Runot XI 1980-28.7.80

[Runot XI 29.3.1980 - 28.7.80]

29.03.80 - lauantai-ilta Kajaanissa

Sävelet nousevat ja laskevat toisten pysyessä paikallaan.

Sävelet kuuluvat toisten ollessa kuulumattomia.

Jotkut sävelet puolestaan ovat ajoittain kuulumattomissa

- toisten täyttäessä tyhjän ajan.

 

Tilaa ei ole - sisällä... ei ole tilaa

korkeille ja matalille äänille samanaikaisesti.

On vain keskialueen vuorotteleva kuuluvuus ja kuulumattomuus

taustalla olevassa ajoittaisessa tilassa,

joka on jossain sisällä - sisätiloissa -

ilman selvää yksiselitteistä paikkaa.

 

Mutta matalat vinan äänet löytävät tiensä sisätiloihin.

Ne möyrivät molemmilta sivuilta sisään,

katselevat ympärilleen,

laskeutuvat alas laaksoihin, 

nousevat kukkuloille hidastellen kulkuaan,

ottaen vaikean paikan uusiksi

- oppiakseen käymään sisälle

väistämättömällä varmuudella.

Ryömivät ruohikossa,

joka kasvaa polun peittävää rikkaruohoa;

suhinaa, katkeavaa suhinaa, napsetta,

yskimistä, askeleita, hipaisuja,

erilaisia asiaan kuulumattomia paikkoja

ja vääristyneitä aikoja...

 

Kunnes polku leviää yhtäkkiä kentäksi:

Kaikki erottuu selvemmin

ja eri paikat alkavat kisailla keskenään.

 

Piirileikki, jossa kukaan ei aja toistaan takaa.

Vain sävelet kilpajuoksua keskenään

sivustakatsojat huudahdellen välikehotuksiaan,

tasainen maiseman aikarauta tahtia takoen,

kanjonin molemmilla puolilla vuoret,

soittimesta tuleva lapsen itku,

palosireenin ulvonta,

rauhoittavat kehtolaulut,

edestakaisin pomppivat Hamletit, Peer Gyntit,

pelokkaat baletin pellet,

vuorten kolot ja onkalot,

keijukaisten sudenkorentotanssi,

katsomossa tuijottavat metsäneläimet,

areenoiden marttyyrit

läpinäkyvillä seinillä riippuen -

tiimalasit taustalle liimautuneina.

 

Teatteriyleisö - kuin itse todellisuus -

seuraamassa totuudenmukaista tapahtumaa

ajan muuttuessa kelloksi...

Rauta-ajan etsiessä perillistään,

metallista paimentorvea,

joka mittaisi aikaa

siitä, kun kutsu esitetään,

siihen kun porsas tulee kotiin.

Mitaten ajan lisäksi sitä,

mihin on pätevä.

 

Olenko pätevä ryömimään sävelten mukana

heinäkuisessa viljapellossa,

nostamaan välillä pääni

yli heilimöivien tähkien -

tarkkaillen pellon takana sulkeutuvaa metsää

ja sen synkkiä salaisuuksia?

 

Olenko pätevä häiritsemään tätä näytelmää

omalla olemassaolollani?

Mustan villiheimon sotarummut alkavat kumista

kellanvihreän pellon laidassa.

Lapsuuteni sarjakuva-kuvajaiset

alkavat lähestyä minua

soikeine kilpineen -

ilman sanoja - maata pitkin.

Omia sanoja vain - ilmaa pitkin

musta iho kuumuutta hikoillen.

 

Lähtöpillin kimeä vihellys:

Juoksevat, maata tömistävät askeleet

peltoa pitkin, tehtaan sisäpihan poikki,

ylös katkeruuttaan karjuvia kiviportaita,

Historioitsijan seuratessa jälkikäteen,

kuinka kaikki tapahtui

ja miten sivustakatsojat pohjustivat tilanteen.

 

Musiikki on kieli,

joka puhuu suorin sanoin -

ilman sekoittavia abstraktioita -

kertoen vain sen,

mikä on samaa,

mikä eroaa ja lähtee omille teilleen,

mikä pyrkii erottamaan nämä toisistaan,

mikä uudistuu,

mikä järjestyy -

ehkä epäjärjestykseen päätyen,

mikä ilmaisee onnea -

tai onnen vastarantaa.

 

Kyllästyminen vanhaan olotilaan

kiihdyttämällä olemassaoloaan

kokeillen eri paikkoja eri korkeuksissa

pysähtyen matkalla ihailemaan maisemia

alhaalla laaksossa kulkevine karavaaneineen.

 

Musiikki -

on kuin seurailisi vastarannalla seisovaa muukalaista,

joka odottaa suoritetuksi haaveilemaasi liikettä

- kääntäen ehkä hieman päätään

saaden sinut suorittamaan aikomasi liikkeen,

jonka hän aavisti (olevan tulossa) päätään kääntämällä

ilman näennäistä syytä...

Mutta sillanrakentajat ovat työssään.

Vakaasti vähenee vesi ja lähestyy pohja(a).

Pikkukalat sukeltavat ohi kohonneiden patojen.

Tanssi joen matalalla hiekkapohjalla

humisevan harjun välissä.

Haihtuvat vesilätäköt litisevät

ajelehtiessasi paljain varpain niiden yli ja lomitse

lammaslaumaa huhuillen

koska vesi ei enää puhu.

 

Mitä onkaan tämä kaikki?

houkuttelu, epäröinti ja muut seikat,

jotka itseään toistaen

kuivettuvat hiljalleen Pysyviksi Asiaintiloiksi.

 

Aurinko laskee,

metsäneläimet käyvät yöllisiin puuhiinsa.

Kanukka painaa päänsä alas,

ristilukki kutoo viimeisen limaisen helmiäissiimansa,

yökkö alkaa pyytää paarmaa.

 

Viimeiset auringonsäteet mustien puiden lomasta.

Öisten ikkunoiden vihainen voodoo,

metsän keijut ja kannot,

menninkäiset ja päivänsäteet

alkamassa viimeistä leikkiään.

 

Taustalta kuuluu huilu.

Huuhkaja huokaa.

Joku olematon sekoittaa hetkeksi kaiken,

kunnes huojunta lakkaa

ja kaikki piirtyy paikoilleen

kuin silkkikude kankaan lomassa.

 

Nyt ilta on, metsän takaa nousee kuu.

Jo armaan kasvot tummentuu.

Ei liiku lehti, vain lintu lehahtaa

pois yön syliin joki(n) uinahtaa.

 

En haluaisi kirjoittaa tätä.

Kuitenkin sanelen hiljaisena aikojen saatossa

kertoen lapsille, miten helppoa on nukahtaa,

kun ei muista syntymäänsä.

Satakaksikymmentä elämän täyttämää sivua

tulvillaan kyyneleitä,

jotka on itketty toisilla silmillä,

vuodatettu toisille poskille,

nielty ilman välikäsiä (välikäsien kautta?),

kuivatettu kokemusten lähteet,

naurettu haiseva heinä...

 

Miksi tämä kaikki?

Jotta eksyneet löytäisivät tien,

jotta pääsisin aloittamaan sitä polkua,

jonka muut tulevat tallaamaan kuljettavaksi

sivulla kävellen

kuin siipi joka kannattaa.

 

Kannattaa uhrata elämänsä

löytääkseen öisen käytävän pohjoisessa,

jossa on hyvä olla,

koska yö on lämmin valoisana kesäyönä,

jolloin keltainen ja musta

solmivat liiton keskenään,

jolloin lintunen on vaiti

eikä kala hyppää.

Laulurastas vain soi.

 

Kannattaa laukaista portinpielensä lukot,

mennä kylään, kutsua karja koolle

ja erottaa vuonat kanoista,

vuohet lampaista,

lampaat susista.

 

Mitä onkaan tämä jokeltelu

itsestään selvien asioiden seassa?

Pitäisi uskoa, että kaikki kasvaa tällaiseksi,

että kerran sanottu on ymmärretty,

vaikkei sanoja ehkä sitä vielä tiedä,

vaan painaa päälle sinnikkäästi

kuin ei vielä olisi sanonutkaan mitään.

 

En haluaisi kääntää tätä pois omasta kielestä,

sillä raskas on taival painavalla sanalla:

Kärsimys omasta liikalihavuudestaan,

kun on saanut paljon ja antanut vähän,

hamunnut paljon, saanut paljon -

raskimatta kertoa kaikkea ulos itsestään - edes kotona -

astuessaan sisälle rakkaaseen majaan lämmityspuineen:

syli täynnä sanoja,

joita ei voi heittää pois,

koska kukaan ei saisi kiinni.

 

Väsymys laskeutuu mieleeni.

Olenhan tehnyt tämän matkan

niin monta kertaa ennen.

Antiikissa ja pian sen jälkeen

ja sitten taas yhä uudelleen,

kunnes on tultu tähän hetkeen,

jolloin kaikki on toisin,

kuin silloin ennen.

 

Nyt on kaikki toisin

kuin aikoja sitten häipynyt puhe,

joka yrittää tarjoutua uudelleen kuultavaksi

eksyttyään ajan uuvuttavassa labyrintissa

ulospääsyä etsiessään,

paikasta toiseen.

 

Toiseen paikkaan halajaa mieli.

Kulkee uupuneena aamun ja illan väliä

välinpitämättömänä kaikesta turhantärkeästä,

joka nielee tarpeettoman.

 

Miten kaunista onkaan kaipuu,

kun se ei kohdistu mihinkään eikä kehenkään,

mutta ei sure myöskään saamattomuuttaan.

 

Kaipuu, tarve sanoa jotakin - sen jälkeen

kun on sanonut niin paljon pahaa

saanut niin paljon - ja saa -

ja saa vielä pian kohta:

Yhä uudelleen ja uudelleen

kokemusten kultaiset nuolet

suorittavat tyynesti akupunktiotehtäväänsä.

Kuinka kauniisti ne toimivat!

 

Suoneen iskee sävelen säilä.

Rumpuun lyö vasara.

neuloja kutoo neulettaan,

äimä paikkaa verkkoa,

viisas kiinnittyy vipuun

perinnön sanellessa tavan.

 

On surullista kirjoittaa kaikki muistiin,

kun niin paljon on vielä tulossa.

Ja niin paljon tulevaisuuden armotonta odotusta,

joka ei poistu menneisyyden tarkalla kirjaamisella

eikä tulevan tulemisen keskeyttämisellä.

Sillä kehä on kiinni,

eikä portti ole vielä auki.

 

On vain unohdettava se,

mikä äsken oli tärkeää

ja annettava lauseiden tulla

sisälle ja sisältä pois,

hakattava mykät vuoret auki

laaksojen avautua,

taivaan näkyä läpi.

 

Hakattava puuverhot pois,

satuloitava unien ratsut,

katsottava korkealle yli aukean vaaran,

syöksyttävä eteenpäin synkkään metsään,

laukattava läpi viidakon

maiseman vilistessä kupeella,

etsittävä niittyaukeat ja yksinäiset heinäladot

sinertyvässä kesäillassa,

juottaa hevonen,

lähtiessään jo tietää,

mitä tehdä.

 

Täällä korvessa on kaiken keskellä,

jos korvat kuulevat

kesken kaiken myös kaukaisia ääniä,

jotka kantautuvat ääriltä -

olematta poissa.

 

On hiljaisuutta

täyttää kuulonsa millä haluaa,

sillä kaikki on läsnä, hiljaa.

Hiljainen mietteiden myyrälauma

soisen puron penkalla:

ensimmäinen edeten edellä,

viimeinen perässä vikisten

vaeltamassa kohti tuntematonta päämäärää,

säikähtäneenä päämäärättömästä häiritsijästä,

joka ei sattunut paikalleen.

 

Oikein virittäytyneet aaltopituudet

tekeytyvät huomaamattomiksi

tarjoten yhteyttä

yhteyttävillä samankaltaisuuksillaan

muistuttaen olemassaolostaan

vain olemalla vaiti

vain viestiä vieden mykkänä -

ääneen sanomatta mitään.

 

Miten hiljaisina soivatkaan sävelet.

Miten erehtymättömästi ne kulkevatkaan

alusta loppuun oman tiensä -

päästä toiseen,

korvasta korvaan,

kädestä suuhun

perseet olalla...

 

12.04.80

Digannu, digannu, digannu...

Huomasin itseni hokemassa tuota fraasia,

joka paljastaa itsestäni aika paljon.

Mä olen niitä miehiä,

jotka on joko digannu,

tai eivät ole sitä tehneet.

 

Kauko Kuosma* istui tässä pitkän illan.

Ja hän on digannu ehkä joitain asioita.

Ja joitain asioita ei kukaan ole digannu.

Näin diggaamisesta tulee jotain,

joka on ikään kuin tärkeää.

 

Vaikkei se ole niin tärkeää.

Omapahan on onneni.

Ei ole niin tärkeää,

että joku ymmärtää tätä.

(* Pianisti Kauko Kuosma oli säveltaidetoimikunnan puheenjohtajana 70-luvulla.)

  

25.04.80 klo 05.40

Aamu valkenee

ja maailma alkaa herätä

teräksiseen kukintoonsa

raudan ja roudan yöstä.

 

Menninkäiset ja menneiden aikojen hirmut

kaivautuvat kätköistään esiin

ryhtyen valkeuden lukemattomiin töihin -

tuhatjalkaisiin ihmetekoihin.

 

Yön musta tammi on kaadettu.

Lukemattomat pedot ryömivät rungon alta

sekä lehvien seasta

kiemurrellen kohti ensimmäistä päivänsädettä

loistaen kelmeää kalpeutta

pitkään nukutun ikuisen yön jälkeen -

silmät sokeudesta häikäistyneinä,

katse sameana,

vihreät iirikset kuin rukiin tyhjä tähkä,

menneen, olemattoman kesän akanainen muisto.

 

Multaisten suiden tiukat viivat

pistävät esiin oksien lomasta.

Kynnet neulovat kaarnaa.

Sipsuttavien askelten samettimainen kosketus

vastajärsityn nilan pinnalla.

 

Eron hetki on lyönyt vetää selvä punainen viiva

pimeyden ja valkeuden,

menneen ja tulevan väliseen vesijättömaahan,

vallittaa kannasten suojahaudat,

ummettaa lammet ja lätäköt,

kuivattaa vedenjakajat,

puhkaista harjujen moreenisydän,

tukkia salmien suut,

kaivaa gneissiset kanjonit,

madaltaa maasälpäiset maanselänteet,

räjäyttää kosteat graniittiluolat,

lohkoa ja louhia ikivanhat laavakraaterit

kuun katsoa

kivettyneenä kauhusta.

 

Kaatuvan puun kuolinkorina

sekoittuu suihkumoottorien vapautta viiltävään ujellukseen.

Kirskuvat ydinkuidut parahtavat murtuessaan.

Maa narskuu

putoavien juurten hieraistessa

mukulakivien niljakasta hiekkamultapintaa.

Tanner jymähtää

taivaan jaellessa summittaisia kirveeniskujaan,

pallosalamoiden maannuoliaisia,

ukon mittavia vaajoja

rikinkatkuisten aarnivalkeiden sekaan.

 

Saaret vajoavat mereen,

meret synnyttävät saaria

tulisen laavan ja pikimustan savun kihistessä

kiehuvan veden kurimuksessa.

Geysir syöksee höyryisen hengityksensä taivaalle.

Alasammuttu pommikone

syöksyy yksinäisenä kelluvaan jäävuoreen.

Tulisienet kasvavat taivaisiin

meteoriittien synnyttämistä kraatereista.

Öljyporien moskiittokärsät

tunkeutuvat vedenalaisiin mannerjalustoihin

imien mustaa verinestettä.

 

Kaivosporien akupunktioneulat

hiertävät yhä syvemmälle

kyseenalaisessa maanparannustyössään.

Metsää parantavat myrkkysuihkut

levittävät iljettävää hajuaan kiville ja kannoille -

tuo sulotuoksuinen myski,

joka houkuttelee maan pienimmät kisailuun

kuoleman kanssa.

 

Ydinräjähdysten jälkeiset

entisten ihmisolentojen varjot

talottomien kaupunkien varjottomilla kujilla

lasittuneissa seinämuureissa

tyhjiksi kiehuneiden muuripatojen kupeilla.

 

Saunasirkkojen enkelikuoro

sirittää olemattoman laulunsa

uudelleen tulemattomaan aamuun.

Sarvijaakko ei herää.

Ruusuprinsessa nukkuu ikiuntaan

nuput kuihtuneina (kuolleesta rakkaudesta).

Liikkumaton sateenvarjo peittää maan

ja kaatuneen tammen.

Vain tieteiden teema

vaeltaa korkeuksissa soiden -

etsien paikkaa mihin pudota.

 

Pesäpaikkaa ei näy,

sillä rauhankyy on syönyt

kaikki kymmenen munaa

ja oksentaa verta

sapelit silmissä.*

* > Ks. Intiasta tuomani seinäjuliste, jossa oli kyseisen näköinen kuva!]

 

2.5.80 klo 03.30

Yön äskeinen täysi syli

on tyhjentänyt pimeytensä pois

arkiaamun ensimmäisten rekka-autojen vietäväksi.

Jäljellä on alastoman kevätaamun valju vaaleus

ja minä alastomana

kirjoittamassa tätä riisuttua tekstiä

aamukolmelta jalkalampun kelmeässä loisteessa.

......

Ei ole enää yhtään tahtia sävellettävänä

Kalevala-sarjan toista osaa.

Kaikki on kirjoitettu.

Tammi on kaadettu

ja sävelet ovat pölähtäneet tiehensä maailman tuuliin

mustien neulaspöheikköjen syvistä kätköistä.

Pimeyden valta on käännetty uudeksi pimeydeksi.

Vaskinen mies on mennyt pois.

Hävinnyt kuin taivaan tuuliin

kertomatta yhtään minne matka.

 

Joka ilta kasvaa yön tammi

levittäen tumman oksistonsa maailman peitoksi.

Päivä päivältä kasvaa hengen pimeys

levittäen rakkaudettoman synkkyytensä

heikkona lepattavan järjen valon ylle

rakkaudettomassa maailmassa.

 

Joka aamu tulee vaskinen olematon mies

täynnä kalpeaa kajastuksen hohdetta

kasvaen lopulta niin suureksi,

ettei sitä enää erota.

Antaa ihmisille pienen mahdollisuuden

etsiä tietoa päivän ajan,

koska tietoa ei osata etsiä - yöllä.

 

Kuitenkin kaiken pitäisi alkaa pimeydestä.

Pitäisi alkaa tulla tietoiseksi pimeydestä,

avata silmät näkemään sokeus,

suunnistaa erehtymättömät askeleensa

hämärän härmäisille sivureiteille,

luoda pimeyttä luotaava katseensa

lukemattomien sivupolkujen hämärään,

unohtaa säännöt

ja aloittaa säännöistä poikkeamisien

poikkeuksellisten polkujen tutkaileminen,

laatia uudet säännöt,

keksiä peli,

jossa ei ole poikkeuksia,

jossa poikkeus on sääntö,

jossa sääntönä ovat poikkeavuudet

edellisistä pelien säännöistä.

 

Nuo monet erilaisten tunnetilojen täyttämät hetket.

Kun vihan ja katkeruuden kuusi alkaa kasvaa

ja levittää mustat siipihaaransa mielen ylle,

täyttää juuristollaan ajatusten maaperän

estäen kaiken muun kasvun.

 

On niin vaikea löytää metsuria,

joka kaataisi tuon kaikkialla olevan

ja juuri siksi näkymättömän puun

joka vääristää ajatusmaailman,

muuttaa kaikkeuden sysimetsän siimekseksi,

kunnes se kaadetaan pois kolmella sivalluksella,

parittomalla lukusarjalla,

joka joka toisella kertaa alkaa ikään kuin nurinpäin

tehden tyhjää kaikesta

ja sitten taas

tyhjästä kaikkea

oikein nurinkurisesti

nurin ja oikein.

 

11.07.80

Kaipaan syksyä,

sen sinisiä pakkasaamutaivaita

kellastuneen suokoivikon yllä.

Lehdet tipahtelevat

ja punainen on puolukan marja.

itikat ovat kuolleet pois.

Lintu ei liverrä,

musta on joen uoma.

Hiljaiset porolaumat

suon keltaheinäisellä laidalla.

 

Yöllä vaeltaa kuu

musteisella taivaalla

pilviä pyyhkien,

kunnes kylmä aamutuuli lakaisee taivaan

ja taivaanranta punertuu samanaikaisesti

punertuvan pihlajanlehden kanssa.

 

Koskessa kala ja mies käyvät kamppailua

kuin yhteisestä ymmärryksestä.

Kumpikaan ei puhu.

Eikä kukaan ole yksin.

 

Voi tuota hiljaisen ymmärtämyksen kiirastulta,

joka polttaa,

kunnes on tartuttava toimeen.

 

16.7.80        

"EROTESSA"

Jonkin asian kaipuu

pukeutuu mustaan kaapuun

tekeytyen pikkuhiljaa näkymättömiksi

ja kuihtuen lopulta pois.

 

Haihtuvainen on maailman usva,

kun kesäinen yö

tekeytyy vähitellen näkymättömiksi

päivän sädeneulasten puhkoessa pikku hiljaa

hämärän leijuvia kastepisaroita,

jotka hajoavat ja tipahtavat kuin kyynel

vierähtäessään olemattomalle poskelle

hiljaa

tuntematonta säveltä laulaen.

 

Haihtuvia ovat kastepisaroiden kyyneleet

kohotessaan utuna maaemon vihreiltä poskipäiltä

ilman lintujen säestäessä hiljaa,

kuulumattomasti laulaen,

äännähtämättä

kuin aamun olematon tuulenhenkäys.

 

Olematon on sen merkitys,

mikä on kuihtunut sen jälkeen,

kun on ensin haihtunut,

jota ennen on kasvanut täyteen mittaansa -

jonka kaiken tapahduttua kerran

on lakastunut

ja vajonnut hiljaa

maaemon kostean silmän alle

ilman äännähdystäkään.

 

Loputon on tarina kaikesta olemisesta

ja olemattomasta

ennen kuin lopullinen selvyys

näiden kahden asian välille

on kehkeytynyt

kyyneliä itävässä mielessä.

 

Lopullinen on lähtö

silloin kun se muuttuu

lähtemättömyydestä lähdön aavisteluksi,

lähdön kaipaukseksi,

lähdön suunnitteluksi

ja lopulta loputtomaksi lähtemiseksi

takaisin alkulähteille,

mikä ilman toistumistakin kestää ikuisesti -

niin kuin loputon,

alati jatkuva pilvitaivaan itku

jossain,

jos ei täällä.

 

Kun lähtö on lopullinen,

kun se muuttuu

lähtemisestä matkalla olemiseksi,

on kaikki sen jälkeen pelkkää alkamista,

joka toistuu

mutta ei kestä kauan.

On totuteltava kompuroimaan

uusia ajatusuomia,

on opittava muuttamaan rakkaus vihaksi

ja viha rakkaudeksi.

On ymmärrettävä tämä muutos,

ja ymmärrettävä,

ettei tämä muutos ole lopullinen,

mutta että se kestää

jonkin aikaa.

 

On niin kummallista,

miten monet kyynelehtivät

ilman eroa.

Ja kun ero lopulta tulee,

he eroavat hymyillen tai nauraen,

ikään kuin ero ei olisikaan lopullinen,

ikään kuin kaikki olisikin vain leikkiä -

tapa herättää

ja kerätä huomiota puoleensa.

Ja kun ero tulee,

lähtee se liikkeelle

kuin säikähtäen, kuin vahingossa.

Ja sitten kaikki on yksinkertaisesti ohi.

 

Ohi on tämä vaivalloinen taival

TÄLLÄ TAVALIA ihmisten parissa käveltynä.

Se mikä on muuttunut menneisyydeksi,

ei enää ansaitse menneisyyden nimeä.

Se riistetään pois;

niin kuin isänsä kieltänyt ei ansaitse isänsä nimeä.

joka riistetään pois -        

kuin petturilta petos,

joka estetään toteutumasta

tai kuin totuus,

joka ansaitsee vain valheellisen nimen.

[...]

Kuinka loputtoman pitkämielinen onkaan yö,

kun se antaa kyyneleensä tipahdella ja kuivua

ilman mitään näkyviä päätöksiä,

ilman ehdottomia vaatimuksia.

Kärsivällisesti odottaen,

että eksyneet löytäisivät kotiin  -

kyynelten alkulähteille -

sinne mistä etsivä löytää

ilon ja surun.

 

Voi noita ihmisparkoja, poikia,

joiden ensimmäinen harha-askel on ilon päivä.

Toinen annetaan anteeksi katumusviikolla

ja kolmantena soi tuomiopäivän pasuuna.

 

Voi noita ihmisparkoja,

jotka eivät ole oppineet kostamaan

isien ja äitien pahoja tekoja

kolmanteen ja neljänteen polveen

ennen kuin nyt -

tänä valaistumisen päivänä,

josta lähtien

hulluuden on alettava kääntyä viisaudeksi,

jonka syvyys on loppumaton,

jota täysikään ei voi ammentaa tyhjiin.

 

Voi sinua ihmisen poika,

lapsi, peipponen, kreivitär ja prinsessa.

Mitä olet tehnyt taruillesi

muuttaessasi ne todeksi?

Kun suru on suuri, nääntyy itku

ja jäljelle jää vain hämmästys.

 

Loputon pisaramietteiden lammikko

ilman vettä,

kuin kuivuutta uhmaava syvänne,

kolo, maan rako,

joka on ja pysyy,

vaikka vesi on kaukana.

 

Oli niin paljon anteeksiannettavaa

ja anteeksipyydettävää

ettei surultaan ehtinyt murehtimaan sitä,

mikä jäi tekemättä.

......

Ei.

Ei tule itku

jälkeen jätetyn karujen ripsien alta.

Itku tulee sieltä,

missä elämä jaotellaan

itkettäviin ja itkuttomiin itkuihin,

sieltä, missä ilo on sidottu aikaan

niin kauan kun sen uskotaan voivan olla ikuista.

 

Niin makaavat ihmisen pojat

onnellisissa haaveissaan Paratiisista,

joka näkyy sateenkaaren tuolla puolen.

 

Pieni on ihminen,

joka ei opi koskaan mitään,

vaan joka luulee voittavansa aina jotain.

Joskus voitto ei ole voitto.

Ja jos onkin,

niin se ei tule kotiin,

vaan menee pois.

......

 

18.07.1980

Palaa alkuun,

sillä kaikki palanut on palannut.

ja tuhkasta nousee uusi lintu:

hengen palo...kärki

Ja taakse palaa jälleen

jo kerran palannut palanut tuhka...

 

18.07.1980

Ja lopuksi:

Eilen en enää vielä tiennyt,

että tänään

meidät ikuistettaisiin

tällä tavalla.

 

......

Mitä väliä on sillä,

miten kaikki unohtuvainen

ikuistetaan ikimuistoiseksi,

jos kukaan ei lue,

jos silmä pieni

ei uskalla katsoa totuutta silmiin,

jos käsi pieni

ei uskalla koskettaa sitä, mikä on

peläten olevan osoittautuvan todeksi,

ellei suu pieni

uskalla puhua

todellisuuden kanssa yhtyviä lauseita,

jos ei jalka pieni

uskalla astua kalliolle, joka pitää

avaruusaikojen hulmuavissa kierreportaissa,

jos ei korva pieni

uskalla imeä

näennäiskärsimysten hiekkamyrskyjen

tuskaa ulvovaa todellisuutta,

ellei pää pieni

jaksa mahduttaa itseensä

uskoa todeksi sitä

mitä ei ymmärrä

ei tajua,

ei käsitä

eikä hyväksy.

 

On sillä väliä.

On väliä sillä,

         että korva pieni

saadaan ymmärtämään,

ettei se ymmärrä kaikkea kuulemaansa,

         että silmä pieni

saadaan tajuamaan

taittovikansa ja näköharhansa

harhanäkyjä kangastavilla elämän aavikoilla,

         että käsi pieni

oppii koskettamaan olematonta

niin että tuntuu,

tuntuu kipeästi tai hellästi,

tai että ei tunnu lainkaan,

vaikka koskettaa selvästi

         että suu pieni

oivaltaa tulevansa ymmärretyksi

vain puhumalla muusta

kuin siitä, mistä puhuu,

         että jalka pieni

käsittää polkaisevansa tyhjää

silloin kun mikään ei vastaa

mutta myös silloin kun kaikki tuntuu

tukevalta, tutulta ja turvalliselta

vieraillakin mailla ja merillä,

         että pää pieni

kokoaa kaiken suuren uuteen järjestykseen,

joka mahtuu myös pieneen tilaan

eikä paisu liikaa,

jolloin yksityiskohtien kaaoksen Kuolleenkourat

puristuvat hiljaa nyrkkiin ja lakastuvat pois

hedelmöittäen olemattomuudellaan maan,

joka kasvaa suureksi

taivaaseen saakka,

joka on taivaanrannan takana.

 

19.7. 80

Aivan totta:

En minäkään hyväksynyt,

kun toiset eivät antaneet siihen lupaa.

Ei kukaan esimerkillään näyttänyt,

millaista on hyväksyä,

kun asiat ovat edenneet tiettyyn pisteeseen.

......

Päivä kaareutuu aamua kohti,

vaikka yöllä on hyvä hengittää.

On niin monta asiaa, seikkaa,

jotka henkäisevät niskaan kuin jäinen tuuli

kylmäksi jäykistyneiden vuorenrinteiden välisissä laaksoissa.

 

Poissa on lämpö, valo.

Poissa leyhkeät tuulet.

Poissa rakkaus,

poissa hyväksyminen,

kun kukaan ei voinut opettaa

ja kaikki kielsivät tekemästä.

 

Piti vain tarjota samaa tarjotinta

jokaiselta jokaiselle.

Eikä kukaan epäillyt mitään.

Ennen kuin joku kavalsi,

poisti käärinliinan,

näytti hyiset kasvot,

tuhman pään

ja karvaiset ripset vailla nenää.

Voi miten yökehrääjä kurnuttaakaan sydäntä särkevästi...

 

Aamusade itkee tuulilasia vasten.

Radiosanomat piipittävät tyhjää.

Suora viiva halkeaa keskeltä

kuin se mikä voi haljeta kahtia.

Ei ole enää jäljellä mitään,

mikä voisi osoittautua valheeksi.

Siitä lähtien kaikki alkaa olla totta.

Tästä alkaa toinen tie - uusi polku,

jota ei poljeta lokaan.

 

Sade ompelee märkää ristipistoaan.

Omaiset ovat poissa,

Lähellä on poissa ja Kaukana on poissa,

eikä kukaan saa kahta hyvää

yhdellä kertaa.

 

On tullut aika kääntyä,

avata paperiveitsellä avaamattoman kirjan viimeinen sivu

ja luoda luvut umpeen,

kääntää lopputulos näkyville

ja näyttää miten ihmisellä on pedon piirteet

ja hiiren.

 

Hiljainen on autioituva talo.

Muistot karisevat yksi kerrallaan pois seiniltä,

kun kukaan ei jaksanut odottaa

niiden pysymistä loppuun asti.

Kosteus hiipii hiljaa sisään

holtittomina lepattavista ikkunaluukuista,

joihin ei kukaan koske.

Varkaat hiipivät kyyryselkäisinä ulos

hämyiseen yöhön,

peloissaan ettei kukaan satu näkemään.

Ettei olisikaan todistajia, kun aamu tulee

ja jäljet alkavat näkyä.

 

Hiljainen on aamuinen näkymä

ulos tuulessa kallistuviin puihin.

Hiljainen on etääntyminen

kahden ihmisen välillä,

kun suu on lopettanut ummehtuneen ateriansa,

kun kieli ei enää puhu.

Vain mieli märehtii kaikkea kuultua,

mikä jo vuosia sitten

tuli moneen kertaan pureksittua,

mutta nousee (silti) vielä palana kurkkuun

uudestaan ja uudestaan.

 

27.7.80        

Kun ei kukaan näyttänyt esimerkkiä,

oli tehtävä päätös itse.

Oli valittava esimerkillisen,

esimerkkien täyttämän tutun tien

ja esimerkittömän uuden polun välillä.

Oli tehtävä selväksi...

mitä on aurata umpihanki

täyteen kuljettavia vanoja,

tuhota traditiot,

jotka eivät pysty vastaamaan

historiattomien käännekohtien haasteeseen,

mitä on polkea umpihanki tasaiseksi tantereeksi,

jonka yli on helppo katsoa

ja nähdä kauas

sinne missä taivaansini yhtyy

sinertävien pakkasmetsien metalliseen kimallukseen.

Ja jonka yli on helppo kulkea

lähelle ja kauas,

ristiin rastiin.

 

Olemme päättäneet

entisen tuhotun tiemme kulkemisen.

Olemme päättäneet oivaltaa,

miksi kompastuminen kannattaa,

miksi ojasta on helppo ottaa vauhtia,

jos tuuli on myötäinen tai tie viettävä.

 

On niin hyvä alkaa alusta,

kun päätöksenteko on kypsynyt,

kun on kypsä nimittämään

pahantekijää hyväntekijäksi,

jotta kaikki muukin kääntyisi

helpommin myötäilemään uusia ajatusvaurioita,

jotka valottavat - ikään kuin vahingossa -

muuten hämärää tulevaisuutta,

ja täten osoittautuvatkin

terveelliseksi sairaudeksi.

......

On kuin virta olisi vaihtanut suuntaa,

kuin napojen varaukset

olisivat heilahtaneet päinvastaisiksi

kuin se mikä on mennyttä

osoittautuisikin tulevaisuuden siemeneksi

samalla kun entiset tulevaisuuden haaveet

jäävät hallan panemina ilman hedelmää.

 

On kuin, että se, mikä näytti hyvältä,

olisikin ollut viimeinen paha este,

joka oli poistettava,

jotta pahojen aavistusten pelkoa

mieleen sylkevät painajaisunet

osoittautuisivat tieksi,

jota kannattaa kulkea.

 

On kuin sanat

eivät enää loppuisi koskaan.

Kaikki yksinkertaisetkin asiat ovat uusia ihmeitä,

joita kaksi silmäparia seuloo käsi kädessä.

 

n. 28.7.80

Nämä uudet päivät ovat meidän osamme.

Jäljessä seuraa se,

mikä on kerran palanut,

se mikä ei nouse enää

vaan muuttuu maaperäksi sille uudelle,

joka kasvaa eikä kuihdu.

Osamme on palata yhdessä palaneille raunioille,

tuhkaisten pesien hiiltyneisiin mietteisiin

ja ennustaa poroista sitä, mikä tulee.

 

Olemme palanneet alkuun

ontolta tieltä, sydämettömältä polulta.

Olemme nousseet tuskien merestä

katsomaan uutta kuuta,

oppimaan uusia tähtitarhojen paljon puhuvia kuvioita.

Eikä mikään,

mikä on jäänyt taakse,

unohdu koskaan.

 

Vihan rautaiset munat on särjetty muruiksi.

Jäljellä on vain kultaa.

Kultaa veden pinnalla

auringon mitatessa tyyntä järvenselkää säteillään.

Kultaa öisessä ruohikon kuunsillassa,

kultaa aamun kastepisaroissa,

kultaa lintujen yöllisissä kujerruksissa

ja päivällisissä sirityksissä,

aamun ja illan mietteliäissä huhuiluissa.

Kultaa lasten hiekkalinnoissa,

ulpukkakaulanauhoissa,

kultaa heidän nauruissaan ja itkuissaan,

kultaa heidän unessaan.

Kultaa rakastetun suljetuissa silmäluomissa,

aamuyön onnellisessa unessa,

kun kalastaja nostaa

kultaa kimmeltävän verkkonsa

veden peilistä

ja soutaa kotiin.

 

Kukaan ei jää toiseksi,

sillä kaikki on muuttunut toiseksi

eikä näytä entisenlaiselta.

Mikään ei näytä siltä, mitä on.

Mikään ei ole sitä, miltä näyttää.

Ei mikään näytä muuttuneen,

vaikka onkin nyt jotain muuta

kuin ennen.

 

Sillä jotain on muuttunut:

Minä, jota ei ole enää,

sillä nyt olemme me,

me kaikki yhdessä,

me kaikki erikseen yhdessä,

me kaikki erikseen

ilman erillään olevaa minuutta.

 

[Jatkuu osassa XII: 1.8.80]                 


Koti » Päiväkirjat » Runot A 1963-1981 » Runot XI 1980-28.7.80