Runot XV 1981-23.02.1982
2.11.81
Takaisin pois...
Pitkä tie ihmisen luokse.
"Enää kolme yötä ja sitten takaisin omaan vuoteeseen",
sanoo Vardim Ustad Khan [Pekka].
Pitkä matka luoksesi -
niin monia teitä,
jotka risteilevät erämaan laidasta laitaan.
Mistä löytyy tie, joka vie kaiken alkuun?
Pitäisi päästä takaisin pois,
kääntää ajan ratas,
palauttaa virtaava vesi alkulähteilleen,
naulata sade kiinni
taivaan harmaaseen pilvikanteen,
pysäyttää maailma
henkistä poikkileikkausta varten,
nähdä se,
mikä muutoin virtaa ohi
kenenkään sitä huomaamatta.
Pois pois... Takaisin kirkkauteen
näistä sameiden vesien kuplivista boreiluista,
sameiden savuisten valokiilojen peittämien näyttämöiden
savuisista likaisista takahuoneista,
tosikkoleikkien valloittamilta elämän areenoilta.
Takaisin pois
tyhjää pälpättävien onttojen katujen varsilta,
näyteikkunoiden ontosta loistosta,
missä rehellisyyttä pidetään näyttelemisenä
ja vaikenemista sotahuutona,
jossa tehdään pilkkaa ihmisen tietämättömyydellä,
jossa vain se mikä nähdään
on totta.
Ja kuitenkin -
kaikki etsivät oikeata polkua
kenenkään uskaltamatta kertoa kanssa-aaveilleen
missä merkeissä on liikkeellä.
Sitten kun jotain oikeaa on löytyvinään
puhkeaa joku riemuhuutoon,
mikä varmistaa lopullisesti sen,
ettei kukaan enää usko häneen.
Se mikä näkyy,
on tie täynnä tyhjää.
Tyhjää ojat sen vieruksilla,
olemattomia penkereitä sen molemmilla puolilla,
tiheä kuusikko sen keskiviivana
taimet asvaltista esiin pursuen.
Entisten siltojen kohdalla patojärvi
pystyyn lahoavine puunrunkoineen.
Pois pois, takaisin pois...
Niin vaikeaa ontua mutkittelevia oikopolkuja,
kun ei tiedä, onko tulossa vai menossa -
kuitenkin tietäen,
että ratkaisu lähenee vääjäämättömästi.
Se on edessä.
Se on takana, sivuilla, yllä ja alla.
Se vain odottaa,
että mikä on pysynyt samana - muuttuu,
kun hetki on tullut.
Ja hetkiä ei voi välttää.
Ne seuraavat toinen toistaan
yllättävällä varmuudella -
niin kuin olisivat löytäneet oikean tien
takaisin pois.
4.11.81 klo 05.55 - Upsalasta lähdettäessä.
Vaahtopäät tuhatta terästä vastaan.
Hitaasti aukeaa näkymätön verho -
sumuverho, sadeverho, hämärän verho...
Opitun verhoon kietoutuneena
olen ikään kuin matkalla.
Mutta se, mitä minussa tapahtuu,
on jossain muualla.
Jossain muualla minussa
asioitten paljous kuohuu,
hajaantuu ja järjestäytyy uudelleen.
Jossain siellä,
missä osa minua vaanii jatkuvasti
sanellen tätä minälleni
tässä laivapöydän ja elefanttioluen ääressä -
mitä minun pitää tähän kirjoittaa.
Ensimmäisen kerran elämässäni
minusta tuntuu,
että vain osa itseäni istuu tässä
sanellen käskevästi kynälleni
näitä mustia rivejä
päättäneenä, tahtoen vakavasti kirjoittaa nämä rivit,
jotka hyvin helposti
olisivat saattaneet jäädä kirjoittamatta.
Jos olen jossain muualla,
niin mikä voima on se,
joka saa kynän käymään
tässä määrätyssä paikassa?
Onko niin,
että kaikki maailman tapahtumat -
jotka ovat sattuneet kohdalleni -
ovatkin itse asiassa tehneet jotain ITSELLEEN?
Onko niin,
että luullessaan kohdanneensa minut -
onkin käynyt, että MINÄ OLEN KOHDANNUT NE,
että minä olen painanut leimani niihin
niin vahvasti,
että kaikki tapahtuma-jälkeläiseni muistavat minut
kuin oman isänsä
ja että minä - tätä kirjoittaessani -
vain annan kaiken menneen
rakentua uudestaan kokoon
uusien olosuhteiden edessä.
Olenko vain KOHDE itselleni -
sille itselleni,
joka on kaikkialla siellä,
missä joskus aikaisemmin olen ollut
tai jossa tulen ehkä olemaan -
mutta joka jotenkin kummallisesti
projisoituu tämän puupöydän ääreen...
11.11.81
Miksei kukaan kertonut,
että se johtui siitä?
Se johtuu siitä,
ettei kukaan kertonut kenellekään sitä ennen,
mitä sen jälkeen pitäisi kertoa ja kenelle.
Siitä syystä en osaa kertoa
siitä... syystä...
Niin vaikeaa on laskeutua vuorelle laaksosta.
Mutta ei kuitenkaan aivan mahdotonta.
Nykyhetki;
niin kuin tulevaisuus
astuisi ovesta sisälle tupaan
vaihtaisi vaatteita -
hetken talonväen kanssa keskusteltuaan
ja menisi keittiön takaovesta ulos
syötyään ja kerrottuaan kuulumiset.
Eikä mikään ole
sen jälkeen samaa kuin ennen.
Uusi vieras luulee tulevansa samaan tupaan
kuin mihin edellinen sanoi poikkeavansa.
Ja kuitenkin -
hänelle se on samanlainen uusi tupa
kuin kaikki muutkin uudet tuvat ovat.
Eikä vieraillakaan ole muuta yhteistä kuin se,
että joka kerta he ovat uusia vieraita,
jotka kylläkin joskus osoittautuvat tutuiksi.
Niin tuttua tämä vieraus,
jos on tottunut vieraantumaan tutusta -
niin kuin minäkin -
vieraantumassa omasta ruumiistani,
joka on ollut niin läheinen,
ja kuitenkin - tutkimaton.
Ikään kuin se jo rakentuessaan - vain itse -
olisi tiennyt tulevan vieraantumisensa
saaden minut aavistelemaan,
että - joskus vielä - tulee tapahtumaan
jotain ennalta-aavistamatonta.
19.11.81 Lahdessa, matkalla Helsinkiin.
Menneen tapahtumat
jäätyneinä kiinni muistojeni ikkunaruutuihin.
Ja hetki hetkeltä tulee uusia,
paikoilleen jähmettyneitä patsaita esiin
mäen kumpareen takaa
marraskuun lumista taivasta vasten.
Mitä enemmän aikaa on kulunut,
sitä enemmän jäljiksi kivettyvät tapahtumat.
Joskus ne kuitenkin heräävät eloon
ja kiertävät - vilkkaasti räpiköiden -
suojatietä pitkin sinne,
minne olen menossa.
5.12.81 - lauantaiaamuna klo 01.25.
Pitäisi päästä puhumaan rehellisesti
sen sijaan että kelaan näitä fraaseja.
Puhuu puuta heinää
jättäen sanomatta niin paljon.
Kättelee,
jotta joku luulisi kättelevänsä jotain toista.
Soittaa,
jotta joku uskoisi kuulevansa juuri sen,
mitä tulee ulos - eikä mitään muuta.
Puhuu,
jotta joku uskoisi kuulleensa juuri sen,
mitä sanat kertovat -
eikä mitään sen lisäksi.
Hävettää tämä teatteri,
jonne ei makseta pääsymaksua,
vaan jonne joko mennään
tai josta jäädään pois.
Ovatko onnellisia ne,
jotka eivät pääse sisään?
Mikäli se vaivaamaan heitä,
ovat he ikuiseen ajatteluun tuomittuja.
He tulevat elämään poisjääneiden joukossa.
Sen pituinen se.
Kuolema ei kanna kaunaa,
koska elämä jatkuu.
Eikä mitään tapahdu salaa.
Mitään ei jää muistiinmerkitsemättä.
Tämän kirjan sivut kertovat ei-mitään siitä,
mikä täyttää paljoudellaan koko maailmankaikkeuden.
Yksikään salattu ajatus
ei huku eikä jää salaiseksi.
Sillä kaikki on tallennettu -
Pyhän Isän nauhalle,
kaikki on arkistoitu Elämän Kirjaan.
Eikä mitään multa puutu,
kunhan vain joku paimentaa (karjan).
8.12.81 Jälleen kotona Keiteleellä.
Öinen ajo halki talvisen Savonmaan
pitkin aurattuja talviteitä
täynnä penkoilta pudonneita lumijäämöhkäleitä,
risteileviä auranuria,
rikkoutunutta öljysorapinnoitusta,
kimmeltävää pakkasyön huurrelunta
vailla yhtäkään autonpyörien jälkeä,
läpi lumisten kuusikoiden,
ohi kuutamossa hohtavien lumisten peltoaukeiden,
ali hopeanvihreiden lumihuurremänniköiden
ylitsevuotavan sydänmaan rauhan sisällä
tietäen olevansa kotonaan
täällä -
enemmän kuin missään muualla,
täällä,
missä pistävä sydänyön pakkanen
pakottaa suhtautumaan olemassaoloon rauhallisen tyynesti,
täällä,
missä ihminen ei vielä ole luonnon herra,
vaan missä korpi, suo ja pelto
uskaltavat vielä kuiskata kuulumatonta kieltään
yksinäisen tien matkaajalle.
Täällä... ympärillä
leijuu lukemattomien näkymättömien asioiden paljous,
(asioiden,) jotka luottavaisina odottavat pienintäkin vihjettä, ajatusta,
joka saattaisi ne yhteyteen korkeampien firmamenttien (?) kanssa.
Jokainen asia kaipaa salaisesti omaa Paratiisiaan -
sitä, että joku TÄMÄN ASIAN KAUTTA oivaltaa
kokonaan uuden maailmanjärjestyksen
näkymättömän olemassaolon.
Tämä odotus on kärsivällinen.
Sillä asiat eivät kuole
niin kuin ihmisruumis.
Niillä on aikaa odottaa täyttymystään
vaikka tuomiopäivään saakka.
Tuo ihmeellinen kommuunio,
kaiken käsittävä yhteys,
kaiken yhteen liittävä ykseys,
joka ottaa hellään hoivaansa
niin hyvän kuin pahankin,
joka pitää sisällään
myös sen kärsimyksen,
joka on käytävä läpi muutosprosessissa,
jossa paha muuttuu hyväksi.
Mikä rauha täällä,
missä ei tarvitse puhua pahaa
jostain Saijonmaasta takana päin,
ei tarvitse paneutua
elämän kannalta toisarvoisiin seikkoihin,
missä voi rauhassa miettiä
kokonaisuuden ja osan välistä ikuista ongelmaa;
sitä, miksi pianistille tai kitaristille on yhtä helppoa
ottaa yksi SOINTU kuin yksi ÄÄNI,
kuinka kokonaisuus muuttuu yhdeksi yksiköksi,
sen jälkeen,
kun se kerran on HAHMOTETTU yksiköksi.
Ei ole mitään muuta osaa,
ei mitään muuta kokonaisuutta kuin se,
joka HAHMOTTAA ja joka HAHMOTTUU...
Niin kuin yliväsyneenä vuoteessa
eteeni hahmottuu lopulta näkyjä;
tuntemattomat ihmiskasvot vilahtelevat
jatkuvana nauhana silmieni eteen,
häipyvät yhtä nopeasti,
katsovat minua silmiin
vailla tuntemisen merkkejä.
Ja poistuvat sinne,
mistä eivät ole tulleet,
missä eivät ole
ja minne eivät ole menneet...
Vuodepeiton kuviot
alkavat yhtäkkiä hohtaa valaisevaa merkitystä.
Hiljaiset, sanoinkuvaamattomat näyt
seuraavat toinen toistaan.
Ja minä seuraan mykistyneenä, ilman pelkoa,
kunnioitusta täynnä.
Täällä, jonain päivänä
tulen kohtaamaan todellisuuden.
Eikä minulta silloin mitään puutu...
Tuntuu oudolta kuunnella
Canto Generalia
lumisen yön keskellä
kello neljä,
iltapäivän hämärässä yksinäisyydessä,
neljänsadan kilometrin päässä sieltä
missä itse olin sitä esittämässä
muutama päivä sitten -
tuhansille ihmisille
satapäisen esiintyjäryhmän ensirivillä
riistäen bouzoukista irti
niin paljon kuin kerkesin -
silmä kovana, parta tutisten
oikea käsi täristen
mieli vakaana.
Paljon on opittu viime viikolla.
Jonkin verran ehkä myös itsestäni
ja muista.
Jotkut ystävyyssuhteet vahvistuvat,
jotkut ihmissuhteet
käyvät vuosi vuodelta vieraammiksi.
Milloin lakkaan tuntemasta heitä?
11.12.81
Kultaisten viljapeltojen leikkuuaika
on kaukana takana päin.
Mustien lintujen valtavat parvet
ovat muuttaneet pois
niin kuin torajyväakanat
näkymättömän myrskynpyörteen puhaltamina
tai nieluunsa imaisemina.
Kultaiset auringonsäteet
pilkkovat talvista kidelunta,
kunnes pimeys alkaa punoa juoniaan
kaamoksen hämärtyvässä iltapäivässä.
Shantur soi levyltä. Lapset tulevat kotiin pipot huurteisina.
Vaari pistäytyy kahvilla.
Tablat kuplivat sarjakuvien lailla.
Eikä kaikki kuitenkaan
ole siellä aina niin mukavaa.
Joskus itku katkaisee musiikin.
Pahat sanat sinkoilevat edestakaisin
koloonsa käpertyneiden nurkkien välillä.
Ilma samentuu päättöminä risteilevistä,
tupakansavuun sotkeutuvista ajatuksista.
Huomautukset hakkaavat päätään seiniin
tarttuen lepattaviin ikkunaverhoihin,
joiden läpi ei näy ulos.
Ruoka ei maistu, kakka on kovalla,
eikä tervehdyksiin vastata.
Kontaktit ovat katkenneet.
Ja vie aikaa
ennen kuin näkymätön linjamies on korjannut langat kuntoon.
Ovenraosta tunkeutuu kutsumaton vieras - kylmä.
Eri suuntiin pyrkivät haaveet ja suunnitelmat
kiskovat toinen toisiaan hiuksista.
Käskyt ja kiellot ottavat mittaa toisistaan
kiertelyjen ja kiertämisten avulla.
Poissaolevat tuomitaan läsnä olevien toimesta.
Sanojen haudat raastetaan auki
ja kaivetaan sisälmykset esiin
niiden poveen kätkettyä löyhkää haistellen.
Kaikki pakenevat toisiaan,
mutta kukaan ei pääse pois.
Näin jatkuu kehänkierto
painajaismaisten unettomien öitten
ja aamun ensisanojen välillä
turhautuneiden toiveiden
ja täyttyneiden pettymysten
risteyttämässä viidakossa,
missä linnunlaulu olisi pilkkaa
ja sanottu solvaus suloista mannaa,
jolla ruokitaan vihan itävää siementä -
päivästä toiseen vaalien.
Ja hyvät taimet leikataan pois.
Mitään sanomatta.
Kaiken ikuisesti muistaen;
kostaen anteeksi antamalla tai anteeksi pyytämällä -
näin näennäisen paremmuutensa paljastaen.
Haarniskoituen ylevyyteen
jalouden monoilla toista päähän potkien
kiittämättömyyden jäätieroilla toista heitellen
sananhirsillä silmät tukkien
kuuroutta sopivasti teeskennellen.
Sellaista oli talvinen elämä suomalaismetsissä
merimiehen palattua kotiin jäistä tietä myöten.
Sen pituinen oli tie.
Ja monta oli niitä,
joille oli päättänyt näyttää
kulkevansa sen päästä päähän.
Miten osaisin sovittaa askeleeni,
lyhentää niitä sitä mukaa
kun ponnahduslauta lähestyy -
etten astuisi yli?
26.12.81. Tapaninpäivä.
Palkkasin itseni
itseni asiakkaaksi,
jonka ehdotuksesta
otin lopputilin...
Työntekijä voitti mestarinsa shakissa.
Kumpi heistä johti sillä välin tehdasta,
ja kumpi jäi mestariksi?
Pappi erotettiin kirkosta
voidakseen tehdä uskonpuhdistuksen.
Kuka tuli uskoon?
Kirkon avullako?
Maalari maalasi talonsa
seinälle.
Arkkitehti piirsi talonsa kankaalle.
Antoi sille nimeksi "Kangastus".
Poika oli selvästikin isänsä lapsi.
Kuka oli äiti?
(Neitsyt Mariako?)
Caesar tuli ensi näkemältä voittaakseen.
Ihmiset siristelivät silmiään
toisella puolen jokea,
johon arpa oli heitetty.
Kumpi voitti?
Kun sanavarasto oli loppunut
joutui hän säästelemään sanojaan.
Kunnes henkinen nälkä
pakotti hänet (kuitenkin) syömään sanansa.
Vihdoin eräänä päivänä -
puhumatta paras.
11.1.82
Sydäntalven pakkasaamu.
Miehenkorkuiset nietokset
kitisevät sinistä jäisyyttään,
kimaltavat helminä
taivaanrannalla viivähtävän punaisen pallon kajastuksessa.
Sininen hämärä ylhäällä ja alhaalla.
Välissä ainoastaan kapean horisontin kellanpunerva juova.
Lintu pujahtaa kuusenlatvojen lomassa.
Koivujen riippuvat oksat heilahtavat
kylmän tuulen henkäyksestä -
asettuakseen jälleen paikoilleen.
Jääpuikkoja talon räystäällä
kertomassa huonosta lämmöneristyksestä.
Luminietokset seinää vasten puristuneina,
kylmänä eristeenä.
Jäässä ikkunanpielet.
Jokaisessa ruudussa jäinen U-kirjain.
Ja hiljaisuus.
Siniset savuhattarat pystysuoraan kohoavina
naapuritalojen maastoon piiloutuvista savupiipuista.
Musta kynä nojaamassa paperiarkkiin
vinttihuoneen ikkunapöydällä,
kahvikupin, tuhkakupin ja savukeaskin vieressä.
Ajatus ei tule sisään eikä lähde ulos.
Niin kuin odottaisin jotain;
Jotain selvyyttä tähän epäselvyyteen,
piikkiä lihaan, syttä saveen,
pakkasen nipistystä - mitä tahansa.
Että taivaat aukenisivat
ja totuus vilauttaisi paljaan hoikan nilkkansa
pilviverhon välistä - tuokionomaisesti -
aavistuksen verran kuiskaten:
Täällä, täällä...
Että oksalla istuvan variksen kieli
ammahtaisi spiraalina ikkunaruutuun
suoltaen sanoja suustaan
yhtenä salamannopeana helähdyksenä,
joka olisi venytettävä ikuisuudeksi,
jotta ymmärtäisin sen,
mikä tähän asti on ollut salattua.
Mitä olisi liike ilman muistia?
Vaikea kuvitella sitä tässä liikkumattomuudessa.
Niin vaikea nähdä sisältä ulospursuavaa liikettä,
kun kaikki kuitenkin pysyy samankokoisena -
ikään kuin ympäristö NIELISI kaiken
sitä mukaa kun se tulee -
ettei mikään, mikä jatkuvasti laajenee
suurene koskaan.
Niin kuin suureneminen säteilisi pois
lämmön lailla
muuttaen ympäristönsä olotilaa.
Ja kaikki pysyy samankokoisena -
kuten me sanomme.
Jos tulevaisuus on mikromaailmassa,
on kaikki ulospursuava
menneisyyden manifestointia.
Aika ei virtaa ohi;
Se virtaa SISÄLTÄ ULOS.
Ja tulee minun sisääni kokemuksena,
viivähtää ja lähtee taas liikkeelle
kuin mehiläinen
loputtomalla medenkeruumatkallaan
kiikuttaen näkymätöntä hunajaa
tyhjyyden kukkatarhoista
olevaisuuden pohjattomaan kennoon,
joka lakkaa olemasta,
kun valo saapuu.
12.1.82
Eilen varikset lensivät koivikosta
luoteeseen päin - kuusikkoa kohti.
Tänään ne lentävät kuusikosta kaakkoon -
toisiin koivuihin;
jotta kävisi toteen
niin kuin on kirjoitettu:
AIKANSA KUTAKIN.
Eikä mikään viittaa lumisissa pihlajissa siihen,
että ne nauraisivat hiutaleenkaan vertaa...
Harakkakin lentää koillisesta lounaaseen
sillä hillittömällä arvokkuudella,
mikä sopii hallinnassa olevalle
pysähtyneelle pakkas-talvipäivälle.
Koivun paljaalla oksalla istuva varis
puisteli arvokkaasti päätään.
Mutta harakka - pari metriä sen yläpuolella -
koivun latvassa nyökytteli tyytyväisenä.
Ja lensi pois.
Mihin suuntaan
varis
seurasi perässä?
Kotvanko kuluttua?
––––––
Kastettiinko minut luterilaiseksi
pelkästään sen vuoksi,
että Kustaa Vaasa oli v. 1527
niin paljon velkaa Lyypekin hansakauppiaille,
että hänen piti valtiollistaa katolisen kirkon omaisuus
jollain tekosyyllä -
kuten esim.
USKONPUHDISTUS?
––––––
Mitä ovat lautakunnat, komiteat,
johtokunnat, hallitukset, valtuustot ja eduskunnat?
Ne ovat ulkopuolisia jumalia,
jotka päättävät siitä, mikä on oikein ja parhaaksi.
Ne kylläkin voivat kysyä mielipidettä
osoittaakseen inhimillisyytensä.
Mutta päätöksen jälkeen ei kukaan ole vastuussa.
Sillä esivallan miekkaan on kiinnitetty ilmapallo,
ja se nousee taivaaseen.
Ja valmistusnumero on pyyhitty pois.
Kuinka paljon on niitä valamiesistuntoja,
joita ei käydä oikeussaleissa
vaan pehmeäseinäisissä kabineteissa,
hannunvaakunoin koristetuissa klubeissa,
viirein täytetyissä kerhohuoneistoissa
ja toimistojen vihreäverkaisten pöytien
verkkaisissa (verkalleen etenevissä) takahuonekeskusteluissa.
Joissa rikollisia rangaistaan siten,
ettei anneta niille,
mitä niiden kuuluisi saada,
eikä päästetä niitä
minne ne pyrkivät.
Ei lainaa, ei luottoa, ei vekseleitä,
ei vakuutuskorvauksia eikä vahingonkorvauksia,
ei arava-asuntoja, ei eläkettä,
ei perintöä, ei lasten tapaamisoikeutta,
ei puhdasta luontoa, ei työtä,
ei työttömyyskorvausta, ei päästötodistusta,
ei rakennustonttia, ei harjoituskämppää,
ei vuokrahuoneistoa, ei armahdusta,
ei yksilönvapautta, ei ihmisoikeutta,
ei mielenterveyttä, ei sairaalapaikkaa,
ei lääkettä, ei vapaa-aikaa, ei palkintoja,
ei vapautusta armeijasta, ei uskonnonvapautta,
ei omantunnonvapautta, ei oikeutta arvostella,
ei oikeutta ylistää, ei rauhaa,
ei edes kuolemaa.
Ei edes kielteistä päätöstä
sitä anottaessa.
Ei.
Ainoa mitä annetaan, on PELKO.
Pelko seurauksista,
jos ei ole tyytyväinen päätökseen
vaan valittaa.
Mutta ei anneta ohjeita tuon pelon poistamiseksi.
Se täytyy jokaisen itse keksiä.
Sillä ei pelko poistu -
se vain siirtyy
pelottomaksi tulleesta lautakunnan jäseniin.
Ja se on paha.
Se olisi loukkaus
tätä näkymätöntä
mutta tehokasta
kulissientakaista harmaata, nimetöntä
toista oikeuslaitosta kohtaan.
Tämä oikeuslaitos toimii
edellä kuvatulla tavalla aina silloin,
kun sitä ei ole olemassa,
ja kun syytettyä ei ole olemassa.
Sillä eihän ole näkyvää rangaistustakaan
mistään näkyvästä teosta. (näkymättömästä???)
On vain niin kuin ei olisi mitään eikä ketään.
Vain syytetty ja hänen nimensä
vailla persoonallisuutta,
jota ei tunneta
ja joka ei tunne valamiehistöä,
ei hiihdä heidän perässään
korkean tason matalaprofiilisilla eräretkillä.
Nimiä mainitsematta
on vain persoona vailla henkilöä,
joka tekee päätökset
lomalta palattuaan.
Ja nuo päätökset
ovat epätodellisia abstraktioita,
sillä ne ovat YLEISIÄ SOVELLUTUKSIA silloin,
kun ei tiedetä,
kenestä ja mistä on kysymys,
kun asiaa tuntevat jäävätään pois,
kun ei haluta avata
yksityisen hätähuudon karua virsikirjaa,
kun ei haluta kohdata
yksityisen ihmisen ainutkertaista katsetta,
kun ei ole silmiä, millä nähdä
eikä korvia joilla kuulla.
Missä tällaista tapahtuu?
Tämä on todellisuutta demokratiassa,
jota ei ole olemassa.
Jos tämä olisi demokratia,
ei tällaista tapahtuisi.
Jos tämä on todellista,
ei tämä ole demokratia.
Tämä kaikki on vain satua,
joka on niin pitkä
ja loppuu pian.
Sillä valtakunnansovittelija on poissa.
13.1.82.
Jos minulla ei olisi muistia,
katsoisin kohti ei-mitään
silmät tapillaan,
monttu auki,
hämmästyksestä säikähtäin.
_____
Pakkanen kovenee.
Jo kuukausi tätä polttavaa kylmyyttä.
U-kirjain ikkunaruudussa on jo jäätynyt umpeen.
Sängyssä oli käännyttävä jalkopää ikkunaan päin
ja pääpuoli jalkopäähän,
koska kylmä veto otti päähän
huolimatta tilkkeiksi työnnetyistä
punaisista alushousujen riekaleista.
Saunan ilmanvaihtotorvet on tilkitty
valkeilla laamapaitalumpuilla,
kellarin tuuletusputki pumpulilla ja flanellilla.
Ovenpielet ovat täynnä erilaisia monikerrosteippejä,
nahkasuikaleita, liimapaperia ja puurimoja
sekä tyynyjä, vilttejä ja talviturkkeja.
Lämpöpatterit käyvät kuumina
kuivattaen sääntöjenvastaisia huopatossuja,
karvalakkeja ja villatumppuja.
Vain talonväki palelee,
köhii, yskii ja niistää
tunkien töppösiä
kylmiin sinertäviin jalkoihinsa.
Oi tätä pakkastalven riemua...
------
Varis parkaisi kaksi kertaa.
Vilkaisin ikkunasta kuulaalle sinitaivaalle -
ja mitä näinkään:
Huurteisten koivujen yläpuolella,
kuusikon tällä puolen
neljä varista tuli pohjoisesta.
Kaksi niistä teki rohkean, yllättävän syöksyn alaspäin
kohti naapuritalon savupiippua.
Sitten ne jatkoivat taas matkaansa
ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut,
ikään kuin olisivat unohtaneet sen,
mitä jotkut muut olivat äsken teeskennelleet.
Mutta minä näin kaiken,
ja muistutan siitä tälle vihkoselleni.
Ja sitä puolestaan... eivät varikset tiedä,
että kerron sen vielä jollekin.
14.1.82.
On nuoska.
Lämpömittari nousi nollaan
ja pikkulinnut sekoilevat puusta puuhun.
Kaikki näyttää painavammalta ja harmaammalta.
Mikään ei liiku.
(Mutta/Paitsi) Mieli liikkuu.
Haluaisin vaihtaa
jokaisen savukkeen
porkkanaan ja meditaatioon.
Mutta tuhkakuppi täyttyy kinokseksi.
_____
Äsken kaksi varista -
toinen pohjoiseen, toinen luoteeseen
ja nyt kolmas - idästä tullen,
harmaan kuusen latvaan kätkeytyen.
Lumihiutaleet risteilevät ristiin rastiin
päättömän määräämättömästi parveillen
kuin taivaallinen lammaslauma -
väistämättömästi maata kohti päätyen
- lumihankeen -
peittyen pois.
-----
Luen taiteen teoriaa.
Kuka oli se muinainen artisti,
joka loi alussa JA -sanan?
Tuo lyhyt ja ytimekäs taideteos
on myöhempinä aikoina saanut valtavan suosion
niin maan päällä kuin taivaassa.
Sillä sillä on ainutlaatuinen kyky
yhdistää ja erottaa SAMANAIKAISESTI.
jne...
Sitä ei voi kieltää.
_____
Kun katselin ikkunassa kimaltelevaa
jäähileiden abstraktista viidakkoa,
menetin ajantajuni:
En enää tiennyt,
miksi ne olivat järjestäytyneet
juuri sillä tavalla,
enkä sitä,
miten ne muuttuisivat sulaessaan.
Ne vain olivat siinä,
ja minä tuijotin niitä
mykkänä.
14.1.82.
Tuli nuoskakeli.
Vesi tippuu räystäältä.
Myrskytuuli on silponut koivujen oksia
heitellen ne hujan hajan
pitkin kasaan painuvaa pihamaata.
Varpusten syömien jyvien kuoret
levällään lintulaudan juurella.
Loppuneen salsakasetin jälkeinen hiljaisuus
suhisee äänettömässä huoneessa.
Työ kutsuu tekijäänsä.
Kukonaskel mittailee
päivän varovaista venymistä
kuusenlatvasta toiseen siirtyen
päivä yöltä
korkeammalle.
17.1.81
Niin monia mahdollisuuksia
sotkeutua todellisuuden takiaispeltoon
päästyään juuri irti sanojen saniaisviidakosta.
"Hyvät ystävät" voi olla fraasi,
totuus, valhe tai toivotus...
-----
Muistuupa mieleeni - kesken kaiken -
elämäni yksi ensimmäisistä yliluonnollisista kokemuksista:
Se tapahtui noin nelivuotiaana
(Keiteleen) Paavolassa
kevättalvisena pääsiäisaamuna
kun muut vielä nukkuivat.
Talo oli aivan hiljainen.
Hiivin läpi eteisen,
suuren tuvan poikki
kohti pitkää pöytää,
kun talon seinäkello alkoi yhtäkkiä lyödä
kumisevalla äänellä kello kuutta.
Vilkaisin hätkähtäen pöydällä olevaa aapistani,
joka jotenkin kummasti oli avautunut.
Riensin sen luo - ja katso:
Aapiskukko kirjan kannessa
oli onnistunut jotenkin munimaan kirjan väliin
kaksi sokeripalaa ja puoliksi murenneen leivoksen.
Sydämeni löi kauan seinäkelloa tiheämmin.
Enkä ensin uskaltanut kertoa asiasta kenellekään.
Eivät he olisi uskoneet.
20.1.82.
Niin paljon oikeita sanoja,
joita pidetään vain vertauksina,
vertauskuvina, allegorioina ja symboleina
huomaamatta miten syvälle ja miten tarkkaan
ne porautuvat asioiden sisimpään,
miten ne raapivat todellisuuden sisuksia.
Miten pelottava onkaan askel sisälle päin maailmassa,
jossa ulkonaisesti on enää niin vähän tutkimatonta jäljellä.
Miten vaikeaa yrittää parantaa mielenterveyttä maailmassa,
joka opettaa, että hyväksytyksi tuleminen on samaa
kuin MUIDEN ihmisten kohdistama hyväksyminen sinuun.
Miten moni yrittääkään tulla täydelliseksi siinä,
miten hyvin pystyvät omaksumaan muiden ihmisten arvomaailman.
Miten monelle muodostuu kauheimmaksi rangaistukseksi se,
että ei pysty täyttämään MUIDEN asettamia normeja.
Ei saa kiitoksen sanaa keneltäkään,
mutta tulee samalla itse SOKEAKSI muiden epätäydellisyydelle.
Tätä sanotaan TOTAALISEKSI HUONOMMUUDEKSI,
jolle ei löydy enää kilpakumppania -
SIELTÄ PÄÄSTÄ.
Ja jos löytyy,
niin löytyy vain kaikkein läheisimmistä:
omista vanhemmista.
Vanhemmista jotka tuon arvomaailman
itse ovat juurruttaneet rakkaaseen lapseensa,
joka yhtenä päivänä huomaa,
että äiti teki PAHAA isälle
tai isä äidille
tai että jompikumpi heistä teki pahaa lapselle.
Ja että tuo paha oli korjaamatonta,
lopullista ja absoluuttista,
jota ei voi millään pyyhkäistä pois
loukatun muistin tuskallisin pistoin tikittävästä laskukoneesta,
joka ei tunne anteeksiantoa.
Ei ole enää muistojen helminauhaa.
Se peittyy tuskaisten kokemusten
murskaavien telaketjujen alle.
Sinikelloille kasvaa ohdakevarsi,
pikkulinnuille torahampaat
ja lampaille terävät kynnet.
Myötämäet muuttuvat alamäiksi,
maisemat kuilun partaiksi,
ovet teljiksi, veräjät muureiksi,
kosketukset lyönneiksi,
polut labyrinteiksi,
apu ansaanhoukutteluksi,
neuvo yhteyden poikkilyömiseksi,
ystävyys teatterikujeeksi
ja tervehdys luotaan työntämiseksi.
Vain yksi näyttää samalta
kuin mitä se on:
täydellinen välinpitämättömyys.
Se on rehellistä
eikä peittele
mitään.
Kuinka monelle ihmiselle
olisi parasta terapiaa se,
että heiltä otettaisiin pois kaikki se,
mitä he luulevat omistavansa.
Vasta sitten olisi mahdollisuus
aloittaa alusta
ja kasvaa uudelleen lapseksi.
Tiedän, että henkisesti sairaat voidaan parantaa.
Ja se parantaminen aloitetaan
parantamalla YHTEISKUNTA;
riipimällä kaikki terveyden samettiverhot,
arvomaailmojen Potemkinin kulissit
ja absoluuttisen tiedon käärinliinat pois.
Jossain vaiheessa
tulee eteen totuuden hetki,
jolloin sairaassa näkyy
ensimmäinen terveyden pilkahdus.
Siitä lähtien alkaa sairaus siirtyä
koko yhteiskunnan kannettavaksi.
Sairaudet ovat sairauksiksi hyväksyttyjä
vasta silloin kun ne ovat LAITOSTUNEITA.
Niin kuin taidekin
on vain asiantuntijoiden määrittelemää.
Jokainen määräysvallan hyväksikäyttäminen,
jokainen pakote -
on tavallaan sairauden ilmentymä.
Eikä nykyinen yhteiskuntamme tulisi toimeen
ilman näitä sairauksia.
Armopalat ovat sitä varten,
että poikkeus vahvistaisi säännön.
Meidän maailmankuvassamme
säännöt määritellään poikkeusten avulla,
jotta looginen yhdenmukaisuus säilyisi.
Ja näin kuuluu hallitsijoiden sana:
"NÄIN ON HYVÄ."
Ihmiset lataamossa taputtavat kohteliaasti
ja paneutuvat unettomaan uneen.
30.1.2982
Kun kaikkeus on hiljaa,
se miettii.
On aikakausia,
jolloin mitään ei näytä tapahtuvan.
Kaikki Suuren Toiminnan palvojat on vaiennettu,
eikä heitä tarvita,
ettei tulisi tehtyä mitään - turhaan.
Kyllä Suuri Olevainen
vielä ehtii hengähtää
ulos.
Manito - Suuri Henki,
pyydän sinua:
HUOKAA
edes yhden kerran,
että ikisumu hälvenisi,
että heräisin näkemään valon.
Johdata minut
suuren portin syliin,
jotta voisin avata sen
sokeiden nähdä,
etsivien suunnistaa sille tielle,
jolta ei ole paluuta.
23.02.1982
Laskiaisena päästetään kissat pihalle,
juodaan olutta pää täyteen,
kustaan lumihankiin eteinen,
lakaistaan lumet tupaan,
syödään verilettuja pakista
ja mykykeittoa.
Lykätään myrkyt mölyisään mahaan.
Kiteen kirkkaassa hahmossa
muistellaan menneitä
ja nähdään tulevaisuuteen
nykyisyydeksi levinneellä matolla
uneksien toukasta joka jäytää puuta
jättäen jäljen jälkeensä
aivot sahapurua pursuen.