Runot XVIII -28.10.1984

[Runot XVIII 26.4.1984 - 28.10 1984]

26.04.84        

Onhan noita... noitia...
Onhan niitä... ja noita...

Missähän minä olen ollut

silloin kun en vielä ollut tässä?

Ja jos en olekaan tässä,

niin missä silloin voisin haaveilla

tästä paikasta?

Missä olisin voinut haaveilla

jossain muualla joskus toteutuvasta?

Ja jos se selviäisikin joskus,

niin kuka tietää enää

mistä oli kysymys.

 

"Olisi aika ryhtyä työhön",

sanoi kirjailija maata mennessään.

[Toisin sanoen:]

"Ei ole kuukauteen syntynyt mitään

itsestään..."

 

Haluaisin olla

älyvapaa kahlekuningas.

Kuningasten kuninkaana olo

ei maistu kuninkuudelle,

kun aamusta iltaan

saa juodakin vain kuningasvettä.

Kyllä lasi rommia

maistuisi paremmalta.

 

Jos joku ihmettelee

tätä naiivia älyn leikkiä,

niin kerrottakoon,

että yritän parhaillaan viinan voimalla

unohtaa huonon perhesovun.

Harvoin ystävyyttä koetellaan niin paljon

kuin rehellisessä ja

toista auttamaan pyrkivässä ystävyyssuhteessa.

Jopa vihamiehetkin ovat armeliaampia.

 

Millainen on oikea teko?

Näyttäkää minulle yksikin,

niin liiskaan sen kuin kärpäsen.

Siinäpä teille miettimistä,

millainen teko se oli.

 

11.05.84

Jokaisella on Iso Työnsä,

jonka siemen on istutettu silloin,

kun se alkoi kasvaa.

Työ tahtoo tulla tehdyksi.

Sillä työllä on oma Henkensä;

astraalityö, joka ei kuole,

vaikka jokin yksityinen työ

jäisikin keskeneräiseksi.

Ei mikään jää kesken - koskaan.

Jos jäisi, niin keneltä?

 

21.5.84

Yli viikko pihamaan möyhennystä,

vesojen karsimista,

taimien istuttamista

kuoppien kaivamisen jälkeen,

kastelemista,

kun sateet eivät tulleet.

Kivet on kannettu edestakaisin

kasasta toiseen ja takaisin.

 

On katseltu siilien parittelua

ja pesän kaivamista mättääseen,

istutettu mesimarjoja,

kannettu liljat rantamudasta,

tuikattu hopeapajut ojan pohjalle itämään,

hävitetty punkin vaivaamat marjapensaat,

laskettu vene vesille,

hävitetty rakennuksista ampiais- ja mehiläispesät,

heitetty katiska järveen,

juurrutettu ruusut,

kannettu tuhka marjapensasistukkaiden ympärille,

kiskottu lupiinin, voikukan

ja koiranputken juuret kasvimaalta,

siirretty orapihlajat,

karmitettu kellarin ovet,

vaihdettu katon rikkonaiset tiilet,

ladottu kukkapenkkien kiviserpentiinit,

täytetty maakuopat risuilla ja lehdillä,

leikattu rönsyt,

päivetetty paljas selkä,

imetetty pohkeiden veri mäkäräisillä

ja kuvattu koko pihapiiri

ennen ja jälkeen.

 

Valmis, lopullinen,

muuttumaton musiikki

on aikansa elänyt ja kuollut -

mutta ei pois.

Kivettynyt.

Kivistä kertomaa menneistä ajoista.

Se, joka katsoo taakseen muuttuu kiveksi.

Sillä elämä on aina edessäpäin,

eikä poikkea polulta,

jota sanotaan elämänlangaksi.

Niin kapea se on.

Lehti huojuu tuulessa.

Maa ei.

 

29.5.84        

Olisi elettävä kaikki

alusta lähtien uudelleen.

Koko matkani on jatkuvaa alkuun palaamista.

Yhä enemmän taaksepäin -

kuin keinu,

joka lähtee varovasti liikkeelle,

kiihtyy,

laajentaa edestakaista kulkusuuntaansa

ja pysähtyy sitten,

kun voimat loppuvat

tai kyllästys alkaa

siihen leikkiin.

 

Milloin tämä muu toiminta

alkaa heijastua soitossani?

Musiikkihan on ollut alun alkaen

yhtenä lähtökohtana

tähän muuhun toimintaan.

Eppu Normaali laulaa:

Dylan on. Vapahtaja, Messias.

Mitä on se hyvä,

joka on hyvää päivästä toiseen?

Miksi leipä on hyvää joka päivä?

Ei - ei se ole.

Syön sitä päivittäin.

Mutta vain joskus

se on herkullisen tuoretta,

hyvistä aineista tehty

kuten esim. riihileipä.

 

On kuitenkin asioita,

jotka kestävät käytön

päivästä toiseen kuten:

ilma, happi,

syöminen ja paskantaminen.

 

Ovatko ne ainoita

absoluuttisesti hyviä?

Eivät - eivät nekään ole hyviä

kaikille ihmisille

kaikkina aikoina,

eivätkä eläimille eivätkä kiville,

kannoille ja atomeille.

Mutta niilläkin on oma leipänsä,

joka heille annetaan

jokapäiväisenä itsestäänselvyytenä

harva se päivä.

(Panis angelicus?)

 

Eräänä päivänä huomasin,

että huonokuuloisuuteni ja sanasokeuteni

oli vain keskittymisen puutetta

- siis psykologista laatua.

 

Nyt soi Mike Oldfield.

Se on aivan normaalia

tässä tilanteessa.

Se siitä.

 

4.6.84                 

On kesän kirkas huomen

ja kylmyys, pimeys tiessään.

Ei liiku lehti tuomen,

kun tuomia ei näy missään.

[26.11.2013: ...ja "huomen" olisi sivuutettu kirjoitusvirheenä.]
(Jk. Takatalvi tuli 5.6.84!)

 

12.07.84 - Matin 75-vuotispäivänä...

Ei iloja monta

moniin suruihin verrattuna.

Elämän sarkaa on kynnetty,

on kylvetty

ja niitetty sitä,

mitä on tullut kylvettyä,

kunnes loputkin korjataan pois.

 

Ei tule ihmislapsen levättyä;

Tulee vain raadettua

päivästä toiseen, vuodesta toiseen.

Ja harvat vapaat hetketkin kuluvat

märehtiessä yksin

tai toisten kanssa sitä,

mitä muina aikoina on tullut kylvettyä

ja millaisen sadon

toiset ovat siitä korjanneet

ja mitä olen saanut kerättyä

toisten hedelmällisiltä

tai karuilta kylvöspelloilta.

 

Elämä laukkaa alta pois

kuin kenenkään synnyttämätön

näkymätön kolmionmuotoinen Harhahepo

äärettömän avaruuden

loputtomilla kangastuskeitailla -

kuin Kaikukeihäs*,

joka syöksyy läpi

äänieristetyn, huutavan tyhjyyden

olemattomien planeettojen läpinäkyvissä katveissa,

kristalliajatuksia kuultavien galaksien

häikäisevää kirkkautta hohtavissa siimeksissä.
[* Ks. "Kaikukeihäs" -spektaakkeli kesällä 1987]

 

Ajatusmaailmat hehkuttavat

oivallustulppiaan tuliveden ärsyttäminä.

Taka-ajatusten verkkaiset hämähäkit

kutovat saastesukkaa.

Eikä käsi tiedä

kuuluvansa kellekään - missään,

missä tyhjyys kietoutuu verkkoon,

missä tyhjä kaapu

seisoo vasten ajatustuulta

ja kaipaa olematonta kantajaansa

rajan takaa aukenevasta railosta.

 

Ei tiedä ajatus,

miten se solmiutuisi toisiin ajatuksiin

ristikkäismielipiteiden liukkaalla jäällä

kidetuulien olemattomissa uumenissa.

Käsi ei tiedä, ketä se koskettaisi

olemattomien ideologiamaailmojen

ilmattomassa tilassa,

hapettomassa vedessä,

tulettomassa nuotiossa,

pohjattomalla maaperällä,

missä tänne ja pois

eivät enää merkitse mitään,

koska kukaan ei tiedä,

miten sieltä voi päästä johonkin -

koska kaikki ne ovat kaikkialla,

joten siis oikeastaan ei-missään,

koska samantekevyys on astunut elämäämme;

tyhjyys pukeutuneena kaikkeuteen.

 

Ei missään ole kaikkea.

Eikä missään ole paikkaa,

jolta ei puuttuisi mitään.

Paitsi paimenella itsellään,

joka kaitsee ja hyväksyy,

että paimentamisessa on kaikki,

mitä hänen tarvitsee tehdä.

Eikä laumalta puutu kaitsijaa.

 

Kesäyön aamuaurinko polttaa

turtunutta matkaajaa.

Kaikki on kuin joskus

- kauan sitten -

jossain muualla,

missä jotkut muut

istuivat rantahietikolla

tulen loistetta

silmiensä ammottavaan tyhjyyteen keräten.

 

Mieli kun pohjaton vakka,

josta ammennetaan ulos

harakoita, räkättirastaita, varpusia,

korppeja kusiaisia, muurahaisia,

toiveita, makeita hedelmiä,

toivioretkiä, henkisiä vekseleitä,

saatesanoja, maallisia harhakuvia,

kangastuksia, housuja ja puseroita,

naamioituneita pakotteita,

irstautta, häpeää, mainetta ja mainoksia,

kylttejä, nimikilpiä,

rehellisyyden karheata köyttä

kömpelöissä sanakämmenissä,

kämmeköitä, katsantoja,

kastehelmiä, toivottomia näkökulmia

käärittynä epätoivon kyynelpeitteeseen,

sukurutsaista katkerien ajatusten logiikkayhteisöä,

puuroutunutta hämmennystä,

itseensä käpertymisen tiheään sulloutuneita klimppejä,

houkutusten limaisia hiusverkkoja,

umpikujaisen alitajunnan sanaristikkoja,

häväistyjä pyhimyksiä,

lahonneita pyhäinjäännöksiä

maatuneissa tuohipuvuissaan.

 

"Tula tuulan, tula tula tei..."

kiljuu sanainen arkku riemusta

kannen napsahtaessa kiinni

heti kun joku yrittää

panna sinne jotakin -

sinne sisälle,

itseensä.

 

Toinen ihminen on kuin lintu,

vesilintu, joka lähtee karkuun,

räpiköi joen polveilevaa uomaa

ylävirtaan, pois, pakoon

huomatessaan pajukkoon kätkeytyneen kalastajan.

 

Ja - itse asiassa -

mitä sanottavaa kalastajalla olisikaan linnulle

muuta kuin se,

että paetessaan lintu säikyttää kalat tiehensä

räpistellessään itse tiehensä tietöntä joenuomaa pitkin

ilmatietä myöten - vesitien jäädessä alle.
[26.11.2013: ...Vie minne tiesi, sen tuttu liesi on lämpöinen...]

 

Vain kuningaskalastaja tulee toimeen

vesilintujen kanssa.

Ja hämähäkki,

joka on riippumaton verkostaan

pistiäisen tehtyä siitä pesän munilleen,

jotka eivät kaipaa hautomista.

 

Tie syntyy siitä,

kun jokin palaa samoille urilleen

kulkien lopusta alkuun.

Toinen tie syntyy tarpeesta

osoittaa toisen tien tarpeellisuus.

 

Kolmas tie syntyy epäröinnistä

pitää näitä kahta muuta tietä

- tai joitain muita kahta tietä -

ainoina autuaaksitekevinä.

Ja kaikki tiet kohtaavat joskus,

kun ne kävellään loppuun.

Eikä lopussa suinkaan ole kooma...

 

Jos tie päätyy erämaahan,

on se merkki siitä, että sitä tietä

ei ole kuljettu vielä loppuun,

vaan tie jatkuu

- kylläkin kulkemattomana -

jatkuu loputtomiin

muuttuen välillä vähitellen

joksikin muuksi tieksi.

 

Mutta naamioistaan huolimatta

on tien henki sama,

missä tahansa kulkeekin.

Joskus kävelen tien hengen ohjaamana,

vaikkei itse tietä näy missään.

Osaanko kulkea sitä tietä pitkin?

Osaanko kulkea tietä - ilman tietä?

Ja osaanko pysähtyä silloinkin,

kun reitti näyttää selvältä?

Lapsena kuulin tiestä kaksi tarinaa:

TVH tarkoittaa: "Tie vie Helvettiin"

ja "...Vie minne tiesi, sen tuttu liesi on lämpöinen."

 

Kun rakastan kaikkeutta,

rakastan tyhjyyttä.

Joten miten voin - jotenkuten -

tuntea pelkoa tyhjän takia?

Miksi siis kuitenkin - samalla -

pelkäämme antaa rakkautta pois?

 

Onko valunut yö hukkaan kuin hiekka?

Kun kesäyön helteisellä rantahietikolla

on yritetty puhua, yritetty sovitella,

yritetty löytää edes yhtä yhteistä sanaa,

jotka tuntisivat toisensa

- samoin kuin tuntevat toisensa

ranta ja aalto,

kun aalto vierähtää vaiteliaana

rannan imevään helmaan.

 

Mitä voi tehdä yö sanoille

- sinulle ja minulle -

kun helteinen aamu

tavoittaa kunkin erillään

hajallaan rantahietikolla

suu hiekassa?

Olemmeko kuin rannalle eksyneet lapset,

jotka tuntevat tien,

mutta ovat heti eksyksissä?

Emmekö me jaksa löytää toisiamme?

 

Mikä on se ajatussumppu,

joka erottaa toisistaan sanat pois ja tänne?

Miksi en osaa tulla luoksesi pois..?

Onko se kieli, joka opettaa vain sanat:

luotasi pois..?

 

Ja kuitenkin tiedämme,

että päästäksemme jonkun luokse,

on lähdettävä ikään kuin itsestään

pois itsestään,

unohtaa menneisyyden minuus,

astuttava tuulta kohti

käytävä peremmälle

ja yhä peremmälle

avaraan rannattomaan erämaatupaan,

josta näkyvillä on vain ikkunat,

joiden loistava varjo

peittää kaiken

läpinäkyväksi.

 

12.9.84        

Kirjoitan musiikkifilosofiaa.

Ja venäläinen iskelmä soi korvaluureissani

radioksi paljastuneesta kasettinauhurista.

En pelkää kai mitään.

Yhä useammin näen kaiken läpi.

Yhä tiheämmin voin kuulla mitä vain

ja alan herkistyä

noille olemattomille ajatuksille,

äänettömille äänille,

sammutetuille lampuille,

ymmärtämättömille kielille,

kirjoittamattomille sanoille

ja kaikelle sille,

mikä on tulossa.

Mikähän lienee tulos?

 

Onko nainen vailli

vai onko Vailli nainen?

Miksei minulle suoda aikaa

mietiskellä enempää

tätä mielenkiinnotonta kysymystä?

Ja miksi - lopulta -

vaillinainenkin

koetaan jotenkin vajaaksi,

vaikka siinä on jo kaikkea kylliksi,

yllin kyllin?

Onhan sen nimikin Kyllikki.

 

Kunpa joskus...

kun kerta kumminkin...

jos kumpi tahansa... jossakin...

ei koskaan tapahtuisi,

niin...

 

16.09.84        

Mitä on hiljaisuus?

Muistele, mitä kaikkea et äsken ajatellut.

Ja tajuat hiljaisuuden,

jonka salama valaisee hetkeksi tajuntasi

häipyen hetkessä pois,

kun tapahtumien esirippu vedetään jälleen eteen... taas.

 

18.09.84

Iloisella Brian-Enolla oli lentokone

nimeltään "Enola Gay".

Eräänä aamuna

- kun sotia vielä käytiin -

hänen oli määrä pudottaa eräs pikku pommi

erääseen pikkukaupunkiin

erään pikku lätäkön takana olevassa

eräässä pikku saaressa.

 

Kun ihmiset näkivät pommin putoavan,

huusivat he: "Ei---No!!!"

Voimakas tuulenpyörre tuli,

peitti tervehdyshuudot kuulumattomiin.

Tuli vain humanoidi-huminaa

huminoi/humid -nummella.

Palaneen koneen takana palanut taivas...

 

22.9.84        

Jälleen yksi

ankeiden aamujen epäsäännöllisessä sarjassa.

Lehtivihreättömät lehdet

lakaisevat lakastunutta ruohikkoa.

Koivun kylki näyttää entistä valkoisemmalta.

 

Kalpeana istun ja mietin

entisiä harmaita aikoja ja tulevia.

Traditio toistaa itseään

täten vahvistaen omaa identiteettiään.

Syksy toistaa itseään

tänä kalpean valjuna aamuna

kuluneen yön mustien saatekeskustelujen jälkeen.

 

Kaikki ihmiset omissa huoneissaan

itse kukin omaa mielenrauhaansa

vaalien ja hoivaten

paremmalla tai huonommalla menestyksellä.

 

Syksy jo saa.

Harmaa on maa.

Tuuli vain lehtiä tuudittaa.

Päättyi jo kesä.

Ihmisen pesä

tyhjänä lieteen tuijottaa.

 

Koivu heilahtaa tuulenpuuskasta.

Koivun oksa heilahtaa

oksalta toiselle

itsensä heilauttavan oravan painosta.

Oravan mieli heilahtaa.

Ihmisen mieli heilahtaa

heilahtavan oravan myötä oksalta toiselle.

Puun oksa heilahtaa oravan myötä.

Puu heilahtaa oksiensa heiluttamana.

Puu heiluttaa tuulta.

Puuskasta toiseen mieli ailahtelee -

pajupuskasta toiseen.

 

Variseva mieli riipii ajatuksissaan

puiden lehtiä, lehtipuupuskia, ruohotupsuja,

mykerökukkaisten kasvien siemenhiutaleita,

marjattoman pihlajan punertuneita lehtiä

päästäkseen sisälle

ulkoilman salattuihin mysteereihin

ja syksytuulen ilmassa riippuviin puutarhoihin

tarvitsematta heilahtaa lepopaikaltaan

tai riippumatta oksiinsa paneutuvista lehdistä,

riippumatta sanomista,

ulkomaiden sisäisestä viestinnästä,

viestittömistä etelään palaavista kirjekyyhkysistä

mistään riippumatta siitä.

Mitähän viestiä

tämäkin päivä

hautoo taskussaan?

Kymmenen vuotta on vierähtänyt.

Kymmenen vuotta olen ollut matkalla

Helsingistä pois.

Tämän pitemmälle en ole päässyt.

Väittelen puhelimessa entisten tuttujen kanssa

kaukaisista asioista.

Koetan olla esillä sielläkin

tarpeellisessa määrin työni jatkumisen kannalta.

Vanhaksi olen tulossa

ilman näkyvää syytä.

 

Miten elämäni on muuttunut kymmenessä vuodessa?

Entistä kiireisempikö olen?

Onko jokin alkanut rakentua - alusta?

Rakentuuko vielä?

Kestääkö kauan,

että olisin kykenevä

avaamaan puheen padot,

antamaan sanojen tulvan pyyhkäistä pois

entisten pyyhittävien sanojen sekamelska?

Onko olemassaolon partituuria kutova

duduk-huilu vielä palasina?

 

Yhä useammin puhkaisevat rinnakkaistodellisuudet

mustia aukkojaan tietoisuuteni paatuneelle kalvolle.

Iloinen olen minä noista yllätyshyökkäyksistä

joiden informaatio-shrapnellit

sinkoutuvat tajuntani kalkkiutuneisiin kolkkiin.

 

Siementäen toivon viljaa,

ymmärryksen ja rakkauden jyväsiä.

Mutta itämisaika on pitkä.

Kuoleeko maaperä ennen

kukkien aukeamista?

 

Mistä saisin uuden,

käyttämättömän vuoden? 

 

15.10.84        

Punatulkku istuutui harmaaseen pajuun.

Ennen kuin olin ennättänyt kirjata sen muistiin

oli se jo lentänyt pois.

[Mutta kuka likasi tämän kirjoituspaperini?]

 

Inkahuilun soiton päättyminen

on kuin lehti putoaisi puusta.

Jokin irtoaa jostain ja lentää pois.

Vain lento jää jäljelle

tyhjänä lepattaen tuulessa.

 

22.10.84   -  lentokoneessa Seutulassa klo 09.20 matkalla Amsterdamiin
Pilvien kaukainen Himalaja

syyspeltojen pehmeä sametti

lahtien perillä

sinisenkorkea taivas.

Ja paljon on sitä,

mitä jää jäljelle... jälkeen.

 

Elämän tosiasiat ovat kuin

yksinäinen suihkukone sateisella kentällä

odottaen lähtöä

tai leväten edellisen lennon rasituksista.

- kuin lattialle pudonnut tuhannen metrin kelanauha,

huonosaundinen äänitys.

 

Elämän tosiasiat ovat kuin tosiasiat,

jotka muistuttavat elämää

tämän tästä - kierrellen ja kaarrellen

suoristuvia valtateitä,

joilla on tosiasiain ominaisuudet ja piirteet.

 

Kuin kyyhky

lentää kyyhky ilmojen halki

ilmasta toiseen

ikään kuin pesäänsä etsien

löytävänsä.

 

26.10.84 - perjantai
Ja he sanoivat minulle nuorena,

että jokaisen on löydettävä oma tiensä.

Enkä minä silloin vielä tiennyt,

mitä se oikein tarkoitti.
[2.4.2012: Enkä tiedä vielä nytkään.]

 

27.10.84        

Yksinkertainen on joskus äärettömän selvää.

Odotan vain sitä, mitä tapahtuu.

Se, mitä tapahtuu,

tapahtuu väistämättä.

Teenpä mitä tahansa,

tapahtuu se väistämättä,

enkä minä voi sille mitään.

 

Odotan, enkä voi olla kuuntelematta,

mitä tapahtuu.,

kuinka joku voi

ja millaisia suunnitelmia

joillakin on elämänsä varalle.

 

Enkä minä voi olla vaikuttamatta asioihin

omalla osuudellani.

Sillä olen yksi monista,

eikä kukaan voi sille mitään.

Teen vain elämässä oman osuuteni

ja jos jotain on siitä seurauksena,

niin se ei enää ole minun asiani.

 

Joskus voi vain kauhistuen todeta,

että on ollut osallisena niin monessa,

niin paljossa niin puutteellisesti,

että melkein tippa vierähtää silmäkulmaan.

 

Tekisi mieli tehdä niin paljon,

ikään kuin luulee tietävänsä,

mikä teko on tärkeä,

millaiset ovat seuraukset

- ikään kuin seuraukset näkyisivät minulle itselleni

minun oman elämäni varrella.

 

Onko minun elettävä niin monta kertaa,

että opin näkemään,

mitä olen saanut aikaan.

28.10 1984 [Huom! Karhunpeijaisten lopputeksti - vaarin läsnäolo ravintolapöydässä Amsterdamissa.]

Yksi oikea sointu väärässä paikassa

ja kaikki on pelastettu,

koska kaikki on menetetty.

Askel kohti vapautumista.

Taivaan portit aukenevat nurinpäin,

- jos joku ei sattunut

sitä ennalta tietämään.

 

On hyvä tietää - olla tietämättä jotain,

joka aukenee ulos,

jotta voisi ohittaa sen

kohtaamatta sitä koskaan.

 

Ja kun eräänä iltana

tietää ennakolta kohtaavansa

tuulessa leijuvan vanhan sanomalehden 

repäistyn nurkan,

tietää samalla, että se on merkki jostain,

joka merkitsee vielä enemmän

silloin kun tulet sen kohtaamaan

- ennustusten mukaan.

 

Voima tulee jostain muualta.

Se tulee tullessaan

kenenkään voimatta sitä estää,

koska se ei lähde kenestäkään pois.

Se vuodattaa itsensä

kuin hiljaisen vesiputouksen äänetön pisara,

joka haihtuu ylös yhtä äänettömästi

kuin perspektiiviharha Escherin piirroksessa.

 

Jotenkin ihmeellisellä tavalla

se vain jatkaa

loputonta hiljaista kiertokulkuaan

vierähtäen jostain jonnekin

kuin itkun timantit.

 

Voima joka haihtuu sitä koskettaessa.

Hiljaa venähtää askel

kuin huomaamatta sen luo.

Merkityksettömät sanat

muuttuvat paljonpuhuviksi,

kun ne alkavat kuiskia viestiä

menneisyydestäsi ja tulevaisuudestasi.

Ja kaikki, mitä käsissäsi kannat,

muuttuu kosketuksestasi kullaksi.

 

Hopeaa helisee todellisuus;

sanojen hopea, tekojen hopea,

harmauden hopea,

musta, sininen, vihreä.

Hopeainen valkeus häämöttämässä

loputtoman alkumeren takana.

Hopeaisen elämänsokkelon kelluva olemassaolo

paikalla, jossa ei näy mitään.

Siihen - juuri siihen -

osuu hiljaa helmeilevä voiman vesiputous -

äänetön kuin lumi,

kuin hiljainen, kohiseva kotilo,

kuin musta aukko,

johon väri hetkeksi unohtuu

kadotakseen jälleen huomaamattomuuteen.

 

Huomaamattomuus on

kuin elämän helmeilevä, ikisyvä syli

katsottuna pohjalta käsin ylös,

ylös jonnekin,

josta ei ole paluuta ei-mihinkään.

Sinä suuri, näkymätön,

joka tulet itsesi takaa,

Sinä, joka pursuat itsestäsi ulos

sinne, mihin ei ole näköyhteyttä.

Äänetön,

äärettömän harmaa horisontti huojahtaa

olemattoman kastepisaran kosketuksesta.

Jokin keinahtaa:

Mieli laskeutuu alas kukkaan,

vaihtaa äänetöntä puheenaihetta,

kasvaa yhä valkoisemmaksi

hohtaen paikoitellen metsän vihreyttä,

Siinain erämaan kultaa,

kielon mietoa tuoksua Kuolemanlaaksossa,

meren samettia, pellon osmankäämiä,

poissaolevan käärmeen lasittunutta katsetta

tai katsetta, jonka kohtaat takanasi

tuijottamassa itsensä taakse.

 

Loputtomien porttien kertokulku

kuiskauksesta toiseen

yhä kevyempänä, yhä kevyempänä

painautuen levolle.

 

Jos isoisäni eläisi,

muistuttaisi hän minua nyt yhdestä asiasta:

En vielä tiedä, mikä se on,

mutta sanon sen (kohta) pian:

Se näyttää ikään kuin se olisi tulossa aivan pian

- viivähtää kuitenkin hetken väliavaruudessa

ikään kuin epäröiden kainouttaan

mutta kuitenkin päättäväisenä.

 

Sinä olet jotain,

mikä kauan on ollut piilossa,

mutta jonka aika alkaa olla täysi.

Sinä olet se, mikä tulee väistämättä

kerran jokaisen kohdalle.

Sinä olet käännekohta,

sinä olet nurinpäin käännetty nuttu,

joka katsoo ulkoa sisälle

- omaan mieleen,

joka on ainoa tie sisältä ulos.

 

Tee parhaasi poikani,

että unohtaisit kaiken tekemäsi.

Sillä et sinä ole se, joka tekee,

vaan minä, joka olen täällä - sisällä -

sisällä jossain,

jonka sisällä on jotain vielä sisäisempää,

vielä sisemmällä olevaa,

joka on lähellä

jotain sanoinkuvaamattoman suurta.

 

Suurta siksi,

että se on niin huomaamaton,

niin vähäpätöinen, niin pieni,

että se hohtaa.

ja se katsoo koko ajan taakseen.

 

Ja siellä takana on varjo.

ja se varjo ulottuu kauas,

eikä sano mitään.

Sen pituinen se on.
(Ks. 10.02.1985: "Ja aina on takana jotain...")

 

Siellä minä olen nyt.

Siellä minä olen nyt.

Sielläkin minä olen.

Ja sinä olet se,

joka kuulet nämä sanat,

joka nyt olet kuullut nämä

puuttuvat kolme sanaa:

Tat twam asi.

 

Et sinä vielä tiedä,

mitä ne tarkoittavat.

Mutta tulet kaivamaan ne esiin

muistisi koukeroisista sokkeloista,

unohdetun runoilijan varjoisilta kujilta.

supratilaisten muistojen

kurjenmiekka-kukkaseppeleestä,

unohdetuista kielistä,

jotka viettävät omaa muistojuhlaansa

voimaa helmeilevän

iättömän vesiputouksen alla,

loputtoman vesipisaran kasteessa.

 

(Ks. Karhutaivas 1987-88)

Ja sinä tulet pukemaan minut

sanavaatteisiin. sävelturkkiin (-kaapuun),

värisilmiin, kukkahuntuun.

Kukitat minut ihmeellisillä tahtilajeilla,

koristeellisilla tietokonenauhoilla

ihanteellisilla vastakohdilla

aukenevilla umpisolmuilla

loputtomilla alkutaipaleilla

seitinohuilla paksuuksilla

satakielen lailla soivilla äänitekätköillä (-arkistoilla),

aarreaitoilla, jotka kertovat tuonpuoleisista aarreaitoista,

helmenjyvistä,  sirpaleiden muodostamista kokonaisuuksista,

linnunratojen reunustamista metsäpolusta,

kämmenistä, jotka koskettavat kuuta (silloin tällöin),

metsäisistä puidenlatvuksista,

oksattomista käenpesistä, kankaista vailla lankaa,

marjattomista kangaspuista, silkinpehmeistä kissankäpälistä,

välimaastoista, hernemikrofoneista,

nupullaan olevasta lähietäisyyden kaipuusta,

langattomista linnunsiivistä,

poislahjoitettujen kirjojen lahjomattomista sisällöistä,

vain yhteen suuntaan heiluvista keinuista

korkealla tulivuorten kraatereissa,

leppymättömästä ikivanhuudesta vailla vertaa,

nuoruuden tuolinmuotoisista eliksiireistä,

sauvoista jotka toistavat itseään

olemalla koskaan toistumattomia,

kielenalkeista, jotka ymmärtävät sujuvasti

vieraitakin kieliä,

jotka kuvaavat sitä,

mitä minä olen sinulle sanonut.

 

Toista se!

Paina tämä mieleesi

ja tee,

mitä minä olen sinulle sanonut.

(Mene ja tee se.)

 

Puhelin jonnekin jostain

on sulkeutunut.

Minä olen kuullut ne sanat,

jotka on minulle annettu

ja pannut ne visusti  omalla kynälläni  tähän,

tämän alla olevalle paperille.

 

Ja minulla on aikaa tutkiskella

näitä yllä olevia

ja näitäkin jäljessä tulevia sanoja sisimmässäni

ja sen sisällä ja sielläkin

ja sitäkin syvemmällä

mikromaailmojen tuulisissa avaruusväliköissä.

 

Enkö minäkin saattaisi olla sen arvoinen,

että tietäisin lopulta,

mistä kaikesta on kysymys.

Sitä kaikesta on kysymys.

Ja se on sanottu minulle.

 

minä tiesin lopulta,

että voima tulee jostain,

joka on lähellä silloin, kun tunnen sen

sisään hengittävän puhalluksen.

 

Se on niin kummallinen

puhuessaan varjostetuilla sanakäänteillä

näkymättömine seuralaisineen.

Jos varjolla olisi oma varjonsa,

niin mihin se silloin viittaa?

Viittaako se sinne, missä minä olen milloinkin,

vaiko sinne,

milloin se yleensä suostuu viittaamaan

- yhteenkö suuntaan?

- kerrallaanko?

- vaiko jos?

 

Niin pitkä se viitta on,

että se ulottuu perille asti.

- kotiako kohti?

- ja mitä muuta?

 

Päivä lähestyy illan tienoota

ja hämärään kääriytyy olio toisensa jälkeen.

Niin monet tekevät työtään yhdessä

luoden aikansa toimivan systeemin,

joka pitää jokaista henkisesti hengissä - jonkin aikaa

ja sitten se poistuu jonnekin - joksikin aikaa

tullakseen, palatakseen taas takaisin

jonkin ajan kuluttua

jossakin toisessa paikassa.

 

Kaikki pitää tehdä niin moneen kertaan,

niin huolellisesti,

huolimattomasti tai taitavasti,

niin että ymmärtämättömyyden jää särkyy parahtaen

ja aamu valkenee niin kirkkaana,

ettei aurinkoa enää tarvita.

 

Anklungin sauva kolahtaa,

mestari vaipuu polvilleen

suudellen kastepisaran kivistä kättä

samalla kun joku huoahtaa helpotuksesta

unohtaessaan tietämisen tuskan.

 

Niin monta pakkaa on eri ajassa,

kulkee eri tahtiin, kehittyy eri vauhtia.

Ja aika on sitä varten,

että hairahtuisimme vertailun helppouteen

sen sijaan että näkisimme kaiken

olevan täsmälleen samalla kehitystasolla

ja näkisimme ajan vaihtelun,

ajan olevan erilaista - täällä ja tuolla.

 

Sitähän emme voi tehdä,

koska ihmisiä voi arvostella,

mutta ei aikaa.

Ei ajalle voida sanoa mitään.

Ei se kuitenkaan usko.

Siksi pitää ihmisille sanoa jotain,

se, mikä painaa tai keventää

sanojan tai kuulijan mieltä.

Mitä on "oikea aika"?

Kuka sen tietää?

On niin vaikea tunnistaa

ketään muuta silloin,

kun ketään ei ole paikalla

erottumassa muista.

 

Toisinaan on vielä vaikeampaa

erottaa sitä hetkeä,

jolloin alkaa tehdä erotteluja

kahden samalta näyttävän asian välillä,

tai kun alkaa tehdä erotteluja

kahden erilaiselta näyttävän asian välillä.

 

Välistä on vaikea erottaa itseään muista.

Välistä on vaikea olla erottamatta itseään niistä,

joista katsoo olevansa erillään.

Sillä samana pysyvä aika

liittää - riipaisevalla varmuudella - yhteen kaiken,

mikä on hahmotettu erilleen.

 

Kuitenkin monet seikat

kulkevat ohi hiljaisten sopimusten,

ohi instituutioiden,

silloin kun mikään ei voi niitä pidättää.

Minua ei pidätä mikään,

sillä joku muu tulee aina

jatkamaan puolestani.

 

28.10.1984 Amsterdam (Karhutaivaan perusruno 1987)
(Edellisen englanninnos - osittain) [> Ks. "1984-88 Amsterdam"]
...And once upon a time, in one evening...

 

[> Kansat soittavat 1985, s.35

Ei elämää oikeastaan ole.

On vain vuorovaikutusta,

Joka näyttää niin samanlaiselta kuin oma elämämme

- sen jonka tunnemme -

että voisimme yhtä hyvin kutsua sitä vaikkapa elämäksi,

jota aaltoliike tuudittaa kuin omaa lastaan

pysähdyksestä toiseen keinuttaen.

Ja se on sen osa.]

 

(05.12.1984-5?)
Actually life doesn't exist.

There is only interaction,

Which seems to be so similar as our own life

- (that) which we know -

that we could as well call it even 'life',

whis is lulled by wave-motion as if her own child

- from stopping to another - swinging.

And it is its fate/share/part.

[Jatkuu osassa XIX: 29.10.1984 Amsterdam]


Koti » Päiväkirjat » Runot B 1982-2013 » Runot XVIII -28.10.1984