Runot XVII 1983-24.04.1984
6.10.83
Kaikki uuden keksiminen on laukeamista,
luopumista, levolle laskemista
kaiken vanhan karusta painolastista
röyhelöpaketissa.
......
Edessä pimeä koivikko,
tulipunaiset liekehtivät pihlajanmarjat
sysimustan syysillan tihkusateessa
auton valokeilan valottamina.
Todellisuus valottuu osittain,
raottaa yhtä erityispiirrettään -
sitä näkyvää, joka pilkahtaa
kiirehtivän auton valokeilaan
syksyisen sadeillan lehtikullan lomassa.
Räystäät, salaojaputket,
saostuskaivojen kannet,
ulko-ovien lämpöeristeet,
makuuhuoneen ikkunatiivisteet,
P-nauhat, Ikopal-sokkelilevyt,
vinttikomeron karhuntaljat,
tuulisuojapaperit, kosteussulut ja saumapeitot
- entisöidyt uutuudet
vanhassa uudisrakennuksessa.
E... nyt tämä loppui kesken.
Yritetään uudestaan:
Ei tule mitään,
mikä olisi uutta
vanhassa mielessä.
Kaikki on kuin myrskyä tyynen edellä.
Jopa lapsikin osaa tehdä asiat helposti...
ainakin väärinpäin.
Miten me oppisimme?
Miten me oppisimme myö?S
tekemään jotain
väärin NISZ…S
Teinpä mitä tahansa
kuinka tahansa,
niin aina se olisi oikein tehtyä
jossain muualla.
Jossain aivan varmasti
jotkut opettelevat juuri sitä samaa,
josta itse yritän päästä eroon.
Ei ole olemassa kolmen viivan yhdistelmää,
jota jo ei olisi hyödynnetty
johonkin tarkoitukseen -
jos ei muuhun, niin ainakin siihen,
kun näytetään opiksi,
miten ei pitäisi tehdä.
------
Musta sade.
Näin lauloi mulle Musta Saara.
Talo nukkuu.
Työn orjat
näkevät painajaisuniaan
kohonneista hinnoista,
uusista tietokonetarpeistaan
ja siitä pelosta,
että painaa itseään napista niin, että räjähtää
ja nousee ylös
herätyskellon soittoon,
joka kuolinkellolta
kuulostaa
unessa.
7.11.83
Marraskuun routa-aamu -
ulkorakennuksen räystään harakka
varisten edestakaiset viuhahdukset
katonharjan kurjet (tai kurkihirret)
kuusiin tervautuneet ajatukset
koivujen varpusrypäleet
edestakainen viuhtominen -
näennäisesti, ilman järkeä -
evästen kanto jaloissa ja nokissa
ja oravan kaarnakäpälät,
käpy mahan alla
ensimmäiset lumilaikut routaantuneessa pihamaassa
jäätyneet lauttapeilit hiljaisilla rannoilla
punaiset, liekehtivät pihlajantertut
hiljainen pumpuli tuplaikkunoiden välissä.
Mikään ei liiku.
Vain linnut liikkuvat näennäisen edestakaisin
setvimässä eri suuntiin laskeutuvia päämääriään.
Hiljaiset pyykit huojahtelemassa
kuivamisen ja jäätymisen ristiaallokossa.
Ikkunasta kurkistava talitintti,
toisesta ikkunasta kurkistava talitintti
sanelemassa mykkää arvoitustaan
saman ja ei-saman välisestä kuilusta.
Hiljaa imeytyy vesi roudan alla
kesällä kaivettuun salaojaputkeen.
Syksyn tuuli vaikenee
vinttikomeron karhuntaljan
kaikkialle ulottuvassa pehmeässä syleilyssä.
Märän hiekan purenta kilpistyy
Ikopal-suojalevyn ilmeettömään aaltopintaan
sokkelin juuressa.
Räystäs ei tipu enää:
vesi lipuu kuin huomaamaton ajatus
- huomaamattomasti -
muovista kattokourua myöten
toisen seinustan
unohtuneeseen nurkkaan.
Kitarakirja on käännetty.
Antautunut takakansi pilkottaa
sähkökirjoituskoneen alta
apua pyytämättä.
Harmaavarpusparvi punoo pyrähdyssilmukkansa
koivun ympärille
salamestarin (?) punoessa juoniaan
lasin takana.
Eikä ääntä kuulu -
paitsi pakastimen kertakäyttöhirnunta
hellakeittiön eteläisessä nurkassa.
Huopakynän katkeileva suhina
- kuin siivenisku, jota ei kuulu,
mutta joka näkyy
tuplalasien takana viuhahtavasta harmaasta siivestä
harmaista siivistä,
jotka näennäisen päämäärättömästi
huojahtelevat lasin takana
ruudusta toiseen.
Kellastunut ruoho kuiskii silmille.
Moni muukin asia
näyttää kuuluvan -
ikään kuin kuuluisi minulle.
Ja nämä näyt kuuluvat minulle,
joten minulle kuuluu hyvää
tänä marraskuisena routapäivänä,
joka näyttää hiiskuvan hiljaisuutta
kuin koivun harakan pyrstö,
joka tyrkkii tuulta pois lavealta tieltään
nokkiessaan järjestyksessä
- linnun lailla -
näkymättömän logiikan ohjaamana.
Ja sähköistetyn seinäkellon aika
kuuluu näyttävän tietä
mittaillen mittaamatonta.
- Edistääköhän se???
Olen kuullut, että
Takapajulassa ollaan ajasta jäljessä,
koska kaikki kellot edistävät liikaa.
Eikä edes takataskussa pitäminen auta.
Heidän hankkimansa taskulaskimet
eivät - tuotekehittelystä huolimatta -
ole onnistuneet muuntamaan
rintataskua persetaskuksi.
Viime viikolla
he alkoivat pyytää kivitaskuja riimuverkoilla.
Mitähän sekin meinaa?
16.11.83 Sunnuntai.
Joka neljäs on enää paikalla,
kun kolme on otettu pois.
Kolme puuttuvaa puolisävelaskelta
keinuen kahden tuulen välillä.
Hikirauta.
Milloin se pääsee eroon siitä?
Lumi tuiskuaa
ja toinen lumi lakaisee pihaa
pyörien - nurkkia etsien.
Kylmä käpertyy nurkkaan.
Rakoileva hikinen ikkunaruutu.
Asiat evät etene,
pysyvät vuodesta toiseen paikallaan,
kun kynä käy tyhjää.
Ei tapaa jalka pohjaa.
Ei tartu muta
tyhjää polkeviin varpaisiin.
Ja kuitenkin olisi edettävä
ainakin tästä tähän.
Olisi kirjoitettava kuittaus
avoimeen valtakirjaan
muiden tehdä se,
mitä olen jäänyt odottamaan,
että muut tekisivät,
kun ei itse saa aikaiseksi,
ei saa hyväksyttyä
tätä vuosikausia kestänyttä
paikallaan polkemista.
Sama tunne
sama epävarmuus
sama ahdistuneisuus
ilma-ajan loppumisesta.
Hätä tehdä kaikkea
tekosyynä mitääntekemättömyydelle.
Ei minulla taida olla osaa eikä arpaa siihen,
että en ymmärrä vielä osaani.
Ajatukset rakentavat kaiken,
mikä on rakennettavissa.
Minuus on aina sivussa.
Minuus on huono osallistuja.
Minuus ei ole minussa.
Se on maja ilman seiniä.
Se on reunaton lampi,
syttymätön tuli, sulkeutunut aukko,
tauoton hiljaisuus, väritön maali,
pyyhkimätön kumi...
Käytännön matematiikkaa on se,
että laskutoimituksilla
saadaan noususuhdanteita.
Laskelmallisuus ei ole
nousukkaan vahvimpia puolia.
04.12.1983 (etusivu)
Kertovat
minun heränneen
unesta.
Sitä unta
en unohda
ikinä.
Heräämiseni
jälkeinen aika
sen sijaan...
ei tahdo jäädä
mieleen.
8.12.83
Lopussa kukaan ei ollut hävittämässä
koskaan syntymätöntä maata eikä taivasta.
Valo ei ollut korkeuden alla.
Eikä ihminen sanonut: Menköön pimeys!
Eikä valkeus tullut
eikä pimeys mennyt
eikä taivas ollut tullut maaksi,
sillä maa kihisi ja kuhisi kaikenlaista.
Ketään eikä mitään ei luotu eikä poistettu.
Pienet pisteet
vain alkoivat kehitellä mielessään kaikenlaista.
Näin ollen ei kukaan pitänyt lepopäivää,
vaan puuhasivat alusta loppuun
päästäkseen lopulta alkulähteilleen.
Miten alussa oleva sana
voisi olla objektiivinen,
kun joku syö siitä vain kuoren -
hedelmän jäädessä koskemattomaksi?
Onko jonkun karmana toimia kuorenpuhkojana
- ymmärtämättä yhtään, mitä tekee,
koska vapautuneet siemenet
lentävät taivaan tuuliin,
sinne mihin voivat juurtua.
10.12.1983
Musiikki vastaa minulle,
vaikka ei tiedä kysymystäni.
Siksi tuo raga -
jota luulen kuuntelevani
ja jonka omaa sanomaa yritän ymmärtää -
on itse kysymys,
jota kukaan ei ole esittänyt,
koska se ei taida tietää kysyvänsä.
Vain minuus kysyy itseltään
ja yrittää vastata.
Tämä arvausleikkikö on
kaikkeuden sydän?
Käsissäni on polttava pallo,
jota on pakko pyörittää,
ettei itse palaisi,
ettei polttaisi käsiään
herkissä arkaluontoisissa laskutoimituksissa,
ettei erottaisi sitä,
mikä kuuluu yhteen,
ettei erottaisi
näennäisen yhteenkuuluvuuden
takana olevaa kahtiajakoa,
ettei pystyisi erottamaan
(omaa) erotushaluaan ja erotuskykyään (toisistaan).
Olemassaolo on itse kysymys,
joka lähetetään ulos,
[2011: kuin aikuiseksi kasvanut poikanen pesästään!].
Heti, kun on jotain,
joka tajuaa sen kysymykseksi,
aloittaa olemassaolo olemassaolonsa.
Se on olemassa vain
lähettämänsä kysymyksen kautta.
Jos vastauksena
olemassaolon kysymykseen
alkaa kuulua etäistä musiikkia,
vanhempaa kuin kysymys,
kuulostaa vastaus mysteeriltä.
Siksi on vastaus oikea...
Se kuvaa kysymystä jopa paremmin,
kuin kysymys itse.
On kuin olemassaolo olisikin
musiikin peilikuva, tekototuus,
synteettinen rakennelma,
jolle valo antaa elämän piirteet.
Entäpä,
jos olemassaolo ei olekaan itse,
ei edustaisikaan itseään,
vaan olisi se rakennelma,
jolla yritämme tulkita olemassaoloa.
Jospa abstraktiot ovatkin se olemassaolo,
joka on todellista.
Ja kaikki mikä näkyy, on,
onkin vain rakennettua.
Kunpa tietäisinkin,
mikä on
sanoilla ilmaistu lause.
Jokainen meistä luo omaa,
elämänsä mittaista sävellystä.
Mitä kulloinenkin avaruus kuulee
tuosta loputtomasta ragasta?
Missä nämä kaksi maailmaa
kohtaavat toisensa?
Jos olemassaolo on abstraktio,
niin todellista olemassaoloako on
abstraktion tajuaminen,
tajuaminen, joka toistuessaan
muuttuu ei-tajuamiseksi.
Miten oppisin unohtamaan sen,
mitä tulen joskus tekemään?
Yhteisessä maailmassa tajuamme olevamme
vain sen kautta,
että tiemme eroavat
silloin tällöin
(ja kuitenkin muistamme kaiken).
On niin helppoa samastua siihen,
mikä ei koskaan ole osunut kohdalle.
Jos tiemme eivät eroa koskaan,
ei enää ole kysymys kahdesta,
vaan yhdestä (- minusta).
Kauneus on
kohtaamisen ja erkanemisen,
jälleenrakentamisien ja hyvästijättöjen
loputon ketju.
Joka kerii lankarullan,
on jo kerennyt keriä sen,
ennen kuin joku toinen näkee.
Siksi tuo vieras sanoo sitä
lankarullaksi, esineeksi.
Sanoo esineeksi sitä,
joka on osa kerijää.
Ajan sommelo kuin äänilevy,
johon on taltioitu kaikki se,
mikä kuuluu,
kun kerä kierretään auki.
Vain kutoja voi ymmärtää
kehrääjän sydämen.
Vain kehrääjä voi ymmärtää
kerittyä karitsaa.
Vain karitsa voi ymmärtää ruohoa.
Van ruoho voi ymmärtää ihmistä,
josta se on kasvanut
unohtuneen taistelukentän
tuskaisilla kummuilla -
joita ihminen ymmärtää vasta
kun katsoo muualle, pois.
Ei-mihinkään
vaan kaikkialle.
14.12.1983
Maailma on niin suuri
Lasse Lasse pieni,
että totuuskin joutuu levittäytymään
sekä tänne
että tuonne.
Lähetystyötä tarvitaan aina.
ettei tyhmyys tiivistyisi.
18.12.1983 Jouluaatto.
Ei nyt ole mikään jouluaatto.
Muutenpahan vain kirjoitin
niin
se on.
Ei len oli pik ku jou lut.
Tänään on
jou lu aat to.
Eikä ole!
Usko nyt...
Todellisuus heiluu
oikean ja vasemman silmän
vä li mail la.
Ja alkoholi poistuu verestä,
että kihisee.
Minnekä-hän se-hän
on menossa?
Näin aamu tuimaan
iltapäivällä.
25.12.1983 Joulupäivä.
Jouluaamuna pöydän ääressä,
sähkökynttilöiden helteessä
kuunnellen radiosta "hyvää sanomaa",
lukien "Salaista Oppia",
jossa Simonin sanotaan tarkoittavan paholaista,
jonka [Petrus-]kalliolle Jeesus rakensi seurakuntansa.
Minäkin asun peruskallion päällä,
olen kiinni materiassa,
vaikka kaiverrankin hiidenkirnuja pirunpeltoon
tepastellessani aamun ja yön välisessä rajamaastossa
sähkökynttilöiden valossa
jouluaamuna.
On helpottava tunne,
kun tuntee tiensä käyneen päätökseen
joltain tärkeältä osin.
On tullut aika herättää maailma
katsomaan ja ihmettelemään
syntynyttä vapahtavaa ajatusta
tähtitarhojen loisteessa,
riemulaulujen helistessä korkeuksissa,
Manalan asukkaiden käännellessä kylkiään
painajaisuniensa räjähtelevässä luotisateessa.
Millainen painajaisuni on se,
kun nukkuu kevyesti
otettuaan pois maailman synnit -
omille niskoilleen?
Se on kuin kääntäisi
aistiensa karvaturkin nurinpäin,
sisäistäisi kaiken sen,
mitä on kuullut ja kokenut,
tulisi niin painavaksi itse,
että maailma ulkona tuntuisi
mielettömän kevyeltä,
liimaisi tukan parrakseen,
panisi nurin käännetyn kengän päähänsä,
punaiset kilisevät tonttulakit jalkoihinsa
ja pakastuvan talvi-illan hämärässä
kuuntelisi lasten koputuksia,
kunnes hikisenä tulisi ikkunasta
käsillään kävellen sisälle
ottamaan pois kaikki joululahjat
kuusen latvasta.
Tämän jälkeen
- hiljaisuuden vallitessa -
kaikki seisoisivat käsi kädessä
kuusen ympärillä piirissä
ja muu maailma tanssisi ympärillä
iloiten siitä, että
jokin on kuollut pois
ja kuopattu.
Olisiko joulusota silloin muuttunut joulurauhaksi?
On jotain nurinkurista siinä, että
ulosottomiehillä on jouluna vapaapäivä...
- juuri silloin, kun lapset riitelevät lahjoistaan...
Kun kuulen sanan "aselepo",
tuo se suuhuni leikin maun.
Sillä aselevon aikana kuuluvat
päähuijareiden käskyt:
Asento..., lepo...
ja kohta taas tärkein:
Ei koskaan päätään pensaaseen
vaan...
päin mäntyä.
Vain korpi itkee
ja äidit.
Kun ihmiset sotivat maan päällä,
taistelevat järjettömyys ja älyttömyys
keskenään taivaassa.
Kummalle kannattaisi pitää peukkuja pystyssä?
Vaiko alaspäin… (S)
30.12.1983
Orava ajaa takaa varista,
joka ei edes yritä päästä karkuun
niin nopeasti kuin pääsisi.
Fasaanikoiras käyskentelee
kuusen juurella lumihangessa
puistellen päätään
olemassaolon ongelmattomuudelle.
Harakka hätistelee lintulaudalla
talia nakuttelevaa tikkaa.
Punakylkirastas leikkii männynoksilla
lumenpudottamisleikkiä.
Mustat punatulkkumöykyt pihlajan latvuksessa,
varpuset ja talitiaiset odottamassa vuoroaan
kauralyhteeseen.
Vaihtavatkohan linnutkin
uuteen vuoteen?
Kaksisuuntainen valonsäde
kuin kohtalon vaaka.
Kuppien etäisyys sekunnissa 600 000 km.
1984:
1.1.1984
Tekisi mieli huutaa
hiljaisuutta katkaisematta.
Jos ei mitään estettä olisi,
tapahtuisi kaikki tässä heti
eikä viidestoista päivä.
Jos silloin on lauantai,
menen nimittäin saunaan.
Eikä kellarissa saa ulvoa
(vaikka sinulla olisi enkelikuoron ääni).
Miten mahtuisi olemaan siinä todellisuudessa,
missä kaikki olisi hetkessä käsillä?
Minun olisi jotenkin valikoitava
se informaatio sitä paljoudesta,
joka työntyisi päälle.
Jääkö jäljelle muuta mahdollisuutta,
kuin kokea se
kuin unena...
Ja siinä unessa
voisi tapahtua mitä tahansa.
Kuka suorittaisi valinnan?
2.1.1984
Miten höyhenenkevyesti höyhen vaeltaakaan hangen pinnalla.
Miten helppoa onkaan jäljillä levätä lumessa.
Miten vaivattomasti kuorolaulu kuuluukaan levyltä.
Miten mutkattomasti talviset männyt seisovatkaan suorina.
Miten ilmavalta näyttääkään
kirkas kevättalven ulkoilma auringossa.
Miten ripeästi rientääkään kynä
kirjoittamattomien lakien ohjaamana.
Miten tuskattomasti läpäiseekään päivänsäde
menninkäisen anovan kämmenen.
Miten sujuvasti kaikki luontokappaleet
osaavatkin näytellä kaikki osansa.
Miten kitkattomasti lipeää kieli
sanataiteen kokolattiamatolla
rähmälleen...
On niin kiva löhötä,
kun on paljon tekemättömiä töitä.
Odottakoot -
kunhan vain pysyvät hiljaa,
eivätkä kerro kenellekään itsestään
muuten kuin kuullessaan
ylimmän käskynhaltijan edeskäyvän
takalukkoon johtavan käskyn.
En oikein tiedä, mitenkä olisin.
Olisinko lintu vai kala,
jing vaiko jang...
Ei pitäisi. PrePostella - ainakaan
turhanpäiväisiä asioita lyhyesti
- päivät pitkät -
kaamoksen keskellä
Periferiassa,
desentralisoiduin katsein.
Sillä yömyöhällä
voi aamuvarhainen
päästä yllättämään
ja synnyttää varhaisherännäisyyttä.
Vaikkakin sellaista sattuu
ani harvoin ani varhain.
13.01.1984
Osoittakaa minulle, missä olen väärässä,
kun puhun siitä, mitä pian kirjoitan:
Kirjoitan siitä, miten alkuperäiskulttuurit
- ennen eurooppalaisten tuloa -
elivät omaa elämäänsä,
kärsien nälkää,
pitäen kuitenkin mölyt mahassaan,
koska ei ollut ketään, kelle valittaa
huonosta sadosta, kuivuudesta.
Ja kuitenkin he elivät
sukupolvesta toiseen.
Sitten tulivat eurooppalaiset
pyssyineen, lähetyssaarnaajineen,
kuppatauteineen, viskipulloineen
ja toivat heille sivistyksen ilosanoman.
Sivistyksen, joka tuhosi tuon tasapainon
jopa yhden sukupolven aikana.
Tänä päivänä me ahkerat
kaikessa helpolla pääsemiseen pyrkivät
sätimme heitä laiskuudesta.
Ja säälimme toisaalta
heidän huonoa elintasoaan,
kuivuutta, epidemioita, alikehittyneisyyttä,
joista kuulemme TV:ssä
uutisissa ja ajankohtaisraporteissa
mukavasti divaanilla lekotellen.
Keitä ovat ne, jotka siitä kertovat?
He ovat kehitysmaiden johtajia:
Etonin hienostokorkeakoulujen käyneitä nousukkaita,
jotka saavat useimmin suunvuoron,
koska muut eivät osaa puhua sitä kieltä,
jolla me tulemme toimeen,
jota me ymmärrämme.
Asiaa olisi kaikilla.
Kuitenkin vain se puhuu,
joka puhuu niillä opetuksilla,
jota me itse olemme hänelle antaneet.
Tuo Etonin käynyt älyniekka
edustaa mielellään sitä kansaa,
josta hän on jo henkisesti erkaantunut.
Enemmän kuin todellinen nälkä
häntä kiinnostaa se,
kuinka monen maan televisioissa
hänen kasvonsa, silmänsä ja murteellinen puhetapansa
iskostuu ihmisten mieliin.
Mitä enemmän tuo katse, tuo puhe
kiinnittyy katsojiin liimapaperin tavoin,
sitä enemmän siitä hyötyy asia.
Mikä on tuo asia?
Se koskee edustettua mykkää kansaa,
joka ei osaa puhua,
koska kukaan ei enää ymmärrä sitä kieltä.
Ja kun sitä kieltä ei enää ymmärretä,
ymmärretään sitä henkilöä,
joka puhuu näin ja noin.
Siis aloitamme hänen hyvinvoinnistaan.
Auttakaamme häntä taloudellisesti sen verran,
että hän oppii pitämään suunsa kiinni.
Jos hän ei pidä suutaan kiinni - sittenkään -
ei se todista mitään kansan tarpeista.
Se todistaa vain
hänen omista tarpeistaan.
Mitä meidän sitten pitäisi tehdä
noiden Etonin käyneiden oppineiden kanssa?
Meidän pitäisi vain muistaa,
kuinka paljon nälkää tuo kansa kärsi,
ennen kuin eurooppalaiset tulivat
pyssyineen, lähetyssaarnaajineen,
kuppatauteineen ja poliitikkoineen.
Meidän pitäisi miettiä,
miten ujutamme kaiken kasaamamme tiedon heille
tahraamatta sitä,
mikä on pyhää.
Antakaamme heidän kuolla rauhassa
tai syntyä uudestaan.
Todellisuus on
kahden vajaan yksikön
epätodellista keskinäistä suhdetta
ja näiden suhteiden moninaisuutta.
Todellisuus ei ole sitä,
että omin silmin on nähty, koettu jotain.
Todellisuus on vain ymmärrettyä todellisuutta,
sitä, että joku selviytyy todellisuudesta.
Samantekevää, onko kyky selviytyä
opittu kirjoista.
Joku voi sortua todellisuuteen
koettuaan sen kymmeniä kertoja,
jos hän ei ole tajunnut...
Se tajunta voi tulla kirjoista,
ja se tajunta voi jäädä syntymättä,
vaikka koko maailmankaikkeus
olisi "omakohtaisesti koettu".
Ei ole eroa siinä,
harjaannutaanko todellisuudessa elämiseen
mielikuvituksen vai todellisuuden avulla.
Kun todellisuutta ei tajuta,
sanomme sitä uneksi.
Ja silloin se räjähtää vasten kasvoja.
Miten meidät opetetaan kestämään
todellisuuden tätä puolta?
19.01.1984
Päivän kääntyessä aamun puoleen
otan kirjani ja kirjoitan.
Kirjoitan yön (yli sen) hiljaisista hetkistä,
jotka antavat niin monelle
- joilla ei ole sitä, mitä päivä tuo -
niin monille muille tullessaan sitä,
mitä yö jättää
niin monelle antamatta.
Kirjoitan yön hiljaisista hetkistä,
jotka tuovat tullessaan niin paljon,
mitä päivä ei voi antaa
niille, jotka ovat päivän puolella,
jotka eivät uskalla viettää öitään
yksin.
On niin paljon ,
mitä päivä ei voi antaa.
Vielä enemmän on sitä,
mitä yö ei pysty tarjoamaan.
Kaikista eniten
on kuitenkin kysymys siitä,
mitä voimme ottaa vastaan
kummaltakin enoltamme,
joilla on jaettavaa ylenpalttisesti
meille kaikille.
Minä kirjoitan näistä hetkistä,
jotka eivät tarjoa rahaa,
eivät rakkautta,
eivät kuuluisuutta, mainetta,
eivät, eivät tarjoa
osuutta TV-uutisissa.
Tarjoavat vain sitä,
mitä raha ja maine eivät voi antaa.
Tarjoavat hiljaisen hetken yön siimeksessä,
luminietosten hellässä syleilyssä
unohduksen keskellä.
Ja se soi...
Uutisissa?
Ei soi, lehtien palstoilla?
Ei soi sielläkään.
Soi täällä, täällä korvessa,
missä azerbaidzanilainen pianisti*
lyö korvaluureihin elämän maun.
[* Wagif Mustafa-Zade]
...kuollut kuin kivi...
jo monta vuotta
ja kuitenkin soi vielä
ja tulee soimaan
- ainakin täällä luminietosten keskellä
yön hiljaisena hetkenä.
Kertoo siitä, mikä elää,
vaikka onkin jo kuollut.
Elää minussa
ja meissä,
jotka olemme yön lapsia,
emmekä piittaa päivän perhosista, pilvistä,
emmekä valokeiloista.
Me jotka piittaamme perhosista silloin,
kun muut eivät ole todistajina.
Täällä, täällä nietosten keskellä
on elämä, joka kypsyy.
Kypsyy päivä päivältä,
tunti tunnilta,
sekunti sekunnilta.
Ja jonain päivänä
se tulee esiin
ja kertoo yöstä,
josta kukaan ei tiedä
halaistua sanaakaan.
Minä paljastan sen nyt:
Tällä lumen keskellä
ja siellä ja siellä
elää kansa, ihmisiä,
jotka elävät tuhatkertaisesti sen,
mikä on tyhjyyttä niin monelle.
Ja kun tyhjyyttä on riittävästi,
alkaa se kukkia:
ensin varovaisesti
kalmankalpean leskenlehden,
sitten oravanmarjan,
sitten sudenmarjan,
sitten karhunmarjan,
sitten sudenkorennon tai saunaeläimen (?),
sitten koiranheisipuun,
sitten orapihlajan,
hirvenkellon, osmankäämin,
kaarlenvaltikan, ukonputken,
kämmekän, käden, jalan, loukun,
putken, tuohen, ritarin,
keisarinliljan, ukonhatun
ja monia muita
vielä paljon suurempia.
Niin suuria, etteivät ne mahdu tähän.
Niitä on niin suuria,
etteivät ne näy kuin yöllä,
yössä, jossa luodit soivat vinkuen,
jossa tuuli huminoi langoissa,
jossa aatos viuhuen lentää. *
[*>Sota-ajan iskelmä: Synkkä on yö... luodit vinkuen lentävi vain,
tuuli langoissa soi valittain, tähdet himmeinä siintää...]
Jonakin päivänä nukumme pitkään
- me yövalvojat.
Ja silloin saatte pilkahduksen siitä,
mitä yö voi tarjota.
Siihen äänettömään tyhjään pöytään
syntyy niin paljon.
Niin paljon, että jonakin päivänä
se unohtuu pöydälle
ja päivän lapset näkevät sen.
Ensi kerran elämässään
he huomaavat,
että pöytä voi ollakin tyhjä.
Ja se tuntuu pelottavalta.
Se voi olla pelottava kuolemaan saakka.
Ja toiselta puolen katsottuna -
se voi näyttää,
mitä kaikkea runsautta Paratiisi voi tarjota,
jos on onni ottaaksensa.
Kun ja jos on kuulijoita,
antaa esiintyjä yleensä ilmaiskonsertin...
16.2.1984
Näin minulle on kerrottu
tänä iltana.
Päällisin päin näyttää siltä,
että olisin itse keksinyt
ja kirjoittanut tämän kaiken.
Noin vaan...
Kun kerran juolahti mieleen...
Mistähän tuo juolahdus tuli?
Juolahti mieleen kysyä.
Kuka sitten käski kysyä?
Kuka käski kysyä puolestaan
tämän viimeisen kysymyksen?
Kyseleekö todellisuus itse
omaa olemassaoloaan,
miltä näyttää?
Haluaisi ikään kuin katsoa peiliin,
johon katsomalla näkisi kaiken.
Hologrammi, jonka pinnan muodostaa
materian ja hengen välinen rajapinta -
tai yhtymäkohta -
miten sen kukin ottaa...
Jos kysymyksessä on todellinen hologrammi,
on vastaus helppo arvata.
Jos taas pidämme rajapintaa
erottavana tekijänä,
pysymme erossa toisistamme
- kuva ja minä -
näemme vain kaksiulotteisen peilikuvan
ilman syvyyttä.
Onko joku joskus uskaltautunut astua peilimaailmaan
- sisälle asti?
Ja jos on,
niin näkeekö itsensä edelleen tuijottamassa
ylitetyn raja-aidan toiselle puolen
ikään kuin kaihoten,
ikään kuin sekin vielä haluaisi tulla mukaan
peilin takaa aukeavaan uuteen todellisuuteen.
Ja jos on näin,
niin eikö voitaisi sanoa:
Joka kerta,
kun näet jonkun katsovan
peiliin kaihoten,
on hän jo siellä sisällä, takana
ja kaipaus hänen kasvoillaan
osoittaa sitä,
että hän on jo siellä,
mitä kaipaa...
omassa itsessään,
joka tuntee olevansa yksi ja sama
vasta silloin,
kun on erillään, kahtena,
miettien samalla,
kumpi puoli on todellisempi:
sekö, missä henki liikkuu
ja joka näyttää olevan ei-missään
ja kuitenkin puhuu,
- antaa vihjeen avata suunsa.
Ja fyysinen minä tottelee
ja puhuessaan luulee
peilikuvan matkivan itseään...
Ketä?
5.3.84 Sotkamo, Tulikettu.
Kuusien varjot ilmestyvät keskipäivän hangelle.
On kevättalvi.
Eikä ruohoa näy missään.
12.3.84
Kukka aukeaa
loppupäästä alkupäähän
alkukevään lopputalvena.
Näen sen
sulkemalla silmäni.
23.3.84
Avaan tuntemattoman ovet.
Ja jumalallinen tuuli kuiskaa
olemattoman henkäyksen
kohti tyhjyyttä,
joka ilmoittaa ymmärtäneensä
tuon sanattoman lauseen,
vastaten hiljaisuudella.
28.3.84
Maailmat kohtaavat tietämättäni.
Mikään ei pysy erossa toisestaan.
Onko kausaliteetti pelkästään loogista?
Onko aika vain tasapainotilaa tavoitteleva,
värähtelevä heiluri?
Kuka määrittelee tasapainon, kuka vetovoiman?
Vai ovatko nekin meta-ajan ilmentymiä?
Kuka sen tietää?
Minkä?
9.4.84
En minä laajentunut,
vaan tietoisuus minussa laajeni.
Se tarkkaili vuosien matkaa Tiibetin halki
kuin pientä nuppineulan päätä,
jossa kuitenkin kaikki oli tallella.
Orava puikkelehtii hankiaista pitkin.
Puiden juuret hohtavat keväistä lämpöä.
Lumi sulaa, vaipuu kasaan
kuin tyhjentyvä vesipatja.
Minä istun nuhataudissa
yrittäen kirjoittaa jotain suurta
pienellä kynälläni
näillä kissankokoisilla kirjaimilla.
Ehkä olisi syytä odotella
parempia aikoja.
[27.5.2011: jolloin kirjoitus ei ole kortilla.]
.....
Joku laulaa
ja suuri silmä uppoutuu
asioiden ytimiin.
Minuus paljastuu
minän omaksi luomukseksi.
Ja kun kyllästyn itseeni,
menen pois, pois pois ...
10.04.84
Olen aina ollut sitä mieltä,
että aina pitäisi mielen olla hyvä.
Ensin on johdanto,
sitten alkaa musiikin pääteema,
johon kaikki yhtyvät.
Ja rumpali sen kun paiskii
katsellen ympärilleen muina miehinä.
Solisti tuijottaa tiiviisti eteensä
silmä yleisössä kiinni.
joku katselee toisia...
23.4.84
Onko kirja vaihdettava toiseen,
kun se on täytetty?
Teille on näytetty ihmeellisiä tunnustekoja:
Katsokaa, kuinka lumen sulettua
ruoho alkaa kasvaa auki,
kuinka leppä riiputtaa tähkäänsä,
kuinka muuttolintu etsii sopivaa reikää
ahtautuakseen pimeään
tulevan kesäyön kirkkaassa hämyssä.
24.04.1984
Saisinkohan enemmän aikaan,
jos kirjoittaisin harvempaan?
Harvemmin sitä on tullut yritettyä...
Onko tasainen liike sitä,
että jokin harventuu tihenevästi
tai tihenee harventuvasti?
Miten on mielen laita,
kun koski kohisee
yhä voimakkaammin yhä harvemmin,
kun sydän pompottaa
yhä useammin yhä harvemmin,
kun yhä useammin
ei jotain enää ole
tai näy lainkaan,
kun se ei ole enää sen pituinen?
Voidaanko yleisesti ottaen enää sanoa,
että tämä on tämmöinen
tämän tästä?
Tämä ei ole tämä sivu,
sillä tämä on jo toinen sivu.
Jos et usko, niin vilkaise
jotain toista (edellistä) sivua.
Se on siellä.
On kevät
ja sanat heittävät kuperkeikkaa.
Huominen on pelkkää piiloleikkiä.
Saankohan minä sen kiinni?
[Jatkuu osassa XVIII: 26.04.84]