työt ja risat.         

 

Tämä maa on sairas

niin kuin höperyyteen käpertynyt

neljän seinän sisälle tukehtunut

perheenäiti

on sairas.

        

Yhteiskunta huolehtii näistä ihmisistä         

vakuuttamalla

että hän saa sairausvakuutuksen

jos jokin menee överiksi.

 

Kysymys kuuluu:
MITEN SUOJATA SAIRASTA YHTEISKUNTAA
SAIRAILTA JÄSENILTÄ?

 

> Ks. 1.12.1976            KEHTOLAULU

Tää vanha laulu

mulla mieles soi

Mut uusi aamu

unhoittaa sen voi...

Jos mieleen jää

vain vanha muisto tää

niin mieleen jää

mit pitäis häivyttää.

 

3.11.78         TÄNÄÄN

Tänään kuljin

taas samalla polulla

kuin silloin ennen

jolloin kuljin

ensimmäistä kertaa polkua

jota minun aina olisi pitänyt kulkea.

 

Se polku on viittomakieli:

mykkä, ja kuitenkin - polku,

jota ennenkin on yritetty viitoittaa

toisille kuljettavaksi.

 

Kauniit kukat polun pientareella

yön säihkyvät perhossilmät

polun varrella eri suuntiin

aarniometsän tuoksut yli askelten jälkien

vasemmalle ja oikealle.

 

Sivuhaarojen himokkaat virtaukset,

tuulenpyörteet monin houkutuksin

pölisevä hiekka

joka käännyttää katseen pois.

 

Rakastavaisten kuiskaukset

pensaikoissa

aamulinnun kutsuvat huudot

kukkulan takana

kaupungin valot

kajastavat epävarmaa katsettaan

vastaantulijoiden nahkatakkisiin selkiin -

Seireenien laulu männynoksilla.

 

Tammenlehvistä kurkottuvat

viisaat mielipiteet ja ajatukset,

kuusien kärsimysnäytelmästä

alas painunut katse,

koivunlehtien sipinä selän takana,

valittava kuiske

mustasilmäisestä katajikosta

maan rajasta.

 

Harmaasilmäiset oppaat

cocktaillaseineen

luokseen kutsumassa.

Vain polku yksin on karu.

 

Kengät jalassa

eivät neulaset kuitenkaan tunnu samoilta

kuin paljasjalkaisena

jolloin kaiken saattoi sanoa toisin.

Saattoi toisintaa sanoja

joita toistettiin

sanasta sanaan,

runsauden saavista kaatamalla.

 

Toistuminen tuntuu kerta kerralta

yhä merkittävämmältä

mikäli se havaitaan toistuvasti.

Sillä se on

elämän toistuvien johtopäätösten perusta, kallio,

joka on rakennettu jatkuvasta tapahtumisesta

joka pitää kaiken kasassa.

 

Askel toistuu,

polku toistuu

menneet poistuu,

tulevat poistuu.

Suokin soistuu

ja lopulta vain soi

poistuvien askelten alla

yllä tuulen ulvonta.

 

Kuusien korvissa

leimikon lemu

haapojen huuhkajien haukku

revontulet

kuin päivä ilman yötä

valotaulujen tylsistynyt tuijotus yöhön

näkemättä mitään.

 

Autojen päämäärättömän itsetietoiset murinat.

Kieli keskellä suuta

diskojen viehkeät vikinät...

 

Mikään ei toistu

eikä kuitenkaan muutu.

Muuttuu vain se kerta

jolloin kuljen taas samalla polulla

ilman ainuttakaan häiritsevää kiiltomatoa

tietoisena yöstä.

 

24.11.78        

Yritin sanoa,

mutta he eivät kuunnelleet.

Koko ihmiskunnan historian painolasti

repi heitä irti

sanojeni liimasta.

 

Yritin olla hiljaa,

mutta koko ihmiskunnan historiantiedon

painolasti apunaan

he pakottivat minut puhumaan,

repimään itsestäni ulos

katkeria sanoja

limaisia solvauksia

osoitteella:

LÄHIMMÄINEN.

 

Yritin lyödä.

Sen he hyväksyivät täysin...

Sillä se oikeutti

heidät sitomaan minut

historian kahleisiin

varustettuna lapulla:

"Suomalainen mies".

 

Nyt minulla ei ole mitään

mihin liimautuisin -

vain historia.

On kuitenkin:

Se että ihmiskunta yhä etsii ratkaisua

läpi koko historian

vatsassaan kantamiinsa kysymyksiin.

Eikä synnyttämisen aika

ole vielä tullut.

 

Tulee vain ulostettua

tappavaan tahtiin

kysymys ajan hermolla eläville:

"Mitä sylki suuhun tuo?"

 

-----

 

KAINUU

Täällä on hienoja ihmisiä

täällä syntyneitä

jotka elävät huomaamattomina

kansan keskellä

tai tänne muuttaneita

joilla on vielä uskoa.

 

Muut ovat nousukkaita

tai orjia

isäntinään kuuliaisesti perityt tavat         

sieluttomana peritty usko

kädettömänä peritty omaisuus         

sokeana peritty aate.

 

Nämä mesenaatit

eivät olleet täällä silloin

kun Kalevala syntyi.

Ne olivat tulossa -

viime hetkellä

kun se tallennettiin.

 

He ovat tulokkaita

joista piittaamatta

osa kansasta ahertaa

huomaamattaan

- tulokkaiden hyväksi

ja historian painolasti

tekee heistäkin orjia

- huomaamattomasti.

 

On joitakin täällä syntyneitä

jotka tietävät        

mitä oli         

mitä on         

mitä tulee ja         

miksi.

 

Autioituneet kylät

autioituneiden mökkien

itkevät ikkunapuut

kuivunutta pihkaa itkevät pihakannot

naristen itseään runkkaavat vessanovet

pilkallisesti rempsottavissa pihtipielissään

kaatuneet pihaportit

paljastaen itsensä

sameiden ikkunoiden,

kallistuvan navetan

tylsälle tuijotukselle

Paljakan talvisissa kinoksissa.

 

Pääkaupungin taiteilijat

- useat rehellisinä realisteina -

jotkut romanttisine rauniohaaveineen

etsimässä luontoa,

Kalevalaa ja Kainuun korpea,

- jossa työtön salakalastaja

laskee ottokoukkunsa

lannoitteilla ja torjunta-aineilla

kyllästetyn virran suvantoon,

puropahaseen

rannattoman hakkuuaukean keskellä

viimeisiä tonkoja varten

- jossa työtön marjanpoimija kulkee

ojituskoneen rautaisten kannusten jälkiä

kumarrellen etsimässä

viimeistä hillaa, karpaloa ja mesikkaa.

Vain hikikarpalot jäävät jäljelle.

 

- jossa metso - pullonpohja monokkelinaan -

yrittää lukea varoitustaulua

vesakkomyrkytyksestä,

josta mieskuoro ei tiedä mitään

Nälkämaan laulua laulaessaan.

 

- josta taiteilijan ei pitäisi tietää mitään

asettuessaan estradille

esittämään Oravinlammin valssia

mesenaattikaartin vaatima puku päällään

saatuaan luvan flyygelin käyttöön

ja esitettyään kirjallisesti

ohjelmistonsa sekuntiaikataulun.

 

Näin tehdas pyörii...

 

1.1.1979 klo 01.45.

Minun maailmankuvani on selkenemässä päivä päivältä.

Yö yöltä se kirkastavien unien jälkeen

muuttuu valoisammaksi,

vaikken aina ymmärräkään

loogikkojen jossittelua,

suhteellisuusteorian yhtälöitä,

fysiologisten psykologien

syntetisoiduista kemikaaleista

käyttämien sanahirviöiden nimilyhennyksiä,

en loogisten empiristien nuorallatanssia

sanojen tasapainottamiseksi,         

matemaatikkojen numerohelinää,

taivaallisia kassakoneita,

tähtitieteilijöiden äärettömiä suureita,

atomifyysikkojen käsittämättömän pieniä potensseja,

kyberneetikkojen mustia laatikkoja,

ay-poliitikkojen keltaisia järjestöjä,

yhteiskuntatieteilijöiden pseudokausaalisia koejärjestelyjä.

koetilanteiden epävarmoja lopputuloksia,

enkä varmojen alkupäätelmien

lopullista koetettavuutta.

 

Siksi onkin helpottavaa

mennä ja puhua

runon säveltämisestä runoilijoille.

Siksi on vapauttavaa

sulkeutua välähdyksenomaisesti

sisäisen ajatusmaailman öiseen kirkkauteen,

juoda punaviiniä tuttujen kesken,

leikkiä totuusleikkiä epätodellisissa olosuhteissa

olosuhteisiin katsoen

liikaa sivulleen tähyilemättä.

 

Näiden perimmäisten kysymysten äärellä

on kiva kaivaa nenäänsä,

imeskellä hampaanlomiaan/kolojaan,         

raapia persettään,

tai hilsettä päästään tai jalkapohjista,         

kynsiä korvallistaan

tai korvata se hieromalla silmiään

kuunnellessaan

uudenvuoden rakettien räsähtelyä

hajuttomalla pakkastaivaalla.

Hajuaistia ei ole -

vain tupakansavun kitku

vesittyneissä silmissä.

......

 

10.1.1979

Vanha mies käveli öisellä tiellä

näki talon, aitan ja aidan

tuli pihanportista sisään

katseli nousevaa savuhattaraa hetken

öistä taivasta vasten

ja kiitti.

 

Mitä hän sanoi tuo vanha mies?

Hän kiitti öistä ja päivistä

päivien valkeudesta

ja yön sydämestä.

 

Hän kiitti siitä osasta

minkä hän oli saanut

ja siitä osasta,

mikä oli annettu muille.

 

Hän kiitti siitä,

mikä oli toisilta otettu pois

sekä siitä,

mikä häneltä itseltään oli otettu pois

ja mitä sitten

jäi jäljelle.

 

Hän kiitti siitä

että hän oli ollut mukana,

osallisena tässä jutussa.

Hän kiitti aamun sarastuksesta

ja illan lämpimästä nielusta

sekä kesäyön laulurastaasta

kuin talvipäivän kaamoksesta.

 

Hän kiitti sodan kauhuista

nälän ja kuoleman tuskasta

harhanäyistä, harhapoluista

hiljaisuuden harhoista / harhakohinoista

hengen harhailuista

ylhäällä ja alhaalla

minussa ja sinussa.

 

Olin samaa mieltä hänen kanssaan.

Tiemme erosivat

me emme.

Emme ehkä edes tienneet

että näin oli hyvä.

_____

 

Kuka se on, joka tietää

kuka se on, joku tietää

joku uskoo, kuka tietää

joka tietää, kuka se on

sen pituinen se.

 

Alkupitkä Vanha Aatami.

Lopussa kiitos seisoo

niin tai näin.

_____

 

Kun opettelin kastelemaan kukkia

oli huoneessani monta oppi-isää:

Eliot antoi ajatuksen,

Wittgenstein tunteen

Yrjö Kallinen vihan,

Mein Kampf rakkauden.

Raamatusta luin

maan ja taivaan luomasta jumalasta

ja marxilaisuus sai minut uskoon.

Kadunmieheltä keksin kujeet

ja Zenistä vakavan suhtautumisen elämään.

Musiikki opetti minut syömään

ja estetiikka kiittämään ruoasta.

Kybernetiikka lahjoitti minulle seksin

mutta matematiikka vapaan tahdon.

Dualismi takoi päähäni ykseyden,

yksin keksin vain ylpeyden.

Viitasaarella opin tulemaan ja menemään

ja Helsingissä mietiskelemään.

Kainuussa opin kalastamaan...

 

Mutta kun eräänä kuulakkaana kesäyönä

sainkin kalojen sijasta heiniä,

päätin siitä lähtien pitää heiniä kaloina,

tulla elonkorjuupellolta haukea vitaksessa laahaten

ja syödä pakastettua ahvenvitaa

Teräsmiehen soittaessa luomakunnalle kannelta

ja Väinämöisen pyydystäessä rikollisia samanaikaisesti.

 

Hämmenneltyäni selvin päin

näitä kaikkia oppimiani tietoja

uskonvaraisesti joulupadassa

tulin siihen tietämättäni

mihin päädyin - tähän.

Epäilemättä näin oli.

 

22.1.1979

Olen kirjuri.

Tapahtumat kulkevat ohitseni

ja minä rekisteröin niitä - ei -

tapahtumat rekisteröivät itsensä minussa.

Ne pysähtyvät kohdalleni

saadakseen itselleen räjähtelytilaa,

jolloin koen niiden liikkeen,

(sen) kuinka ne etääntyvät

itsestäni poispäin

äärettömän hitaalla nopeudella.

 

Kysyn:

Mikä on tuo kolmisisäkkäinen maailma

joista toinen on äärettömän nopea,

toinen äärettömän hidas.

Ja minä siinä keskellä

vakaana, tyynenä,        

salamanvälähdyksenä hitaammalle aallolleni

kuolleena muumiona nopeammalle aallolleni -

itse keinuen väliin jäävässä tyhjyydessä

kuin iltatuuli hyväillessään puiden latvuksia.

 

Mikä on tuo kysymys?

Mikä on se vastaus?

Kuka on se joka kysyy...

Kysymys räjähtää minusta ulos.

Se on kysymys hitaammalle aallolleni,

ikuisuuteen häipyvälle kantoaallolleni

se mikä... on vastaus nopeammalle aallolleni

joka pyörii, kiemurtelee ja rauhoittuu

kokiessaan hajalleen sinkoutuvan väripalettini

olevaisen vakaana pysymisenä.

 

Jos olevaisen pitkä aalto ei vastaa

se jatkaa olemistaan

ikään kuin mistään tietämättä

ikään kuin kukaan ei olisi kertonut.

Jos olevainen vastaa kielteisesti,

harvenee se entisestään

- vielä kerran -

mikä on minulle räjähdys vasten kasvoja.

Se on vastaus

jonka ydinhiukkanen antaa minulle räjähtäessään.

 

Jos minä kysyn ytimeltä tuon saman kysymyksen...

Jos se vastaa kielteisesti,

se harvenee kuolleeksi viivaksi

ja kuihtuu pois.

Sen vastauksen antaa pitkä aalto.

 

Jos teen tuon kysymyksen molemmille

ja ne päättävät vastata myönteisesti

alkaa elektroni vilkuttaa silmäänsä,

kaikkeus alkaa huojahdella tyyninä maininkeina

ja minä - keinun niiden katveessa.

Korkealla leijun - eikä minulta mitään puutu.

 

Minä olen se muisti.

Minä olen se kalenteri.

Minä olen se kirjuri.

 

Ytimelle olen pitkä aalto

johon se kirjoittaa nimensä.

Ytimelle maailmankaikkeus on lyhyt aalto,

josta se riipii kirjaimensa, sanansa ja tekonsa.

Kaikkeudelle tuo hiukkassäteily on ikuisuus

johon se piirtää toimintansa

ja sen mitä se ei piirrä.

 

Se tutkii minua, hypistelee mieltäni,

on minulle hyvä tai paha

sen itsensä kannalta tai

- minun kannaltani.

Joskus se ottaa minulta voiman

viedäkseen valon pois

antaakseen elämän niille hiukkasille minussa

jotka olen kahlinnut orjikseni.

 

Jokaiselle kuuluu työnsä.

Jokaiselle kuuluu ruokansa.

Jokaiselle kuuluu vapaapäivänsä.

Jokaiselle kuuluu perintönsä.

Jokaiselle kuuluu OSANSA.

 

Olemme kolmisin - sinä ja hän -

vuorotellen...

Nyt elämme sitä aikaa

jolloin minunkin on astuttava johtoon.

Edellinen kausi oli...

en ole varma, kenen...

 

Ehkä maailmankaikkeus lepää

nähdessään ydinten tyynen rauhan.         

Ehkä minä lepään

nähdessäni kaikkeuden tyynen rauhan.         

Ehkä ydin lepää

nähdessään minun hautaavan sotakirveeni

ja nostavan valkean lipun rauhan merkiksi.

 

Ehkä vihdoinkin on aika

unohtaa kuolleet, antaa vihan laantua

ja sopeutua todellisuuteen,

uskoa sopeutumiseen,

uskoa.

 

Usko on meidän sanomamme

niin olevaiselle kuin olemattomallekin

polttaa rauhanpiippu,

lyödä sovinnon kättä

ja kantaa toinen toisiamme

niin myötä- kuin vasta-aallokossa käyden.

 

(Kuva: Vrt. Kalevala: Sampsa Pellervoinen -siemenet)

Nuo kolme sisäkkäistä kahdeksikkoa:

orkidea jonka toinen pää

ottaa äärettömyydestä ravintonsa

ja jonka toinen pää

jatkuu sisälle sisäavaruuteen,

vastaikuisuuden siemeneen,

josta kasvaa uusi kämmekkä,

siemeneen joka syntyy

juurien äärettömyydestä

alkuvalon loputtomuudesta

ja uskon kasvavasta ikuisuudesta -

uskon, joka luo siemenelle vastasiemenen,

mikä puolestaan haluaa yhtyä

sisäisen äärettömyyden ja tyhjyyden liittymäkohtaan,

sinne missä yhteen teippaajana

on keskimmäinen Ääretön;

valo.

 

Valo joka luo

perhoset, mehiläiset

yhtymistä toteuttamaan.

 

Kysymys ja vastaus...

Eikö tyhjyyteen, valoon kurkottava emilehti

ole kysymys,

joka oikein asetettuna ruokkii juuria ja maata

tehtävänsä suoritettuaan?

Eikö oikein asetettu kysymys

merkitse talven tuloa,

kun siemen on kypsä

kukan kuihtua pois?

 

Eikö siemen ole uusi juuri

uudessa maailmassa,

uusi äärettömyys

joka huokuu lämpöä

kesäprinsessan astua sisään

ja herättää nukkuva prinssi

kasvamaan yhdessä

erilleen.

 

Eikö talven pimeys ole voima,

joka johdattaa sisäiseen valoon?

Eikö kesäpäivän kirkkaus ole valo, voima,

joka poistaa ulkoisen pimeyden

joka johdattaa näkemään sisäisen pimeyden

ja erottamaan sen

pimeyden voimista pois.

 

Eikö emilehti ole kukan toinen juuri

ilman tuulisessa hetteessä,

josta hede kerää voimansa

päätyä maaemon valoon ja lämpöön

noustakseen mietiskelyn jälkeen taivaaseen.

 

MEIDÄN TEHTÄVÄMME

ON MUISTAA

JA SUOJELLA

TÄTÄ KAIKKEA.

 

10.3.1979

Ukko ja akka, pihamaa

lumipälvien alta paljastuva

kostea ruohon hautausmaa

hämärtyvä, kostea lumipälvien peittämä

yhteiselämän myötä- ja vastamäki,

jonka juurella järven jäinen selkä

ja vielä kauempana entiset riistametsät

tai hakkuuaukeat vastarannan mäenrinteessä

ja rinteen takana

- ikään kuin elämän myötäjäisenä saatu -

liittonsa alati uudestaan solmiva

täysikuu.

 

Pellot lumipälvisine lantakasoineen

Sarat - ojat - kuin oiotut pakettinarut

muistona

koskaan saamattomista lahjoista

muistona

koskaan saamattomasta rintamamieseläkkeestä

sydänmaan asukkaalle

sydänmaan rintamaiden asukkaalle

rajaseudun asukkaalle

ja rajan taakse jääneelle

elävälle tai kuolleelle serkulle.

 

Keltasirkut eivät vielä ole saapuneet,

koska on vasta varhaiskevät.

Kuivatetut saunavastat muistuttamassa

menneisyyteen muuttaneesta menneestä kesästä.

Ajan virta lipuu hiljakseen.

Tammukka ei tuiki.

 

Vanhan maailman loppu tekee tuloaan.

Sen synnytystuskien huohotus

kuuluu jo radiossa,

sen lapsen kirkuna

kuin television uutiset.

Mikään ei palaa ennalleen.

 

Tämä kaikenkäsittävä muutos

tämä käsittämätön

käsitteiden, sympatioiden ja antipatioiden myllerrys

vaahtokumipatjoilla

jossain patiolla.

Tämä kaikenkäsittävä pysähtyminen,

työn pysähtyminen

voimatta oikein pysähtyä ajattelemaan

työttömyyden

- baareja keskikaljoineen ja sanomalehtien selaamisineen -

työllistävää vaikutusta.

 

Pysähtyminen miettimään

kun ei oikein ole sitä mitä miettiä

muuta kuin sitä

että kaikki on pysähtynyt jotenkin

kuin kuunkalpeiden ennakkoaavistusten vallassa

miettimään sitä mitä tuleman pitää.

 

Rakkaus on kuollut.

Jäljellä on vain rujo kannokko

lumipälvien keskellä

ja vanha umpeen tuiskunnut hiihtolatu

sauvaparin jäljet

ja kauempana toinen latu

johonkin toiseen suuntaan.

 

Jääpuikot kaatuneen halkopinon nenässä.

_____

 

MIKÄ ON TÄMÄ MAA?

Mitä sanottavaa on tällä ajalla,

joka nostaa vettä mitääntekemättömyyden avannosta

kantaakseen sen unohduksen jääkylmään aukkoon

vapautettujen toiveiden selkävesillä

jäätyneen reenjalaksen jäljen kulkiessa ohi

jonnekin.

 

Työ, puurtaminen,

uurastus vanhoilla         jäljillä

pillit soiden, kellokortit kilkkuen

työajan päättymistä,

paluuta mitäänsanomattomuuteen

hälinän keskeltä - toiseen [hälinään].

 

Mitäänsanomattomuus -

kun hyvät päivät ovat toistensa kaltaisia

mykkiä huomenia,

jotka eivät kuulu vieraille,

jotka vieraantuvat toisistaan

ennen kuin ovat edes päässeet tutustumaan.

 

Suitsin taltutetut,

kuolaimet suussa lausutut tutut fraasit

ilmaisemassa vierautta,

sitä mikä on joskus syntynyt

tuttavuuden jälkeen

ja joka on, pysyy

ja toivottaa huomenpäivän tulon

entisestäänkin vieraantuneemmalla äänellä

luotaantyöntävillä eleillä,

jotka ovat samat

yhteiskuntamuodosta riippumatta.

 

Katkeruus siitä

että on opetettu uskomaan

katkeruuden oikeutukseen

tosiasioiden tukemana.

_____

 

Mitä sanomista tällä maalla olisi

johonkin aikaan odottaville,

työkyvyttömille ukolle ja akalle,

isälle ja äidille,

miehelle ja vaimolle,

tytölle ja pojalle,

veljelle ja siskolle?

joiden jäiset pihamaat risteilevät päämäärättömiä latuja,

joiden kohmettuneet kädet kaatavat vettä saavista toiseen

matkaradion, kellokortin

konemaisella ajatuksettomalla täsmällisyydellä

kumoon kellahtaneen kuun kalpeassa hämärässä -

joiden jäätyneet sanomalehdet

pyöriskelevät mitäänsanomattomasti talvitietä pitkin

yli, ohi lumipälvisten lantakasojen,

joiden rahaksi muuttuneet, mykät hakkuuaukeat

soluvat hiljalleen kantabaarin levyautomaattiin

herättäen kahlehdittuja muistoja

työstä, vapautetuista ylösnousseista eläkkeistä,

maksamattomista osamaksuista,

lyhentämättömistä lainoista

lumihiutaleen lailla nousevista ja laskevista koroista,

kuluneista kengänpohjista.

 

Tämä kevättalven yöksi muuttunut ilta

viettää omaa muistojuhlaansa

kantamalla kysymyksen

seuraavalle vastaukselle -

huomispäivälle.

 

16.3.79        

- Olen vahvoilla Kajaanissa:

Eilen kaupunginjohtaja vihasi minua,

kulttuurisihteeri ylisti minua tänä iltana,

ja huomenna TE luulette pystyvänne päättelemään

heistä molemmista jotain - ihmisinä,

vaikka minä en pysty...

 

Mitä on nähdä joku ihmisenä?

Se on näkemistä

se on kuulemista

se on kosketusta.

Tai sitten se ei ole mitään näistä.

Tärkeintä on havaita ihmisyys silloin

kun ei näe kun ei kuule

kun ei ole mahdollista koskettaa.

 

Ihmisyys mitataan juuri silloin

kun he ovat kaukana, tavoittamattomissa,         

kun ei voi nähdä, ei kuulla, ei koskettaa.

 

Ihmisyys - silloin kun se ei voi koskettaa -

on SATUTTAMISTA.

ja sekin on - ihmisyyttä.

 

Se on puhumattomuutta silloin

kun pitäisi puhua - laukata hiljaa...

Se on koskemattomuutta silloin

kun pitäisi koskea.

Se on näkemättömyyttä silloin

kun pitäisi nähdä.

 

Ihmisyys on tuon ristiriidan tiedostamista.

Se on tiedostamista

joka on kärsivää tiedostamista

puolin ja toisin siitä,

että asioiden pitäisi olla toisella tavalla

kuin mitä ne ovat nyt

mutta jota ne eivät suinkaan ole.

 

Tämä on ensimmäinen tajunta.

Tämä on ensimmäinen havainto

ihmisenä olemisen umpeutuneella, olemattomalla tiellä...

 

Olen ollut huono ihminen siinä suhteessa

etten ole sopeutunut tähän normaaliin maailmaan.

Olen ollut hyvä ihminen siinä mielessä

etten ole sopeutunut normaalisti tähän maailmaan,

vaan olen kohottanut hiljaisen huudon,

joka huomenna on oleva äänekäs huuto

niiden puolesta,

jotka ovat olleet hiljaa,

kärsineet hiljaa,

jotka ovat tunteneet jonkin olevan pielessä,

mutta joilta on puuttunut ääni

ilmaista tämä sanoma.

 

Minulla on ääni,

minulla on tahto,

minulla on voima

purkaa kaikki tämä sanoiksi,

koska elän hiljaisessa sanattomuudessa

miettien miten kaikki tämä pitää pukea sanoiksi.

 

Minun sanani ovat epälaki.

Ne ovat laittomuus itse -

tuo suuri Perkele,

koska ne puhuvat siitä         

MITEN EI PITÄISI OLLA

miten ei saisi olla

miten ei näytä olevan

JA/VAIKKA KUITENKIN ON.

 

Minun laittomat sanani

ovat uuden maailman EPÄLAKI,

koska ne synnyttävät vain epäilyä,

koska siten ne synnyttävät elämää,

ajattelua siitä miten ei ole -

mutta kuitenkin: miten on,

jos me sen näemme lopultakin

olevan oikein...

 

[Jatkuu osassa VIII: 21.3.1979 (HAUTAKIVI)RUNO]


Koti » Päiväkirjat » Runot A 1963-1981 » Runot VII 1974-16.3.79