Runot XXVIII 2009-2013
2009: 07.07.09
Ne jotka ovat kaukana
ovat kuin sokeita kohtalottaria,
oikeuden jumalattaria
jotka tekevät tekojaan silmät ummessa.
Eivät ne tiedä,
kuinka läheltä nuolet hipovat,
kuinka monta kertaa
tuntemattoman sydän halkeaa,
pakahtuu jostakin,
josta ei vielä edes tiedä,
mitä se tarkoittaa.
Ei tiedä sokean,
lappusilmäisen onnettaren kohde,
miten suuri taakka hänelle vielä annetaan,
ja kestääkö kynä,
ovatko aivot valmiina
kohtaamaan sen,
mitä sanotaan tyhjyydeksi.
Onko haarniska kunnossa
kohtaamaan olemattomuuden,
huomaamattomuuden,
ohivilahtavat katseet,
onko mieli valmiina pysymään sivustakatsojana
niin kauan kuin tehtävä on tekemättä.
Kun summittainen nuoli osuu kohdalle,
on tarkkana oltava äitinsä pojan,
että pystyisi laskemaan kaikki ne opit,
jotka jäivät saamatta,
kun antajalta loppuivat eväät,
eikä oppilaalla ollut muuta elämältä saatua
kuin tyhjä takki.
Joskus on löydettävä edes jokin
raja-aita, jossa lukee:
Palaa lähtöruutuun ottamaan vauhtia,
jos aiot ylittää itsesi.
Joskus on palattava takaisin
- niin kauas, että näkee,
millaisen tien on kulkenut,
että muistaa asutut askeleet,
että ymmärtää taakse jääneiden jälkiensä sokkelot
että tajuaa sen,
minkä luulee tajunneensa ensi kerran
jo vuosia, vuosikymmeniä sitten
- mitään siitä kuitenkaan ymmärtämättä
- paitsi sen,
että kirjoittaessaan ei ole edes yrittänytkään ymmärtää.
On vain raapinut kynällä paperia
uskoen, että joskus myöhemmin
- jos elämää riittää -
valaistuu siitä,
mitä muinoin nuoruuden tulisilla hiilillä
on piirtänyt mielensä sopukoihin.
Onko nyt aika tullut
herätä ja täyttää unelmien haaveet
kuvitelluilla vertauskuvilla?
Onko aika kypsynyt
korjata sielun siemenet,
joita on sirotellut kellastuvien kirjan lehtien väliin
huonolla, mitättömällä käsialalla,
vielä sekavammalla mielentilalla
ymmärtämättä sitä,
mitä omat sormet tekevät ennen aamun kajoa,
ennen päivän lehden kertomaa ilosanomaa siitä,
kuinka maailmalla menee,
kun kukaan ei sitä ropeloi
eikä pääse nimetön sormi
huitomaan varoituksen viivoja
valmiiseen kartanoon.
Ei sormi pieni tiedä vielä,
mitä kädellä on mielessä,
mitä mielellä on
metsänsä suojatuissa kätköissä.
Tietää vain, että raja lähenee
ja kyyhkyt huomaavat yhtäkkiä
olevansa suojaamattomassa ilmatilassa
kun kuu alkaa loistaa
hakkuuaukean kelmeässä ilmastossa.
Jonain aamuna - tästä eteenpäin -
kuu nousee vihdoinkin,
sillä metsä on kaadettu,
tukit kuljetettu piiloon.
Eikä sen jälkeen ole muuta vaihtoehtoa,
kuin katsoa eteen ja taakse
- niin paikassa kuin ajassa -
ja valmistautua kohtaamaan
autiuden äiti, autiomaan emäntä,
joka harmaana usvana
ilmestyy ja katoaa vuorotellen,
jotta autiomaa saisi edes jotain,
mikä saisi ymmärtämään
ettei yksinäisyyttä ole,
ellei itse sitä halua
tai kuvittele
tai tuota
tai ole itse.
Nytkö - lähes 70-vuotiaana
minäkö?
_____
Nyt on aika kypsynyt.
Aika on kypsä ilmoittaa,
että aika on kypsä,
sillä sen aika on täysi,
joten on keksittävä jotain,
mikä muuttuisi riittävästi,
jotta voisimme sanoa,
että uusi aika on syntynyt.
Minun aikani on täysi,
koska minulla ei ole
enää paljon aikaa selittää sitä,
kuinka kypsymiseni tapahtui,
millaisen elämän elin,
millaisia säveliä sain irti soittimestani.
On vain minä täällä ja tuolla, muistoissa
joillakin tallennetuilla nauhoilla,
jossain siellä missä olen tavattavissa
- mutta sillä rajoittuneella tavalla,
johon vain rajoittuneet tarkkailijat voivat osallistua
samalla rajattomuutensa menettäen.
Minua rajoituttaa,
koska en kykene jälkikäteen
edes itse tajuamaan sitä
mitä olen tehnyt
- muutoin kuin rajallisesti.
Kiitos kuitenkin niistä hetkistä,
jolloin muistan jollain tavoin sen,
millä tavalla ilmaisin rajoittamattomuuteni
joskus takavuosien etualalla kuuluvissa sooloissani.
Osaisinko tehdä jotain
jollain uudella tavalla?
Minähän olen tehnyt elämässäni
lähes kaiken jo väärin.
Miten voisin oikaista?
En mitenkään muuten
kuin etsimällä menneisyydestäni ne sellaiset hetket,
jotka kuulostavat jotenkin sellaisilta,
että näyttäisivät
pojan olleen pyrkimässä oikealle tielle.
15.12.2009 Tampere-Helsinki -junamatkalla
Talvisen maiseman huurreparta.
Jokainen metsikköön uppoava
vanha hevostie, kärrypolku,
latoaukioille johtava reenjälki,
jokainen notko,
metsäniemekkeen taa katoava heinäsarka,
AIV-torni.
En minä enää tiedä noiden nykyisten
asianosaisten nimiä.
Ne eivät enää kuulu minuuteeni.
Ne ovat osa nykyaikaa,
sitä, joka on mennyt ohi
oikealta ja vasemmalta
nauraen ja viheltäen mennessään.
Se, mitä huurre peittää,
on nykyaikaa.
Pilven muodot eivät ole enää samat.
Ne ovat menettäneet neitseytensä.
Ja päivällä on niin kiire,
ettei se ymmärrä huomata,
miten on käynyt naapurin tytölle.
Neitseellisiä ovat vain vihkoni sivut -
olleet jo monta kymmentä vuotta.
Menneisyys on vain mielessä -
ei maisemassa,
ei ohikiitävässä kylässä,
ei rautatieasemalla,
ei kanssamatkustavissa ihmisissä,
ei vaunuun tulijoissa,
ei junasta poistuvissa...
He ovat joko liian nuoria
tai muuten poissaolevia.
Luurit korvissa.
Ketä olen etsimässä,
kun olen matkalla Elviksen pikkujouluihin.
Karin luo yöksi,
huomenna Samulin uutta asuntoa katsomaan,
sitten TEOSTO:n syyskokoukseen
ja sitten taas kotiin Jyväskylään
Jounin kyydissä.
Eikä kirjoittaminenkaan
tunnu enää miltään.
2010:
22.04.2010
Sulanut on menneen talven syvä lumi.
Pudonneet ovat sulaneet lumipaakut
keventyneiltä oksilta
janoiseen maahan.
Kuolema lähestyy vuosi vuodelta -
vääjäämättömästi kuin auton huolto.
Vain muutama lumipälvi siellä täällä
Ja maailma etenee kuin ohikiitävä juna.
Puolet ohikiitävästä maisemasta painuu mieleen.
Puolet jää unhoon
jättämättä mitään näkyvää jälkeä
tylsistyneeseen aivokuoreen.
Ei ole ketään eikä mitään,
mikä poistaisi tämän loputtoman yksinäisyyden.
Sillä ykseys, yhteisöllisyys
etenee kuin kone, kuin maisema
junan ikkunassa.
Jokin on yhtä väistämätöntä
kuin lumen sulaminen
korpimetsän keskellä.
Kaikki tekemättömät työt punoutuvat köydeksi,
jota pitkin matelet
päivästä toiseen.
Muisto kynäsi sujuvasta kirjoitusjäljestä
panee sinut yrittämään sitä
yhä uudestaan ja uudestaan
ja uudestaan ja uudestaan -
epätoivoisesti kuin tavoitellen
jotain hetkeä menneisyydestä.
2011:
3.4.11 Playa de las Americas
Iltapäivän utuinen aurinko
meren säihkyvällä selällä.
Aallot kipunoivat
osuessaan rantamatalikkoon.
Surffaajat kuin kalaparvea odottavat lokit,
kormoraanit, jotka vaanivat
sitä oikeaa lainetta.
Kaikki me odotamme jotain -
toiset meistä aallonharjaa,
toiset aallonpohjaa,
niin kuin mäenharja odottaa laaksokylkiään
ymmärtääkseen itsensä mäenharjaksi,
ymmärtääkseen, että on jotain,
joka katsoo ja kuvittelee
olevansa jo siellä, minne katsoo.
Tämä leuto suvi-illan taivas,
tämä lauhkea länsituuli,
joka tunkee aallonharjojen läpi
näyttäen, mitä toisella puolen on,
mitä voisi kaivata,
mistä voisi haaveilla.
Ja laineet rantautuvat kuin ajatukset,
jotka saapuvat määränpäähänsä
rannattomalta ajatusten mereltä,
ajatukset,
jotka saapuvat satamaansa,
tulevat tietoisiksi omasta olemassaolostaan.
Ei ole rantautumatonta ajatusta.
Merellä ajatus on aalto,
joka ei ole missään kiinni.
Vasta rantautunut ajatus on jotain,
koska rantautuminen
tekee sen tietoiseksi siitä,
että sen vaellus on loppunut.
Niin kuin surffaaja tulee tietoiseksi
matkansa päättymisestä
silloin kun laine loppuu,
tyrsky pysähtyy
rannan kivikkopohjaan.
On muitakin loppuja.
Yksi niistä on,
kun aurinko menee mailleen,
vaikka täällä se silloin
uppoaa mereen.
4.4.2011
Kännissä
jossain Playa des Americas'in
Mar ola -hotellin parvekkeella.
Kun taivas on ollut koko päivän pilvessä,
mutta ei sada.
Minä juon suruuni.
Juon siksi,
että koen itseni tarpeettomaksi,
välttämättömäksi pahaksi.
Maksan osakevastikkeen.
Saan rahan, jolla maksamme
oman asunnon kuukausivelan.
......
Ja minun käsialani huononee päivä päivältä,
koska lähenen kohti omaa kuolemaani.
Näin yksinkertaista se on.
Tekisi mieli kysyä:
Teitä ei taida edes kiinnostaa,
miten minulla menee...
28.8.2011 - M/S Superstar - Matkalla Põltsamaalle.
Ei katso kynä himoiten
tyhjäksi aukenevaa vihkon sivua.
Sanojen arkku ei aukene.
Sanojen nopat
eivät pyöri kämmenellä.
Mikään ei houkuttele
sekaannusta vierailulle,
joka kutsuisi esiin
luovan toiminnan siemenen.
Kaikki on niputettu valmiiksi
siisteihin riveihin
kuin armeijan paraatijärjestykseen,
missä ajatusten yksilöllisyydellä
ei ole sijaa.
Vaot on kynnetty valmiiksi.
Ei tarvita siivoajan
luovaa kekseliäisyyttä
nähdä kaaos
tulevassa puutarhassa.
Olenko se MINÄ ITSE,
joka on puhdistanut
mielen porraspuut
niin, ettei kukaan enää voi nähdä,
millä askelmalla
roskat alunperin olivat.
Nyt kun mieleni on lopullisessa järjestyksessä,
ei jäljellä ole enää muuta keinoa,
kuin tilata pyörremyrsky, al Gaida
tai Osaman bin Ladenin haamu
ja opettaa niille ensin alkeet,
kuinka pankki räjäytetään
ja sitten jäädä odottamaan
joulupukkia,
jonka olisi saavuttava etuajassa
löytääkseen lumihangen
koskemattomana.
6.3.2012
Talitinttien kevätlaulu
on vaihtunut
kännyköiden soidinmenoihin,
sulkeutuvien junanovien varoituspiippauksiin
ja läppäreiden sumeisiin kutsuhuutoihin.
Jäniksen yksinäiset jäljet
koskemattomalla keväthangella
ovat korvautuneet
myrskynkaatopuiden raivaajien raskailla jäljillä
sähkölinjojen rajalinjoilla.
Suksenlatuja ei näy.
Tilalla on horisonttiin häipyvä
moottorikelkan mykkä jata.
Onneksi on muistot
yksinäisestä heinäladosta
silmiä häikäisevän rantaniityn kupeessa,
muistot hankeen uponneesta
peltoa halkovasta purouomasta.
Jokainen näkymä
jonka silmä tavoittaa
tuo mieleen välähdyksen
jostain toisesta näkymästä
vuosikymmenten takaa.
Hajun, tuoksun, maun jostain,
joka on jossain
mutta ei täällä,
ei tässä todellisuudessa
vaan jossain
mielen hautuumaalla
latukoneen tasoitetun tien alla,
jään alla,
josta vain oikea pilkki
saa sen ongittua
yös tietoisuuden
talviselle jäälle.
En oikein muista enää,
millaista on kirjoittaa,
kun sanat katkeilevat
[odottamattomista paikoista],
kuin kirjoittaisi joutsenen sulalla kiveen.
Ehkä on helpompi muistella,
millaista oli silloin
kun kynä kävi kerkeästi
vitivalkoisen sivun kimppuun,
luovutti häpeilemättä
säiliönsö kuivan musteen
neitseelliselle paperikalvolle,
laukkasi rivejä
kuin kevätlaitumelle laskettu orivarsa.
Sellaista oli silloin
kun isä lampun osti,
vaikka kevätaurinko kirkasti
aamuöisen pakkashangen jääpinnan.
Millaista on nyt,
kun mieli kamppailee,
ettei pessimismi pääsisi voitolle
vaan antaisi tilaa
nähdä kaikki toisin, uudestaan,
uudella asenteella,
että ymmärtäisi,
että kaikki tapahtuu
juuri niinkuin pitääkin,
että kynän jälki koukertelee
juuri niin kuin sen kuuluukin tehdä [tässä iässä],
että menneet teot
upoavat unohduksen suosilmäkkeeseen
jälkiä jättämättä,
että puron jääpinnalle
nouseva tulvavesi
peittää jään yli kulkeneen
metsäkanan lennon jäljen.
Kun ymmärtäisi sen,
miten hyvien tekojen jäljet
arpeutuvat
kuin pahimmatkin haavat.
Kun ymmärtäisi sen,
ettei lopulta ole jäljellä
mitään muuta kuin
[loputon] rakkaus.
Ks. "LAPSUUTENI MAISEMAT. (40-50-luvuilla)"
21.3.2012:
[ja Arvo ja Tenho ja Jouko ja Juuli... (> Ks. "Lapsuus ja nuoruus 1942-1963")
26.6.12 Junassa Jyväskylä - Tampere
Mennyttäkö muistelet?
Nuo pois vierineet vuodet
hajallaan selkäsi takana.
Vierähtävät uusien kulkijoiden kosketuksesta
käntäen aina uuden kylkensä
seuraavan tulijan tarkasteltavaksi
tai toistuvasti saman tulijan
seuraavaksi kohtauskerraksi valmistautuen.
Olisi kuin tunturirinteen rakka, tunturin rakkarinne
jossa muistot järjestäytyvät
joka kerta uuteen kaleidoskooppimuotoon
juuri samon kuin pilvet
tämän näkymän yläpuolella.
Olenko minä järjestyksessä?
Olenko katsottavissa vasemmalta oikealle
yläpuolelta alas,
kireestä kantapähän
tai kantakirjoista kirkonkirjoihin?
Kanniskelenko Sisyfoksen nyyttiä
vai pitelenkö taivaallisen keinun naruista
elämän keinolla keinuessani
mahdollisen ja mahdottoman yläpuolella,
niiden välisellä ei-kenenkään-maalla.
Olenko elämääni tyytyväinen,
vai tyynnynkö vasta tyytymättömyydestä?
Punastuvatko kasvoni häpeästä
turhaan etsiessäni muistojeni korpimaisemasta
sinisten ajatusten [kuihtuvia] rippeitä.
Vai onko menneiden muistojen ruohikko,
vähäpätöisten yksityiskohtien kirjo
litistynyt pyyhityn taulun hiekkatasangoksi?
Vai ovatko ne saman kolikon kääntöpuolet?
Onko minun "kaikki" toiselle "ei-mitään"?
Oliko Olli Hämeen yhtye ja Brita Koivunen
Tossavanlahden Työväentalolla talvipakkasessa
samaa kuin jollekin toiselle minulle
Louis Armstrong Kööpenhamenan Tivolissa
kesäillan auringossa vuosia myöhemmin?
Oliko heidän menneisyytensä
minun tulevaisuuttani?
[Vaiko päinvastoin?]
Kuinka oli mahdollista,
että salaa ihailemani tyttö
oli yhtä "vastustamton"
kuin heitetty lantti kuraisella pihanmaalla
tai keväisessä hyppyruudussa lepäävä lasinpalanen?
Olinko nuori vai vanha
kahdentoista, setsemäntoista iässä,
jolloin saatoin ajaa pyörällä 50 kilometriä,
höylätä yhden kesäyön kattopäreitä,
lyödä päivän metsäyhtiön leimoja
[puiden päihin]
viidentoista kilometrin päässä kotoa,
vaikka olin jo yöllä ajanut saman matkan
tansseihin ja sieltä saatolle?
Kun katson junan ikkunasta ulos
Tampereen ja Helsingin välillä
tänä keskikesän aamuna,
on ruohon ja lehden vihreys
silti aivan sama kuin lähes 70 vuotta sitten.
Vain minä olen muuttunut.
Minun värini on harmaantunut,
haalistunut
kuin kuolleiden läheisteni muistot.
Siellä he ovat levänneet
nämä vuodet -
päiväkirjojeni ja kalentereideni kellertävien sivujen välissä
kirjoitettuna vihreällä musteella
silkkipaperin ohuille pienille sivuille.
Sieltä ne heräävät eloon
kuin kouluaikaisen kasvion haalistuneet kasvit,
jotka ovat säilöttyinä kuin muumiot -
ensin imupaperin välissä kuivattuina -
kivipainot päällä.
Kaikki on kirjoitettuna niin pienellä,
ettei rivien välistä voi lukea enää mitään.
Jokunen lyhyt alitajunnan piilottama muisto.
Joku Hellevi, jota kävin kahdentoista ikäisenä -
lähes päivittäin katsomassa kirjakaupassa
[jos jollakin tekosyyllä]
vaikken kerro hänestä sanallakaan,
niin kuin joistain muista.
Tai sitten tupakanpolton aloittaminen,
josta en uskalla vielä mainita mitään.
Kerran mainitsin iltalypsyn vuonna -54.
Muistan sen nyt,
kun katson ohikiitävillä niityillä lepääviä lehmiä.
Pari kertaa mainitsen kalallakäynnin
vaarin tai poikien kanssa,
kun metsäsaarekkeiden välistä pilkahtaa
harmaansininen järvenselkä.
Kun muistelen tätä kaikkea
- ollen muistamatta mitään erityisesti -
mieleni täyttää RAKKAUS,
rakkaus jotain kohti,
rakkaus elämää kohti,
miten se on vienyt jotain
ja tuonut jotain,
rakkaus siihen,
miten se säilyttää ja hävittää.
Kuinka kaikilla oli oma osansa
tässä näytelmässä,
(jonka nimi on ELÄMÄ)
ja kuinka todellista se oli.
Aika näyttää niin palautumattomalle.
Kuitenkin voin lukea,
mitä nuorena olen kirjoittanut.
Mutta en voi asettautua enää
nuoruuteni minuuteen
näitä tänään kirjoittamiani rivejä silmäillessäni.
On vaikea asettautua, samaistua nuoruuteni minuuteen,
muistelemaan, millaisin ajatuksin
silloin suhtauduin tulevaisuuteen,
joka silloin vielä oli verhon takana
eikä näkyvillä kaikille
niin kuin nyt.
Voin siis palautua menneisyyteen.
Mutta en voi tulla menneisyydestä nykyisyyteen
muuten kuin arvaamalla.
Ensimmäinen vaihtoehto on siis MUISTAMISTA,
mutta tämä jälkimmäinen -
onko se ENNUSTAMISTA?
Mikä sitten olisi OLEMISTA?
Pitääkö ennustamistaitokin ensin MUISYAA?
Ja kuka sen on silloin
ensiksi opettanut?
Vai eikö sitä lainkaan opeteta? Sihen vain käsketään.
Kykenisinpä ennustamaan,
mitä huomenna muistan.
Kun en voi kyetä muistamaan,
mitä huomenna voisin mahdollisesti ennustaa.
Nyt olen matkalla Helsinkiin
opetellakseni panemaan muistiin,
miten pääsen kotisivuilleni,
jos muistan,
mitä "kotisivuni" ovat
ja mitä kaikkea voin tuoda
- ja miten se tapahtuu -
tähän uuteen keinokotiini,
joka on siitä erikoinen,
että se on avoin kaikille.
Minulla on verhot poissa ikkunoista.
Ja kaikki mikä ei näy,
on vain "poissa kotoa"
(tilapäisesti).
Selvät on rajat
pelloilla olevilla metsäsaarekkeilla.
Teidenvarsien lupiinipuskat
säteilevät sinisyyttään.
Ojanvarsien koiranputket
ovat katoavaa romantiikkaa,
koska ojanvarret ovat pian
kaikki kadonneet
kuin timotei ja kaura.
Missä ne ovat,
kun eivät näy täällä?
Ne ovat yhtä harvinaisia
kuin maininta
vuoden -54 kalenterissa: "Olimme mansikassa".
Mutta sieltä kyllä löytyi lause: "Matti-setä osti uuden Moskvitshin" tai
"Matilainen vei minut moottoripyörällä Kuivakantaan."
On kuin olisi kävellyt
koko elämän pituisen ansapolun päähän,
tehnyt kierroksen.
Sillä ihmisen tehtävä on
KEHÄN KIERTÄMINEN.
Se alkaa soidinmenoista
ja päättyy saaliin pyytämiseen.
Naiselta pyydetään
ja saalista pyydetään.
Joskus naista pyydystetään
ja Jumalalta pyydetään saalista.
Vain ujotko pyytävät vain kättä,
kun toiset vain käpälöivät
ja toiset joutuvat käpälälautaan,
joka on konnankoukkuna,
vaikka lähteekin käpälämäkeen
hääkellojen kalkattaessa.
Sen pituinen se! (Klo 13.30)
29.10.2012 Junassa Jämsä - Jyväskylä
Junan katossa soi summeri
ennalta-arvaamattomasti
kylväen äänisaastetta
kaikkialta kuuluvan suhinan,
surinan, hankausäänien
ja kirskunnan sekaan.
Ratapihan ensilumi vain on äänetön.
Ei saa ääntä itsestään,
Ei pääse ilmaisemaan itseään
Niin kuin tuo katosta tuleva töyttäysääni,
Jonka synty on tuntematon.
Tuolit natisevat ja rytkyvät.
Vajaaksi juodun limsapullon pinta
heiluu matkan tahdissa.
Jonkun puhelin hälyttää.
Kirjojen sivut napsuvat epärytmisesti.
Askelten kopse alkaa ja päättyy.
Kenkien pohjat narahtelevat tahattomasti.
Ikkunat täyttyvät
Ohikiitävien öisten maisemien paljoudesta.
Ratakiskoista lähtee matala ääni
- kuin harhakuva,
että se olisikin musiikkia,
jos mielikuvitus antaa periksi
siihen suuntaan.
Mykät kuvamonitorit junan katossa,
ikkunoista heijastuvat sekavat peilikuvat
haarautuvista ratakiskoista.
Niin monilla
on niin monta muuta aihetta pohdittavana,
etteivät ne mahdu tähän paperille.
Elämä jatkuu,
eikä mikään tule valmiiksi.
Kun tulen Jyväskylään,
ei käsialani ole yhtään sen parempi kuin nyt.
En ole edistynyt,
enkä enää edisty
siinä asiassa.
Asemalla Vesse odottaa minua
auton kanssa
viedäkseen kotiin,
jossa perheen lisäksi
on James Bond televisiossa
ja tämänpäiväinen
Maailman Musiikin Keskuksen kokous
unohtuu vähitellen menneisyyteen,
kun ajatukset täyttää tikittävä tunneli,
jota ei näy,
sekä vuoden kuluttua pidettävä symposiumi
kalevalaisen melodiikan globaalista levinneisyydestä,
johon Panu Hakola
on jo luvannut osallistua.
Huomenna paneudumme kolttien musiikkiin
filmikuvaajien asiantuntemattomalla opastuksella.
Tänään kuitenkin sentään tapasin ihmisiä,
jotka ymmärtävät jotain jostain: Matin, Karin, Jarkon
ja tietysti myös
hallituksen naispuoliset jäsenet.
Minä harjoittelen kirjoittamista
ja muistamista
lukien 80-luvun kirjeitä
käyden läpi kirjoittaen menneisyyttä,
jota ei enää ole.
Ei Salmea,
ei äitiä, ei Matti-setää.
Ja kuitenkin
kaikki se on jossain,
jolle ei ole määritelty tarkkaa paikkaa,
koska kaikki määrittely-yritykset
on tuomittu epäonnistumaan.
"Jossain"
on ylivoimaisen vaikea käsite
- yhtä vaikea,
kuin itse ymmärtäminenkin.
Onko ymmärtäminen jossain,
vai onko jossain itse ymmärtäminen.
Vastauksena on junavaunun katon summeriääni,
joka ei löydä oikeata rytmiään
sävelkorkeudesta puhumattakaan.
6.7.13 Matkalla Vaasaan [Elinaa ja Konstaa tapaamaan].
Aika, aika.
Ne vuodet
jotka vierivät ohitsemme
niin kuin
me vierimme vuosien ohi.
Eivät vuodet vieri
vaan me
vierimme vuosien ohi.
Ja elettyjen vuosien muistelot -
kuin kulkisimme samaa tietä
ties kuinka monetta kertaa.
Ties kuinka monetta kertaa laulamme:
...Vie minne tiesi,
sen tuttu liesi on lämpöinen...
Tuo tuttu muistojen tie
kuin Suomäki-mummolan vanha polku
Puistolan metsäniitylle
heinäntekoaikaan.
Jossa hypimme Salmen kanssa
Puistolan keskenjääneessä
heinäladoksi päätyneessä talossa,
jonne heinät kasattiin hangoilla
ikkunasta sisään heittämällä.
Sitten vaari näytti meille mansikkapientareet,
osoitti meille tien [= polun] lähteelle,
jossa valmistimme tuohilipon
ja joimme - ah niin hyvää ja raikasta - lähdevettä.
Ja paluumatkalla...
Viemärin herkulliset mesimarjat... (> Ks. "Lapsuus ja nuoruus 1942-1963")
JABMA-AIMU ~ JAAMA-HEIM!
On kolme tammukka-aikaa Kainuussa:
Rentukan kukintoaika
Angervon kukinta-aika ja
horsman kukintoaika.
Näen silmissäni Y-joen suvannon
ja sen suuret hauet,
majavien kaatamat haavat.
Ne hetket
jolloin yökylmästä kohmeat käteni
nytkähtivät vastavetoon,
kun tammukan isku tuntui kuin sähköisku
itikoiden ja tupakansavun
verhoamien hikisten vaateiden alla.
Tätä öistä kesäisen joen rantapolkua
minä muistelen
katsellen junasta ohikiitäviä angervoja ja horsmia,
jotka täällä Ähtärissä kukkivat
samaan aikaan.
"Gracias a la vida"
laulaa Põltsamaan ööpikk muistoissa.
Muistojen vida-video
lipuu silmien ohi
kuin vuosien kilometripylväät.
Kiitos elämälle,
joka näytit minulle
niin paljon.
Kiitos elämälle,
että näytit niin paljon hyvää,
että opetit katsomaan sitä siten,
että se mitä luulin pahaksi
näytti minulle myös kääntöpuolensa,
sen, joka oli säästynyt
minua varten
ja osoittautui hyväksi puoleksi.
Se, mitä ensin luulin
hyväksi puoleksi
olikin vasta
elämän käärepaperi.
Ohi tippuvat
keskikesän koivunlehdet.
Ehkä lähden viikonlopuksi
lakkaan Kainuuseen.
Ilkkaa tapaamaan.
Tämä keskikesän vihreys...
Se on samanlaista kuin
lapsena 65 vuotta sitten.
Siniset ohivilahtavat pikkupurot
lehvistön keskellä.
Sininen pilvetön taivas
ja mielessä vielä
aamun aloittanut
Riekko-lehtileikkeiden
mieliin palautuvat muistot.
Muistojen kesäyö
puhkeaa kukkaan
ja hiljaisuuden tuoksu
kajastaa metsän läpi.
Se olet sinä - siellä.
Olenko kypsynyt
antamaan periksi,
luopumaan?
TIE MITTAAMATO
EDESSÄIN ON...
Kenties siellä on seuraava joenmutka,
hillamätäs,
tammukkakivi
huuhkajapuu
piisamin pyrähdys
tai lentoon lähtevä joutsen
paluumatkalla
puiden välistä vilahtava
auton ikkuna
parin tunnin kalareissun päätteeksi.
Ohi vilahtaa Seinäjoen Lakeuden Risti -
tuulahdus suuresta maailmasta 50 vuoden takaa
täyttää muistojeni vakan.
Aika jolloin katselin tuota ristiä
myös junan ikkunasta
ja piirsin vahakantiseen vihkooni
jotain sen saarnastuolista
konsertissa jota en muista.
Jouko Ketolan, huonetoverini himmeä kuva
välähtää mielessäni.
Samalla muistan
Otto Donnerin kuolemaa
ja tämän aamun Ilta-Sanomista
Tapani Karhua,
jota tuskin tunsin...
10.12.2013 ti - Juna Jkl-Helsinki (Teoston ja Elviksen joulukokouksiin)
Elämän malja alkaa olla täysi.
Piripintaan olen kaatanut sen.
Pisaraakaan en ole läikyttänyt yli.
Yli en astunut heittojani,
joita tuomarit tulevaat mittaamaan hanakasti
voidakseen neuvotella sopuisasti
sopivasta suhdannevaihteluvapaasta,
ilmapiiristä, mikä tarvittaisiin
rankan kilpailun päätteeksi
mieltä rauhoittavan kaljalasin ääressä,
jotta päivä saisi arvoisansa päätöksen.
Täysi tuntu
on myös mielessä.
Kuin olisi juossut
(anteeksi)
...kuin olisi juonut päänsä täyteen
keskellä talvipäivän kaamosta.
Hierofantti lyhty kourassa
näyttämässä tietä perässä tulijoille,
vaikka valaisee vain itseään
muistellen vanhaa viisautta: Vaatimattomuus kaunistaa.
Vaatien kuitenkin toisilta
olemaan kiinnittämättä liikaa huomiota itseensä
edes itsenäisyyspäivänä.
Nyt 10.12.2013
on siihen liian myöhäistä.
Sillä pikkujoulut odottavat
kuumeisesti kuin glögi.
...Suur jumalanna on elu ise.
(Sitaatti junassa lukemastani kirjasta.)
mm. 2015: Viimeinen runo Anjalle.
Myöhemmin löytyneitä lisäyksiä:
16.-17.1.1973.
Nämä yritykset tajuta hiljaisuus
halu sopeutua siihen
kansanlaulujen ja kirjojen jälkeen.
KASTALIAN KUKKA
Tämä keltaisten ja
mustien järjestöjen maailma
joka pakertaa ja puurtaa
seitsemän viikonpäivää.
Hiljaisina hetkinä
hiljainen aisakello
riippuu Paperiperhosesta
eikä soi.
Hiljaisten hetkien jälkeen
on seitsemän päivää
näkyvien tekojen hetkiä.
Hetkiä
jolloin näkyvät teot
pakertavat ja pönkittävät
ehdottomuuden pyramideja.
Näkyvät teot
jotka huomataan
ja sitten
unohtuvat.
Näkevät teot
näkevien ja näkymättömien
tekijöiden tekeminä
hiljaisten, mietittyjen hetkien jälkeen.
Hiljaiset tekemättäjättämiset
jotka odottavat motiivejaan
tullakseen tehdyiksi.
Äänen ja hiljaisuuden vuoropuhelu
salakuuntelija,
joka kätkee sanat sydämeensä
ilmoittamatta niitä valtiolle.
Minun onneni on suosikki
levolle lasken luoksesi
tulen onneni yrttitarhaan.
[Hiljaisuuden salakuuntelu: ~ Vrt. 13.5.73 & 7.11.65]
Minun sanani eivät riitä kertomaan
millaista on elämä
niiden sanojen parissa
joilla ei voi kuvailla
millaista on elää
näiden sanojen parissa
jotka yrittävät kuvata sitä,
kuinka sanat eivät riitä kertomaan
millaista on yrittää kuvata
toisilla sanoilla kuvattua elämää
toisilla sanoilla
jotka elävät täysin eri elämää
kuin ne sanat
jotka eivät riitä kertomaan elämästä
jonka voisi mahdollisesti kuvata sanoilla
jotka eivät ole tästä elämästä
jonka kertomiseen olen yrittänyt löytää sanoja
jotka kuvaisivat millaista on (elämä)
[- lopultakin].
Sanat eivät riitä kuvaamaan
millaista on kertoa niiden sanojen avulla
joita ei voi löytää kertomaan
millaista on elää näiden sanojen avulla
jotka yrittävät elää siinä
missä sanat eivät riitä kertomaan.
MINUN SANANI EIVÄT RIITÄ KERTOMAAN
MIKSI SANANI EIVÄT RIITÄ KERTOMAAN
SITÄ
MIKSI SANANI EIVÄT RIITÄ KERTOMAAN.